2022-06-11, 17:01
Medlem
goseigens avatar
Förmodligen ett tråkigt svar, men nikotin. Cigg är hårdvaluta, och för nordbor och särskilt svenskar bör snus vara viktigt.

Det är en "drog" man kan pilla i sig i stora mängder utan att bli helt waaasted.

Viktigare än alkohol för många soldater.

Narkotiska preparat förekommer säkert också, men jag tror att det var vanligare förr, fast det är förstås bara något jag gissar.
Citera
2022-06-15, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Förmodligen ett tråkigt svar, men nikotin. Cigg är hårdvaluta, och för nordbor och särskilt svenskar bör snus vara viktigt.

Det är en "drog" man kan pilla i sig i stora mängder utan att bli helt waaasted.

Viktigare än alkohol för många soldater.

Narkotiska preparat förekommer säkert också, men jag tror att det var vanligare förr, fast det är förstås bara något jag gissar.

Alkohol är nog inte optimalt, lätt att man blir en sämre soldat..
Tjack lär vara det optimala om man ska gå in i en riktigt farlig situation. Man blir mer på hugget, motiverad och kan kriga i flera dagar utan att knappt behöva käka något eller sova. Att landa lär ju vara mindre kul men vafan... då får man väl ta en dos till
Citera
2022-06-15, 16:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungfittan
Alkohol är nog inte optimalt, lätt att man blir en sämre soldat..
Tjack lär vara det optimala om man ska gå in i en riktigt farlig situation. Man blir mer på hugget, motiverad och kan kriga i flera dagar utan att knappt behöva käka något eller sova. Att landa lär ju vara mindre kul men vafan... då får man väl ta en dos till

Ja, jag tror inte att seriösa soldater dricker sig fulla förutom när de är på permis och liknande och vet att det inte kommer att bli några strider.

Den som uttryckte det jag skrev om tobak och alkohol är Roland Bartetzko.

https://en.wikipedia.org/wiki/Roland_Bartetzko

Hur det är med andra droger har jag ingen aning om
Citera
2022-06-30, 19:48
Medlem
JuicyBrahs avatar
Tjack, ghb. Och Ksalol, Valium. Lyrica. Så man kan köra på och undvika att bli beroende och slippa avtändningssymptom.
Citera
2022-07-22, 09:53
Bannlyst
Metamfetamin eller kokain, helst crack. I kombination med bensodiazepiner. Inte så att man blir seg, men så att man ej blir paranoid och skit. Man behöver experimentera innan och testa sig fram, inte bara röka 200 mg crack och ta 2 mg Xanor, man måste veta helt säkert hur man fungerar först. Fyfan vad sjukt alltså.
Citera
2022-07-22, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JuicyBrah
Tjack, ghb. Och Ksalol, Valium. Lyrica. Så man kan köra på och undvika att bli beroende och slippa avtändningssymptom.
Samtliga du listade är starkt beroendeframkallande, inget man vill under brinnande krig. Så man får köra på tills man kört ut ryssen.
Citera
2022-07-23, 16:27
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Tyskland vs Storbritannien WWII: meth vs. benzo. Så benzo.

Bensodiazepinerna fanns inte på 40-talet; "The first benzodiazepine, chlordiazepoxide (Librium), was discovered accidentally by Leo Sternbach in 1955 and was made available in 1960 by Hoffmann–La Roche, which soon followed with diazepam (Valium) in 1963."

Menar du något annat?
Citera
2022-07-23, 16:33
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Det är Fenetyllin som IS petar i sig.

Japp, känt som brown-brown.

Fenetyllin, "Captagon" är vanligt i mellanöstern, fanns i Thailand förut oh kallades Svenskpiller för att många svenskar söp, tog Captagon och roade sig med damerna/killarna och fick hjärtattack
Citera
2022-07-26, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Bensodiazepinerna fanns inte på 40-talet; "The first benzodiazepine, chlordiazepoxide (Librium), was discovered accidentally by Leo Sternbach in 1955 and was made available in 1960 by Hoffmann–La Roche, which soon followed with diazepam (Valium) in 1963."

Menar du något annat?
H*n menar nog barbiturater.
Citera
2022-07-26, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inningboxer
Jag hade valt tjack. Hade löst mer eller mindre alla problem i krig:

1. Hungrig? Inte längre.
2. Trött? Inte längre.
3. Låg energi? Inte längre.
4. Har du tråkigt? Inte längre.
5. Fryser du? Inte längre.

Ända rätta svaret, det är beprövat sen länge
Citera
2022-07-27, 07:43
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Metamfetamin är ju beprövat i krig. Men i långa loppet finns det ju en del biverkningar som kanske inte lämpar sig i krig.
Citera
2022-07-27, 09:04
Medlem
Cigaretter eller snus. Räcker med att kolla på gubbarna i Försvarsmakten eller videos från soldater i vilket krig som helst från dess att tobak blev en vanlig grej i Europa tills nu. Minns själv när man gjorde lumpen hur nästan halva plutonen som aldrig tog något vanligtvis började röka eller snusa när vi hade längre övningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in