2022-05-17, 00:35
Medlem
Jag flikade in frågan i en annan tråd men fick inget svar kanske för att det var off-topic, frågar i denna tråd ist. Om jag brygger eget öl hur mycket kostar det per liter?
Citera
2022-05-17, 00:48
Medlem
Knastratts avatar
1 ölsats + ev. socker (för starkare öl) - under 200 spänn. Ger 23 liter. Ca 9 spänn litern.

https://www.coopershembryggning.se/olsatser/original

Sen kostar ju spann och jäsrör några hundra.
Citera
2022-05-17, 06:16
Medlem
Det beror ju på vad du tänkt brygga för öl. En vanlig jävla Cooper-sats? Billigt som fan. Att göra det från grunden sas, med malt och humle och grejer? Inte riktigt lika billigt, men fortfarande inte snordyrt.
Citera
2022-05-17, 07:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kompisen som har ett mindre hemmabryggeri pratade om ca 14kr/l. Han har rätt mycke prylar med flera kylar och tempstyrda jäskar och annat.
Första ölen han bryggde med alla inköp kostade ungefär 2000kr/l men nu har han hållit på ett tag och priserna har jämnat ut sig. Han gör väl någon eller några satser i månaden.

Jag kan inget i ämnet men frågade honom för ett tag sen just den frågan. Själv dricker jag systemets öl då jag inte själv är så förtjust i det han brygger.
Citera
2022-05-17, 20:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Jag flikade in frågan i en annan tråd men fick inget svar kanske för att det var off-topic, frågar i denna tråd ist. Om jag brygger eget öl hur mycket kostar det per liter?
Öl är inget man brygger för att det ska bli "billigt", är du bara ute efter en ljus lager för att bli full är det billigare att köpa från Bolaget eller ännu billigare från Tyskland.

Ett enkelt helmaltsrecept för 10 liter:
3-4 kg malt ca 20 kr/kg beroende på hur starkt öl man vill ha
50-100g humle 50-100 kr/100g beroende på sort och önskad mängd, ska man brygga IPA går det åt betydligt mer än 100 g av sorter som kostar runt 100 kr/100g
1 Torrjäst ca 30 kr eller 1 våtjäst ca 70 kr

Runt 150 kr kostar alltså ingredienserna för det billigaste man kan brygga, om man har all utrustning innan. Basutrustning för att brygga i gryta på spisen ligger nog på någon tusenlapp utan gryta, och en 12-15 litersgryta kostar runt 5-700 kr. Lägg till ytterligare 1-2000 kr om man vill ha grejer som gör bryggningen lite enklare och snabbare.
Citera
2022-06-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kompisen som har ett mindre hemmabryggeri pratade om ca 14kr/l. Han har rätt mycke prylar med flera kylar och tempstyrda jäskar och annat.
Första ölen han bryggde med alla inköp kostade ungefär 2000kr/l men nu har han hållit på ett tag och priserna har jämnat ut sig. Han gör väl någon eller några satser i månaden.

Jag kan inget i ämnet men frågade honom för ett tag sen just den frågan. Själv dricker jag systemets öl då jag inte själv är så förtjust i det han brygger.
Öhöhöhö... inte så förtjust i det han brygger! Det tycker jag säger allt. Han lägger ner sitt liv och själ i att brygga öl men det blir ändå inte riktigt bra.

För att fördjupa sig i ämnet är det att ölen inte smakar riktigt bra, eller är det mer stilarna på det han brygger som du inte gillar? Typ att han mest brygger suröl och imperial stout, men du fördrar IPA och ljus lager?
Citera
2022-06-19, 08:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Öhöhöhö... inte så förtjust i det han brygger! Det tycker jag säger allt. Han lägger ner sitt liv och själ i att brygga öl men det blir ändå inte riktigt bra.

För att fördjupa sig i ämnet är det att ölen inte smakar riktigt bra, eller är det mer stilarna på det han brygger som du inte gillar? Typ att han mest brygger suröl och imperial stout, men du fördrar IPA och ljus lager?

Det är säkerligen inte dålig öl men jag gillar ljus lager med lite beska och det mesta han brygger så är det IPA, APA och en del lite mörkare öl. Många av dessa har dessutom väldigt fruktig smak.
Inte alls min stil helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in