2022-05-17, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrbarragani
Hur ska du lösa det då.. Känner du inte någon äldre som har överbliven medicin. De brukar ha saker hemma.
Då får man ofta de vanligaste konsumentmedicinerna, men man måste ha mycket tur för att få något mer nischat.

Citat:
Eller så får du ställa dig utanför ett apotek och fråga de som lämnar in överskottet.
I vilka länder kan man göra det utan att polisen kommer? Fungerar dessutom inte om man letar efter mer nischade saker.

Citat:
Jag vet inte vad spanjorer tar men kanske 25 euro för ett onlinerecept och därefter priset och frakt.
Kostnaden var alltså inte så hög som jag var rädd för. Vilka leverantörer är aktuella?

Citat:
På plats kan du dock bara köpa vad du vill men nu är du ju inte där.
Det var därför jag frågade om det gick på närmare håll, som Tyskland dit man kan åka färja eller tåg. Flygplan har såvitt jag vet rena mardrömskontroller.
Citera
2022-05-17, 09:19
Medlem
TheFinals avatar
Antibiotika är plättlätt.

Uppsök valfri nätläkare, uppge att du har problem med bihålorna, läs på om symptom så du svarar rätt på frågorna. Läs också på lite om receptfri behandling och berätta att du kört med X och Y i 17 dagar och det känns bara värre. Undvik de med videosamtal, fokus på chatt. Gör det gärna mitt i natten, att du blev väckt av smärtan o.s.v.

15min senare har du en ask Antibiotika till arkivet.
Under pandemin var de ännu enklare, och är fortfarande relativt enkelt då de inte vill ha in någon med såna symptom på vårdcentralen alls.
Citera
2022-05-17, 09:21
https://www.nivel.nl/sites/default/f...0170717_en.pdf
Citat:
Cyprus, Estonia, Greece, Hungary, Italy, Romania and Spain. They were selected because they had a relatively high level of antibiotics that are used without a prescription.

Only one out of ten respondents (11 %) agreed with the statement that antibiotics are
easily obtained via the internet.
In Greece and Cyprus this percentage was higher than the average: 20 % and 16 % respectively. Family, friends and neighbours are a source where antibiotics without a prescription can easily be obtained according to one third (32 %) of all respondents.
Again, in Greece (44 %) and Cyprus (47 %), more respondents than in the other countries state that they can easily obtain antibiotics without a prescription from family, friends and neighbours
Citera
2022-05-17, 09:26
Medlem
StonedMonkeys avatar
Finns en del receptbelagda medeciner på flugsvamp som inte är narkotikaklassade
Citera
2022-05-17, 09:55
Medlem
Citat:
Spanien och till viss del Portugal och Bulgarien. Även Turkiet i nordöst säljer rätt mycket. Dock inte Istanbul.

Jag vet inget om internetverksamheten men på fysiska spanska apotek har det gått från vilda västern till att vara mycket strikt. Alla förpackningar registreras och om myndigheterna gör inspektion och det inte finns recept på allt de sålt så ligger apoteket illa till.
Citera
2022-05-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Antibiotika är plättlätt.

Uppsök valfri nätläkare, uppge att du har problem med bihålorna, läs på om symptom så du svarar rätt på frågorna. Läs också på lite om receptfri behandling och berätta att du kört med X och Y i 17 dagar och det känns bara värre. Undvik de med videosamtal, fokus på chatt. Gör det gärna mitt i natten, att du blev väckt av smärtan o.s.v.

15min senare har du en ask Antibiotika till arkivet.
Under pandemin var de ännu enklare, och är fortfarande relativt enkelt då de inte vill ha in någon med såna symptom på vårdcentralen alls.
Fungerar det även med andra sjukdomar än bihåleproblem? Jag önskar i så fall även listor över vilka sjukdomar som vilka specifika sorters antibiotika skrivs ut mot, så att jag kan välja sjukdom efter vilken substans jag är ute efter.
Citera
2022-05-17, 10:37
Medlem
Citat:
Cyprus, Estonia, Greece, Hungary, Italy, Romania and Spain. They were selected because they had a relatively high level of antibiotics that are used without a prescription.

Only one out of ten respondents (11 %) agreed with the statement that antibiotics are
easily obtained via the internet.
In Greece and Cyprus this percentage was higher than the average: 20 % and 16 % respectively. Family, friends and neighbours are a source where antibiotics without a prescription can easily be obtained according to one third (32 %) of all respondents.
Again, in Greece (44 %) and Cyprus (47 %), more respondents than in the other countries state that they can easily obtain antibiotics without a prescription from family, friends and neighbours
https://www.nivel.nl/sites/default/f...0170717_en.pdf

Vad betyder förkortningarna OTC, GP och HCP i dokumentet du länkade till?

Inga av mina vänner eller släktingar bor i de länderna, så för att få tag på antibiotika utan recept eller med falskt recept från utlandet gäller andra kanaler för min del. Till exempel mindre noggranna apotek. Det viktiga är inte hur folk i de länderna statistiskt oftast får tag på antibiotika utan recept, utan var och hur det går med vilka metoder.

Estland? Baltikum verkar inte så långt att resa på annat sätt än flyg, hur är antibiotikakontrollen i de baltiska länderna? Eller har den senaste skiten i Ukraina gjort kontrollerna på Östersjöfärjorna lika jävliga som på flygen?

Hur ser du förresten på Kenny-JanObamas påpekande att Spanien har skärpt antibiotikakontrollen på senare år?
Citera
2022-05-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny-JanObama
Jag vet inget om internetverksamheten men på fysiska spanska apotek har det gått från vilda västern till att vara mycket strikt. Alla förpackningar registreras och om myndigheterna gör inspektion och det inte finns recept på allt de sålt så ligger apoteket illa till.
Vet du hur det är i andra europeiska länder, gärna närmare än Spanien?
Citera
2022-05-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Finns en del receptbelagda medeciner på flugsvamp som inte är narkotikaklassade
Blev inte flugsvamp nedplockade? Och säljer den sortens sidor ens antibiotika och liknande, är det inte snarare vissa dopningsmedel som är icke narkotikaklassade där? Och hur betalar man en sida av det slaget utan att bli spårad av myndigheterna, en sida som är känd för allvarligare brott än jag har för avsikt att begå?
Citera
2022-05-17, 10:48
Avstängd
Dokteronline har jag använt någon gång för aknemedicin som är receptbelagd i Sverige. Hade för lite för att en allmänläkare i Sverige skulle bry sig, hade kanske kunnat tjata mig till. Funkade superbra, men dyrt som satan såklart.. De har även antibiotikum, fast får nog lämna in info med sina problem så kan nog inte göra en storbeställning på en gång..
Citera
2022-05-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BanatetTemesvar
Vad betyder förkortningarna OTC, GP och HCP i dokumentet du länkade till?

Inga av mina vänner eller släktingar bor i de länderna, så för att få tag på antibiotika utan recept eller med falskt recept från utlandet gäller andra kanaler för min del. Till exempel mindre noggranna apotek. Det viktiga är inte hur folk i de länderna statistiskt oftast får tag på antibiotika utan recept, utan var och hur det går med vilka metoder.

Estland? Baltikum verkar inte så långt att resa på annat sätt än flyg, hur är antibiotikakontrollen i de baltiska länderna? Eller har den senaste skiten i Ukraina gjort kontrollerna på Östersjöfärjorna lika jävliga som på flygen?

Hur ser du förresten på Kenny-JanObamas påpekande att Spanien har skärpt antibiotikakontrollen på senare år?
Skulle tro att det betyder följande.
OTC = Over The Counter
GP = General Practicioner
HCP = Health Care Professional

I många länder är antibiotika receptfritt i Sverige är det dock lättare att få ut morfin än antibiotika.
Citera
2022-05-17, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Skulle tro att det betyder följande.
OTC = Over The Counter
GP = General Practicioner
HCP = Health Care Professional
Tack. Hoppas dock att mrbarragani inte tror att ditt svar på den delfrågan skulle hindra honom från att svara på de andra delfrågorna.

Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
I många länder är antibiotika receptfritt i Sverige är det dock lättare att få ut morfin än antibiotika.
Vet du några exempel som inte ligger så långt bort?

Alternativt specifika levernantörer som geografiskt ligger längre bort men som kan betalas och skicka medicinen utan att svenska myndigheter lägger sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in