• 1
  • 2
2006-06-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
lufftorkad skinka är så överskattat och vidrigt.

Hur tänker du nu, jag tycker det är väldigt gott!
Citera
2006-06-29, 20:25
Medlem
kallebostons avatar
Med rätt tillbehör blir det oslagbart...!
Citera
2006-06-30, 09:12
Medlem
Litet gult djurs avatar
Jag har bytt ut chipsen mot skinka (el.dyl.), något bättre för magen och mycket godare.
Citera
2006-06-30, 10:38
Medlem
Pata Negran är ifrån frigående, svarta grisar, som bara mumsar bokollon, lite speciellt, vet faktiskt inte hur det är med dom andra skinkorna, men Pata Negra är kungen
Citera
2006-06-30, 11:03
Medlem
mugabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Pata Negran är ifrån frigående, svarta grisar, som bara mumsar bokollon, lite speciellt, vet faktiskt inte hur det är med dom andra skinkorna, men Pata Negra är kungen

Pata Negra är slang för Ibericogrisen. Den gör man skinka av som finns i (så vitt jag vet) tre kvaliteer, varav en är matad med EKollon. Fantastisk skinka!!
Citera
2006-06-30, 13:46
Medlem
Seamus Costellos avatar
Sticker ut hakan lite, Pata Negra har väl fem kvalitetsgrader, från "J" till "JJJJJ"? Gemensamt är väl att Pata Negra alltid är från de svartbenta ekollongrisarna medans serrano kan vara från andra sorter? Rätta tillbehör till Pata Negra kan bara vara Manchego-ost, tycker jag... Till enklare serrano gör jag ibland en gegga av kronärtskocksbottnar, manchego, lite gräddfil och persilja. En kul grej är att torka skinkan i ugnen till ett kex och lägga röran på. Estupendo!
Citera
2006-06-30, 13:49
Moderator
Ruskigbusss avatar
Lufttorkad skinka är de båda, men som sagt från två olika länder.

Givetvis är den italienska bäst, men därefter vill jag nog ranka spansk och tysk samt norsk på en delad andraplats.

Den svenska varianten går också an, i nödfall.

(Sen om man vill vara miljömupp, så är väl djurhållningen sådär i Spanien och Italien.)
Citera
2006-06-30, 13:56
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Lufttorkad skinka är de båda, men som sagt från två olika länder.

Givetvis är den italienska bäst, men därefter vill jag nog ranka spansk och tysk samt norsk på en delad andraplats.

Den svenska varianten går också an, i nödfall.

(Sen om man vill vara miljömupp, så är väl djurhållningen sådär i Spanien och Italien.)
Tycker den spanska knäcker den italienska varje dag. Djurhållningen i Spanien i alla fall är överlägsen den svanska eller tyska.
Citera
2006-06-30, 14:55
Medlem
mugabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Sticker ut hakan lite, Pata Negra har väl fem kvalitetsgrader, från "J" till "JJJJJ"? Gemensamt är väl att Pata Negra alltid är från de svartbenta ekollongrisarna medans serrano kan vara från andra sorter? Rätta tillbehör till Pata Negra kan bara vara Manchego-ost, tycker jag... Till enklare serrano gör jag ibland en gegga av kronärtskocksbottnar, manchego, lite gräddfil och persilja. En kul grej är att torka skinkan i ugnen till ett kex och lägga röran på. Estupendo!

Där ser man! Tack för den!!!
Å lägg av med läckerheterna... det vattnas i munnen å jag har typ bara bröd å vatten hemma...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in