2022-05-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Informationen finns inte utanför banken och framförallt inte hos annonsörer. Punkt.
Håller med om att bankerna förmodligen inte säljer datan än, men kortbolagen gör. Inte saldo men olika inköp aggregeras och säljs till annonsörer så riktigt så enkelt som du påstår är det inte. Bara en sökning bort om du inte tror mig.
Citera
2022-05-17, 14:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Håller med om att bankerna förmodligen inte säljer datan än, men kortbolagen gör. Inte saldo men olika inköp aggregeras och säljs till annonsörer så riktigt så enkelt som du påstår är det inte. Bara en sökning bort om du inte tror mig.
Jag har definitivt det intrycket. Det jag handlat med kort kommer i annonser senare. Jag har dock inte vågat säga detta till 100% eftersom jag kan ha Googlesökt på artikeln före köpet och Google fångat upp intresset den vägen. Men mitt intryck är att det man köper utlöser reklam. Ett par saker jag köpte i höstas utlöste extremt stora mängder reklam. Köpen verkade öka mängden reklam för sällanköpsvaror som jag redan köpt och inte behövde köpa igen! "Men lägg av Google. Jag har en så'n där nu." I det fallet kanske företagen där jag köpte produkterna kan ha sålt ut mig till Google, inte säkert kortföretaget.
Senast redigerad av wwr 2022-05-17 kl. 14:19.
Citera
2022-05-17, 14:17
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
det finns riktad Internetannonsering
Finns det annonser på internet?
Citera
2022-05-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Är du inne och nosar på projekten med att det ska bli lättare för vårdgivare att sammanställa information om en patiens hälsotillstånd för andra vårdgivare så patienten kan få rätt vård? Eller är det något nytt på g? Eller är du bara konspiratorisk?

https://www.regeringen.se/49a270/con...ir_2022_41.pdf
Det är alltså delvis det du säger, men det handlar om att luckra upp lagstiftningen. Men det är för EUs s.k datadrivna ekonomi.

Lägger denna del under en spoiler då det är semi-OT

Citera
2022-05-17, 14:38
Medlem
Det gör de inte. En person med generöst fyllt bankkonto är bara betydligt mera sannolik att göra vissa söktermer på Google än nån som lever ur hand i mun.

Går att göra väldigt mycket skrämmande saker med big data och beteendeanalys. Läste nån artikel om att t.ex. nätjättarna med stor pricksäkerhet kunde avgöra att en kvinna är gravid långt innan det att hon själv vet om det pga hormonellt ändrat beteende.
Citera
2022-05-17, 15:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det gör de inte. En person med generöst fyllt bankkonto är bara betydligt mera sannolik att göra vissa söktermer på Google än nån som lever ur hand i mun.

Går att göra väldigt mycket skrämmande saker med big data och beteendeanalys. Läste nån artikel om att t.ex. nätjättarna med stor pricksäkerhet kunde avgöra att en kvinna är gravid långt innan det att hon själv vet om det pga hormonellt ändrat beteende.
Efter att ha gjort en del omflyttningar mellan banker så ändrades siffran i annonsen till det nya (avrundade) belopp som storbanken anger!
Citera
2022-05-17, 15:31
Medlem
Citat:
Efter att ha gjort en del omflyttningar mellan banker så ändrades siffran i annonsen till det nya (avrundade) belopp som storbanken anger!

Nej, det gjorde den inte.
Citera
2022-05-17, 15:42
Medlem
kör brave och linux, jag har noll annonser och reklam. har ingen smartphone eller tv heller och bara en 2g knapptelefon.
oerhört skönt och stressfritt, bankärenden sköter jag med bankdosan
Citera
2022-05-17, 15:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Nej, det gjorde den inte.
Ni EU-troll bara fantiserar ihop saker när någon kritiserar hur storföretag och massövervakning tar över. Inte mycket för mig att öda tid på.

Google har åtminstone tidigare läst vår e-post i GMail. Därför tror jag att Google Chrome kan ha läckt siffran.

Om Google läser vår e-post, varför skulle de inte läsa vårt bankinnehav?
Citera
2022-05-17, 15:52
Medlem
Citat:
Exakt vad jag har vill jag inte gå in på. Men det gäller praktiskt taget helt ren installation. Absolut inte några ovanliga program eller ovanligt användningsmönster. Uppdaterad Windows. Men Google Chrome kan vara inblandad.

Jag har hört talas om det tidigare. Det är ett gammalt fenomen.

Att du får reklam för sms-lån handlar om din sökhistorik och vilka sidor du besöker.

Socioekonomi sitter inte i plånboken utan i hjärnan.
Citera
2022-05-17, 16:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sakernash
Att du får reklam för sms-lån handlar om din sökhistorik och vilka sidor du besöker.

Socioekonomi sitter inte i plånboken utan i hjärnan.
Nu hittar trollen på andra saker, som vanligt.

I detta fall visas ett uppdaterat (avrundat) saldo från den storbank jag använder i riktad annonsering till mig.

Eftersom Google anser sig ha rätt att läsa vår e-post som de åtminstone tidigare gjorde i GMail så har förmodligen denna siffra fiskats upp av Google Chrome.

Jag har inte tid att förklara det varje gång EU-trollen skriver om annat. Företagen tog över systemet genom EU.

Jag tar lite paus. Ha en bra dag.
Citera
2022-05-17, 16:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Nu hittar trollen på andra saker, som vanligt.

I detta fall visas ett uppdaterat (avrundat) saldo från den storbank jag använder i riktad annonsering till mig.

Eftersom Google anser sig ha rätt att läsa vår e-post som de åtminstone tidigare gjorde i GMail så har förmodligen denna siffra fiskats upp av Google Chrome.

Jag har inte tid att förklara det varje gång EU-trollen skriver om annat. Företagen tog över systemet genom EU.

Jag tar lite paus. Ha en bra dag.

Begär it all data google har om dig enligt GDPR. Däri bör du ju se vad de har samlat på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in