2022-05-14, 16:42
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Jag gillar att röka vid utvalda tillfällen men vill helst undvika halsbloss för att bevara lungorna. För ett tag sedan hittade jag "Al Capone"-cigariller som är i storleksklass med cigaretter och dessutom har filter. Dessa upplever jag som mycket trevliga i smaken. Det bästa är att de går utmärkt att "puffa"/dra munbloss på dessa.

Vanliga cigaretter är i sin karaktär mycket mer inbjudande till halsbloss. Jag antar att det har att göra med det begränsade genomflödet av luft. De flesta cigaretter håller sig till standardiserade storlekar, jag vet dock att det förekommer avvikande storlekar som till exempel Blend.

Man kan argumentera för att jag bör hålla mig till cigarill och cigarr, jag är dock intresserad av att höra huruvida någon känner till cigaretter som har relativt stort luftgenomflöde för att "puffa" på?
Citera
2022-05-17, 18:03
Medlem
Jag tror det blir svårt att hitta det du söker då cigariller/cigaretter fungerar på olika sätt mao man tar upp nikotinet på olika sätt.

"Cigarr är ett rökverk tillverkat av fermenterad (genom jäsningsprocesser förädlad) och ofta lagrad tobak, rullad i ett eller flera tobaksblad. Fermentationen reducerar sockerhalten och bryter även ner proteiner. Detta gör att röken blir basisk, vilket i sin tur medför att nikotinet, som är en alkaloid, uppträder fritt i röken. Nikotinet kan därför upptas direkt i munnens slemhinnor, och röken behöver därför inte dras ner i lungorna för att få samma upptagning av nikotin. "
SVWP (jaja inte bästa källan, men gissar bestämt att ovanstående stämmer)

Cigariller är en minivariant av cigarr.
Citera
2022-05-17, 22:36
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoopingTheLoop
Jag tror det blir svårt att hitta det du söker då cigariller/cigaretter fungerar på olika sätt mao man tar upp nikotinet på olika sätt.

"Cigarr är ett rökverk tillverkat av fermenterad (genom jäsningsprocesser förädlad) och ofta lagrad tobak, rullad i ett eller flera tobaksblad. Fermentationen reducerar sockerhalten och bryter även ner proteiner. Detta gör att röken blir basisk, vilket i sin tur medför att nikotinet, som är en alkaloid, uppträder fritt i röken. Nikotinet kan därför upptas direkt i munnens slemhinnor, och röken behöver därför inte dras ner i lungorna för att få samma upptagning av nikotin. "
SVWP (jaja inte bästa källan, men gissar bestämt att ovanstående stämmer)

Cigariller är en minivariant av cigarr.
Alright det var ju en intressant kemiteknisk aspekt som jag inte hade någon aning om. Verkar som att cigarr/cigarill helt klart är överlägset då. Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in