2022-05-17, 18:58
Bannlyst
När jag får dator problem och inte orkar lösa de på direkten brukar jag starta live linux från usb.

På så sätt kan jag använda min dator direkt utan att hålla på att installera operativsystem. Typ titta på videos eller surfa. Tänk dig du får dator problem en söndag du orkar inte pilla och skit men vill ändå skicka några mails eller titta på youtube.

Det är skönt med live linux. Man bara startar det enda krånglet är att man måste trycka f12 och klicka starta från usb. Elle gå in i bios och ställa in så den startar från usb varje gång.

Nu skulle jag vilja ha custom linux.

Detta vill jag att den ska göra med live usb eller instalation.

När man startar linux så kommer man in i operativsystemet men... Vissa appar ska vara förinstallerade direkt och genvägar finnas direkt på startskärmen...

Tänkte på att de flesta vill ju ändå bara surfa eller titta på videos så det är typ de här appar som ska finnas. Mest akuta appar.

- Chrome
- YouTube
- Netflix
- Spotify
- Vlc player
- Virtuell tangentbord

Kan man lösa det? Hur? Vilka andra appar är bra o ha?
Citera
2022-05-17, 19:01
Medlem
Det går att köra https://libreelec.tv/ från usbsticka utan installation, finns addons för det mesta du verkar behöva.
Citera
2022-05-18, 07:16
Moderator
vhes avatar
Systemutveckling --> Programvara: övriga operativsystem
/Moderator
Citera
2022-06-03, 10:28
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Borde man inte få allt detta även via Windows to go:
Https://www.minitool.com/news/window...indows-11.html allt i ett, fast med edge isf. Chrome.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in