• 1
  • 2
2022-05-15, 18:42
Medlem
Solrosgalaxens avatar
Vad gäller när man behåller aktier vid arv när övriga arvtagare säljer sina poster. Betalar man någon skatt då, läste om reavinstskatt som innehåller skatt som om man sålt min aktiepost, men förstod inte riktigt. Då blir det väl två skatter, en nu och en när jag säljer?
Citera
2022-05-15, 18:57
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solrosgalaxen
Vad gäller när man behåller aktier vid arv när övriga arvtagare säljer sina poster. Betalar man någon skatt då, läste om reavinstskatt som innehåller skatt som om man sålt min aktiepost, men förstod inte riktigt. Då blir det väl två skatter, en nu och en när jag säljer?
Det händer ingenting. Har aktierna skiftats till arvingarna tar man över den ursprungliga anskaffningskostnaden (eller schablonmetoden) och eventuell reavinstskatt uppstår inte förrän man säljer själv. Andra arvingars försäljning påverkar inte dig.
Citera
2022-05-15, 19:09
Medlem
Citat:
Det är bra att veta vad dom en gång i tiden köptes för. Det är det som du räknar av sedan när du säljer dom.
Det är alltså bara när du säljer du betalar skatt.
Men nu antar jag att det gäller börsnoterade aktier och inget privat bolag?
Citera
2022-05-15, 19:40
Medlem
Solrosgalaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det händer ingenting. Har aktierna skiftats till arvingarna tar man över den ursprungliga anskaffningskostnaden (eller schablonmetoden) och eventuell reavinstskatt uppstår inte förrän man säljer själv. Andra arvingars försäljning påverkar inte dig.

Okej, tack för svar.
Blev fundersam för juristen skrev detta: "Jag har räknat ut värdet av aktieposten efter avdrag för reavinstskatt. Det innebär att du får en post bankmedel som innehåller den skatt som blir om du skulle ha sålt din aktiepost".
Citera
2022-05-15, 19:41
Medlem
Solrosgalaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Det är bra att veta vad dom en gång i tiden köptes för. Det är det som du räknar av sedan när du säljer dom.
Det är alltså bara när du säljer du betalar skatt.
Men nu antar jag att det gäller börsnoterade aktier och inget privat bolag?

Okej tack! Det stämmer, börsnoterade aktier.
Citera
2022-05-15, 19:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Okej, tack för svar.
Blev fundersam för juristen skrev detta: "Jag har räknat ut värdet av aktieposten efter avdrag för reavinstskatt. Det innebär att du får en post bankmedel som innehåller den skatt som blir om du skulle ha sålt din aktiepost".
Okej då förstår jag. Dödsboet sålde de aktier ingen ville ha utom du. Då ska du kompenseras för reavinstskatten ja.
Citera
2022-05-15, 20:11
Medlem
Solrosgalaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Okej då förstår jag. Dödsboet sålde de aktier ingen ville ha utom du. Då ska du kompenseras för reavinstskatten ja.

Okej, det är de som jag inte riktigt förstår. Vad menas med det?
Citera
2022-05-16, 07:02
Medlem
Citat:
Okej, det är de som jag inte riktigt förstår. Vad menas med det?
Om aktierna är värda tex 1000kr och vinstskatten blir 100kr, då får ju dom andra ut 900kr.
Du får ju aktier till ett värde av 1000kr, men man kan ju bara räkna 900 för dig också eftersom du också kommer att gå betala 100 i skatt i framtiden.
Citera
2022-05-16, 15:28
Medlem
Solrosgalaxens avatar
Citat:
Om aktierna är värda tex 1000kr och vinstskatten blir 100kr, då får ju dom andra ut 900kr.
Du får ju aktier till ett värde av 1000kr, men man kan ju bara räkna 900 för dig också eftersom du också kommer att gå betala 100 i skatt i framtiden.

Okej, men jag är fortfarande lite förvirrad. Om jag får också det beräknat till 900 kr, skattar jag inte på de 900 kr i framtiden då?
Citera
2022-05-16, 18:50
Medlem
Citat:
Okej, men jag är fortfarande lite förvirrad. Om jag får också det beräknat till 900 kr, skattar jag inte på de 900 kr i framtiden då?
Jo, det är det du blir kompenserad för nu. Det är för att det skall bli en rättvis fördelning.
Citera
2022-05-16, 19:25
Medlem
Solrosgalaxens avatar
Citat:
Jo, det är det du blir kompenserad för nu. Det är för att det skall bli en rättvis fördelning.

Hmm okej, men hur blir jag kompenserad när summorna är samma, dvs de får 900 kr och jag aktier värda 900kr? (förlåt för min okunskap..).
Citera
2022-05-16, 19:27
Medlem
Citat:
Hmm okej, men hur blir jag kompenserad när summorna är samma, dvs de får 900 kr och jag aktier värda 900kr? (förlåt för min okunskap..).
Stämmer det verkligen att du får aktier värda samma summa som du dom andra får pengar? I din övriga text får jag det till att dom får en summa pengar, och du får aktier som är värda lite mer eftersom du skall betala skatt på dina aktier i framtiden? Det bästa är nog att du kollar med juristen direkt. Den personen vet ju exakt hur det är gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in