• 1
  • 2
2022-05-16, 20:28
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solrosgalaxen
Hmm okej, men hur blir jag kompenserad när summorna är samma, dvs de får 900 kr och jag aktier värda 900kr? (förlåt för min okunskap..).
Står i ditt citat att du blir kompenserad med en post bankmedel som motsvarar skatten.
Citera
2022-05-17, 06:55
Medlem
Solrosgalaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Stämmer det verkligen att du får aktier värda samma summa som du dom andra får pengar? I din övriga text får jag det till att dom får en summa pengar, och du får aktier som är värda lite mer eftersom du skall betala skatt på dina aktier i framtiden? Det bästa är nog att du kollar med juristen direkt. Den personen vet ju exakt hur det är gjort.

Därav min förvirring, på kolumnen för tilldelning är summorna likadana. Jag har kontaktat personen nu, får se vad svaret blir.

Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Står i ditt citat att du blir kompenserad med en post bankmedel som motsvarar skatten.

Jo jag vet, men på dokumentet så står det att jag "Tilldelas: x aktier värde y", samt på de övriga "Tilldelas bankmedel motsvarande aktiepost y". Där y är samma summa, vilket är märkligt?
Senast redigerad av Solrosgalaxen 2022-05-17 kl. 06:56. Anledning: tillägg
Citera
2022-05-17, 08:43
Medlem
Citat:
Därav min förvirring, på kolumnen för tilldelning är summorna likadana. Jag har kontaktat personen nu, får se vad svaret blir.

Jo jag vet, men på dokumentet så står det att jag "Tilldelas: x aktier värde y", samt på de övriga "Tilldelas bankmedel motsvarande aktiepost y". Där y är samma summa, vilket är märkligt?

Du tilldelas aktier värde Y (100kr vinstskatt ej betald)
De andra tilldelas färdigakattade pengar värde Y (100kr)
Du tilldelas sen skatteskillnaden i pengar, för att kompensera att du i framtiden också ska skatta. ( Om de är köpta för 50kr med 50 i vinst -30%? I skatt så får du alltså 15kr)
Senast redigerad av Putininthepot 2022-05-17 kl. 08:46.
Citera
2022-05-17, 18:10
Medlem
Solrosgalaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putininthepot
Du tilldelas aktier värde Y (100kr vinstskatt ej betald)
De andra tilldelas färdigakattade pengar värde Y (100kr)
Du tilldelas sen skatteskillnaden i pengar, för att kompensera att du i framtiden också ska skatta. ( Om de är köpta för 50kr med 50 i vinst -30%? I skatt så får du alltså 15kr)

Kontaktade personen men otydligt svar.

Såhär ser dokumentet ut:

Bankmedel efter aktieförsäljning 656.804:5=131.360
Beräknad skatt på försäljning av aktier 157.633:5=31.526

Summa att delas på 6 2.184.400
Tilldelas var och en 364.067

Tilldelas mig:
Aktiepost xxx aktier i företag y 99.834
Bankmedel 364.067
Summa 463.901

Tilldelas övriga 5:
Bankmedel efter aktieförsäljning 131.360
Betalar skatt på aktieförsäljning ./. 31.526
Bankmedel i övrigt 364.067
Summa 463.901
Senast redigerad av Solrosgalaxen 2022-05-17 kl. 18:16. Anledning: rättning
Citera
2022-05-17, 18:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Kontaktade personen men otydligt svar.

Såhär ser dokumentet ut:

Bankmedel efter aktieförsäljning 656.804:5=131.360
Beräknad skatt på försäljning av aktier 157.633:5=31.526

Summa att delas på 6 2.184.400
Tilldelas var och en 364.067

Tilldelas mig:
Aktiepost xxx aktier i företag y 99.834
Bankmedel 364.067
Summa 463.901

Tilldelas övriga 5:
Bankmedel efter aktieförsäljning 131.360
Betalar skatt på aktieförsäljning ./. 31.526
Bankmedel i övrigt 364.067
Summa 463.901
Det där ser inte rätt ut och borde ifrågasättas. Som jag ser det ska aktieposten delas lika och de som vill sälja gör det och betalar skatten. Nu ser det ut som om du får för lite.
Citera
2022-05-17, 20:24
Medlem
Solrosgalaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det där ser inte rätt ut och borde ifrågasättas. Som jag ser det ska aktieposten delas lika och de som vill sälja gör det och betalar skatten. Nu ser det ut som om du får för lite.

Jo det ska jag, men vet inte hur jag ska få personen att förstå.. Personen skrev såhär :

Jag har gjort en alternativ beräkning av arvskiftet. Jag har delat upp den i tre delar. Dels den gemensamma, dels din aktiepost, dels resultatet av aktieförsäljningen för de övriga 5. Din aktiepost är värderad netto, dvs efter avdrag för den skatt som skulle bli vid en framtida försäljning. Det de 5 skall dela på är likviden från aktieförsäljningen samt den skatt som blir. Sätter man upp det brutto så ser du att resultatet blir detsamma. Om din aktiepost skulle tas upp brutto och särredovisning av skatteskulden skulle resultatet bli detsamma. Du får studera bilagan och jag hoppas du förstår hur jag räknar. Har du något bättre alternativ så får vi titta på det.
Citera
2022-05-17, 20:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jo det ska jag, men vet inte hur jag ska få personen att förstå.. Personen skrev såhär :

Jag har gjort en alternativ beräkning av arvskiftet. Jag har delat upp den i tre delar. Dels den gemensamma, dels din aktiepost, dels resultatet av aktieförsäljningen för de övriga 5. Din aktiepost är värderad netto, dvs efter avdrag för den skatt som skulle bli vid en framtida försäljning. Det de 5 skall dela på är likviden från aktieförsäljningen samt den skatt som blir. Sätter man upp det brutto så ser du att resultatet blir detsamma. Om din aktiepost skulle tas upp brutto och särredovisning av skatteskulden skulle resultatet bli detsamma. Du får studera bilagan och jag hoppas du förstår hur jag räknar. Har du något bättre alternativ så får vi titta på det.
Ge personen ett räkneexempel där du fiktivt säljer din post till samma kurs och betalar skatten så det syns hur mycket som blir kvar. Det blir mindre än vad de andra fick.
Citera
2022-05-18, 16:58
Medlem
Citat:

Det ser rätt ut. Personen skriver att värdet för dina aktier är beräknat NETTO, dvs de beräknas vara värda samma summa som övriga aktier på försäljningsdagen. 131.360. För de övriga har skatten 31.526 betalats in av dödsboet innan pengarna 131.360-31.526=99.834 betalas ut. Du får lika många aktier som övriga sålt. De var då värda 131.360 men värdet räknas som om skatten redan betalats. Ni får alla lika mycket, det är att man räknat dina aktier netto istället för det riktiga värdet som är kompensation.
Citera
2022-05-18, 17:39
Medlem
Solrosgalaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surreburre
Det ser rätt ut. Personen skriver att värdet för dina aktier är beräknat NETTO, dvs de beräknas vara värda samma summa som övriga aktier på försäljningsdagen. 131.360. För de övriga har skatten 31.526 betalats in av dödsboet innan pengarna 131.360-31.526=99.834 betalas ut. Du får lika många aktier som övriga sålt. De var då värda 131.360 men värdet räknas som om skatten redan betalats. Ni får alla lika mycket, det är att man räknat dina aktier netto istället för det riktiga värdet som är kompensation.

Okej tack för svar. Men undrar då angående " För de övriga har skatten 31.526 betalats in av dödsboet innan pengarna 131.360-31.526=99.834 ", om det är dödsboet som betalar det är väl det också mina pengar som används för det om du ser på utbetalningsbeloppet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in