2022-05-17, 00:16
Bannlyst
Alla säger kalorier in kalorier ut. Sen ska man ligga på ca -500 kcal per dag för att gå ner 0.5 kilo i veckan.

Om vi endast prata viktnedgång nu. Och inte behålla muskler eller få i sig näring eller liknande.

Om vi säger att min normala kcal förbrukning är 2500 kcal per dygn

Om jag äter kyckling, avokado, ägg, Linser, Grönsaker osv och kommer upp till 2000 kcal varje dag i 2 månader i streck så borde jag ha gått ner 4 kilo fett. Vi pratar bara fett inte muskler och vätska.

Om jag däremot äter kladdkaka, Chips lite vanlig mat och kommer upp till 2000 kcal även här varje dag i 2 månader kommer jag tappa 4 kilo fett även här?

Hur jag mår och mina vitaminbalans och hur mycket muskler jag tappar behöver inte besvaras. Utan vi pratar bara ren fett som försvinner på dom olika dieterna
Citera
2022-05-17, 00:24
Medlem
C0ws avatar
Exakt. Kcal in vs kcal ut.

Om din balans är 2500kcal om dagen så spelar det ingen roll om dina intagna 2000kcal kommer från grillad kyckling + grönsaker eller från den flottigaste pizzan som finns, du kommer ligga på -500kcal oavsett och när du har nått ett underskott i kcal som motsvarar 1kg så kommer du ha gått ner 1kg.

Du kan mao leva på pizza, donken, chips, läsk... ja bokstavligen vad som helst och du kommer ändå gå ner i vikt så länge du ligger på underskott av kcal.
Citera
2022-05-17, 00:26
Medlem
Om du gör av med 500 kcal/dag mer än du tar in så måste ju kroppen tugga i sig 500 kcal/dag från "sig själv", dvs främst från fett. Oavsett kladdkaka eller linser.
Hur sedan kladdkakan påverkar muskelmassa och övrigt välbefinnande vet jag inte. Jag skulle för övrigt kapa bort avokadon om jag ville minska energiintaget.
Citera
2022-05-17, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Om du gör av med 500 kcal/dag mer än du tar in så måste ju kroppen tugga i sig 500 kcal/dag från "sig själv", dvs främst från fett. Oavsett kladdkaka eller linser.
Hur sedan kladdkakan påverkar muskelmassa och övrigt välbefinnande vet jag inte. Jag skulle för övrigt kapa bort avokadon om jag ville minska energiintaget.

Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Exakt. Kcal in vs kcal ut.

Om din balans är 2500kcal om dagen så spelar det ingen roll om dina intagna 2000kcal kommer från grillad kyckling + grönsaker eller från den flottigaste pizzan som finns, du kommer ligga på -500kcal oavsett och när du har nått ett underskott i kcal som motsvarar 1kg så kommer du ha gått ner 1kg.

Du kan mao leva på pizza, donken, chips, läsk... ja bokstavligen vad som helst och du kommer ändå gå ner i vikt så länge du ligger på underskott av kcal.

Tack för era svar
Citera
2022-05-17, 00:38
Medlem
Det är inte hållbart eftersom 2000 kcal av kladdkaka passerar igenom krppen mycket fort. Du kommer då bli mycket hungrig och behöva äta mer, således överskrida kaloriegränsen. För att gå ner i vikt gäller det att äta ordentligt. Kyckling, ris baljväxter. Att träna snabbar ju på processen också
Citera
2022-05-17, 00:53
Medlem
Om du normalt sätt äter 2500 kalorier per dag och står still i vikt så kommer du att gå ner i vikt om du minskar intaget till 2000 kalorier. Äter du få saker som innehåller mycket kalorier så du ligger på 2000 kan du få ont i magen, vara extremt trött, hungrig, lågt blodsocker osv.. bättre att äta mer med nyttigare, näringsriktig för att inte få brist på vitaminer eller andra viktiga ämnen för kroppen. Det är ofta inte heller hållbart i längden.
Citera
2022-05-17, 04:35
Medlem
Ämnesomsättning ska tilläggas. Glykogeniskt index eller GI värde påverkar hur mkt kalorier maten innehåller också. Äter du pasta för du högt blodsocker och därigenom tar din kropp emot mer kalorier. Så dina 2500 blir mer än 2500
Citera
2022-05-17, 07:07
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Det finns begränsningar i hur mycket av näringen i maten som kroppen kan omsätta på en gång. Det är sällan kroppen behöver all energi som finns i en kladdkaka på en o samma gång, det den inte behöver kommer att hamna kring höften. Äter du bara kladdkaka och annat skräp en hel dag blir kroppen tvungen att bryta ner muskelfiber för att få i sig nödvändig protein.
Citera
2022-05-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremallah
Alla säger kalorier in kalorier ut. Sen ska man ligga på ca -500 kcal per dag för att gå ner 0.5 kilo i veckan.

Om vi endast prata viktnedgång nu. Och inte behålla muskler eller få i sig näring eller liknande.

Om jag äter kyckling, avokado, ägg, Linser, Grönsaker osv och kommer upp till 2000 kcal varje dag i 2 månader i streck så borde jag ha gått ner 4 kilo fett. Vi pratar bara fett inte muskler och vätska.

Om jag däremot äter kladdkaka, Chips lite vanlig mat och kommer upp till 2000 kcal även här varje dag i 2 månader kommer jag tappa 4 kilo fett även här?

Hur jag mår och mina vitaminbalans och hur mycket muskler jag tappar behöver inte besvaras. Utan vi pratar bara ren fett som försvinner på dom olika dieterna

Ja, men du kommer inte kunna hålla kosten på alternativ 2 i ditt exempel så det blir ju bara ett önsketänkande. "Äta skitmat och gå ner i vikt". Finns ingen som lyckats med det.
Citera
2022-05-17, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Ämnesomsättning ska tilläggas. Glykogeniskt index eller GI värde påverkar hur mkt kalorier maten innehåller också. Äter du pasta för du högt blodsocker och därigenom tar din kropp emot mer kalorier. Så dina 2500 blir mer än 2500

Nu säger du emot alla andra. En Kalori är väl en kalori oavsett vad?

Enligt dig skulle man kunna äta 4000 kcal kyckling och broccoli. Men bara 1500 kcal pizza och gå ner lite mycket.
Citera
2022-05-17, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Ja, men du kommer inte kunna hålla kosten på alternativ 2 i ditt exempel så det blir ju bara ett önsketänkande. "Äta skitmat och gå ner i vikt". Finns ingen som lyckats med det.

Inget jag tänkt göra. Men varför skulle det inte fungera om kcal ligger på samma nivå?
Citera
2022-05-17, 08:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremallah

Nej, du kommer inte tappa fyra kilo fett på båda dieterna. Muskler m.m innehåller också energi. Du kommer alltså tappa en högre andel muskler och lägre andel fett I dieten med kladdkaka och chips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in