• 1
  • 2
2022-05-16, 18:06
Medlem
Har fått recept på lergigan 25mg och paraflex 250mg då jag lider av spänningshuvudvärk (tryck i bakhuvudet, på sidan), ångest och sömnbesvär sedan 2 veckor.

Tog det på söndagsmorgonen när jag vaknade klockan 3.30 på natten efter att jag somnat vid 23 tiden. Sommande om och sov till klockan ca 8.30 på söndagsmorgonen. Kände mig rätt så dåsig och tung I huvudet av det.

På söndagskvällen tog jag inget av det och kunde inte sova fast jag tränade lätt och tog en bastu på på gymmet.

Ska jag ta det ikväll eller åka till psyket och begära Imovan? Eller ska jag ta en ipren och melatonin?
Citera
2022-05-16, 18:15
Bannlyst
Alla reagerar olika, jag blir helt väck av lergigan.
Kör med imovane.
Citera
2022-05-16, 18:17
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrum
Ska jag ta det ikväll eller åka till psyket och begära Imovan? Eller ska jag ta en ipren och melatonin?

Testa att ta medicinerna nån halvtimme innan du lägger dig och inte efter att du vaknat mitt i natten. Man blir visserligen dåsig av lergigan men det blir knappast bättre av att ta det några timmar innan man ska gå upp.
Citera
2022-05-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eksjo66
Alla reagerar olika, jag blir helt väck av lergigan.
Kör med imovane.

Skriver de ut det på St göran eller är får man något annat som gör att man kan bryta denna onda cirkel?
Citera
2022-05-16, 20:07
Medlem
_AnsGar_s avatar
Som eksjo66 skrev, alla reagerar olika. Men du ska ta lergigan innan du går och lägger dig. Gärna en timme innan och ge dig själv åtminstone 8 timmars sömn så ska du klara dig från att vakna dåsig.
Citera
2022-05-16, 22:22
Medlem
Jag har tagit Lergigan för sömnen i några år. Blir inte dåsig vare sig på kvällen eller morgonen efter. Måste kombinera med Melatonin för att kunna somna.

Imovane blir jag däremot helt förstörd av, tröttheten går aldrig ur. Vet flera som haft otroligt jobbiga biverkningar av Imovane (främst hallucinationer).

Så det är väldigt individuellt hur man reagerar på olika preparat. Av erfarenhet får man prova sig fram tills man hittar rätt preparat eller kombination.
Citera
2022-05-16, 22:38
Medlem
megacoolmans avatar
Fick lergigan utskrivet men det funkar dåligt tycker jag.
Gör inte mycket nytta för mina sömnproblem och dessutom så blir jag bakfull av dem.
På morgonen känns det som jag vaknat upp efter en brakfest och är helt väck och torr i munnen som en öken. Det släpper inte förrän vid 9-10 tiden på förmiddagen.
Citera
2022-05-17, 07:31
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Har fått recept på lergigan 25mg och paraflex 250mg då jag lider av spänningshuvudvärk (tryck i bakhuvudet, på sidan), ångest och sömnbesvär sedan 2 veckor.

Tog det på söndagsmorgonen när jag vaknade klockan 3.30 på natten efter att jag somnat vid 23 tiden. Sommande om och sov till klockan ca 8.30 på söndagsmorgonen. Kände mig rätt så dåsig och tung I huvudet av det.

På söndagskvällen tog jag inget av det och kunde inte sova fast jag tränade lätt och tog en bastu på på gymmet.

Lergigan är rena skiten för mig, är seg i dagar efterråt.
Citera
2022-05-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Fick lergigan utskrivet men det funkar dåligt tycker jag.
Gör inte mycket nytta för mina sömnproblem och dessutom så blir jag bakfull av dem.
På morgonen känns det som jag vaknat upp efter en brakfest och är helt väck och torr i munnen som en öken. Det släpper inte förrän vid 9-10 tiden på förmiddagen.

Tog 1 Ibuprofen, 1 Lergigan och 1 Paraflex vid 23 och somnade på direkten. Vaknade vid ca 7.30. Ibuprofen hjälper också med spänningshuvudvärken så att jag kan somna. Sov djupt och vaknade med trötthet och lite dåsighet. Kände mig liksom som att jag tagit en desloratadin på kvällen. Men det är värt med tanke på att man får sova på nätterna. Ska fortsätta med detta under 1 vecka och se om det blir bättre. Förra veckan sov jag bara på 1 Ibuprofen som jag tog varje kväll, och då vaknade jag ofta tidigt på morgonen.
Citera
2022-05-17, 14:51
Medlem
tomyhockeys avatar
ta 2st paraflex 250mg så har du 500mg du slappar bättre skit i lergigan se om det funkar bättre med endast paraflex du kan även ta en eller två på dagen
Citera
2022-05-17, 18:55
Bannlyst
Citat:

Hade rått dig att fortsätta med Lergiganet, för dom flesta som tar medicinen kontinuerligt så försvinner dagtids sederingen förr eller senare
Må väl
Citera
2022-05-18, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billeburgare
Hade rått dig att fortsätta med Lergiganet, för dom flesta som tar medicinen kontinuerligt så försvinner dagtids sederingen förr eller senare
Må väl

Tog en Ibuprofen igår vid 21.15 tiden och Lergiganet igår med Paraflex vid 22:00 och la mig vid 22:45 . Sov dåligt inatt och vaknade tidigt på morgonen, vid 4 tiden. vilket nog beror på ångesten. Trycket och obehagskänslan i bakhuvudet är fortfarande kvar när jag ligger ned på kudden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in