• 1
  • 2
2022-05-13, 21:49
Medlem
Vilka djur går man föda upp i syfte att äta? Varför går gränsen?

Kan man exempelvis köpa en kanin i syfte att äta den, eller att föda upp kaniner i syfte att äta dem, eller krävs det någon form av jordbrukslicens?

Kan man föda upp grodor, gräshoppor eller ankor i samma syfte?
Citera
2022-05-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dampamera

Kan man exempelvis köpa en kanin i syfte att äta den, eller att föda upp kaniner i syfte att äta dem, eller krävs det någon form av jordbrukslicens?

Fisk, går utmärkt att föda upp claria-fiskar tex som är en allätare och mata med trädgårdsrens eller andra vegitariska alternativ, 100% klimat smart.
Citera
2022-05-13, 22:13
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Du får köpa en kanin för att äta den. Har sålt sådana. Däremot får du inte få den ihjälslagen och styckad. För det måste ett slakteri vara inblandat. Du får däremot fritt slå ihjäl dina egna kaniner och äta dem, bara du har en metod för döden som inte är onödigt plågsam. Men de flesta vill inte döda. Därför har vi inte det underbara köttet kanin i Sverige.
Citera
2022-05-13, 22:15
Medlem
ekerilars avatar
Det är tillåtet att slakta fjäderfä och kaniner för egen konsumtion i hemmet.
Citera
2022-05-13, 22:18
Medlem
häst borde väl gå.....vi åt hästskött som pålägg när jag var barn.
Citera
2022-05-13, 22:18
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Men är det lagligt om man inte har några problem med det?
Ja det är lagligt så vida du följer reglerna som Livsmedelsverket och andra ställer. Men som sagt så bygger man ofta upp en relation, i vart fall med nötkreatur och grisar. Då kan det kännas skumt att äta sina djur. Fiskar lär det väl gå bättre med.
Citera
2022-05-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Fast du ska nog inte äta folks kelgrisar. De är ofta minikaniner utan mycket kött, och sega av ålder.

Du vill ha en lantras och ungkanin. Har man gräsmatta och så man kan skydda mot rovdjur tror jag man får ha kanin. Iallafall några stycken. De bor ute sommar som vinter. På sommaren kan de äta massa gräs och blommor, men på vintern behöver de hö, och har man ingen kontakt med bonde som kan sälja till bra pris så har man inte råd. Men med bra kontakter är det nästan gratis att föda upp kanin. Kan se det framför mig under kommande svältår.

Låter som om det inte borde vara några problem. Jag har funderat på att om jag skulle göra något sådant kan jag bygga en inhägnad i trädgården och ha dem inomhus på vinter.

Jag är väldigt intrerreserad är självhushållning, och kan äta det mesta sålänge det är näring i. Jag har även funderat på att bygga ett terrarium för gräshoppor i syfte att föda upp.

Har fiskat och odlat länge, men aldrig hållt djur eller boskap.
Citera
2022-05-13, 22:40
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Så länge man bara föder upp och äter själv så är det nog inte reglerat, så länge man inte utsätter djur för onödigt lidande (Djurskyddslagen).

Men om man skulle få för sig att börja sälja till allmänheten så finns det begränsningar i vilka djur man får sälja som livsmedel.

Nya livsmedel måste godkännas inom EU. Med "nya livsmedel" räknas som som inte ätits i större utsträckning inom EU före 1997.

https://www.livsmedelsverket.se/fore...smedel-foretag

Europeisk vandringsgräshoppa blev nyligen godkänd...
Citera
2022-05-13, 22:43
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Du får köpa en kanin för att äta den. Har sålt sådana. Däremot får du inte få den ihjälslagen och styckad. För det måste ett slakteri vara inblandat. Du får däremot fritt slå ihjäl dina egna kaniner och äta dem, bara du har en metod för döden som inte är onödigt plågsam. Men de flesta vill inte döda. Därför har vi inte det underbara köttet kanin i Sverige.

Vad menar du?
Man får inte stycka kaninerna men slå ihjäl och äta dom?

Jag har sett på youtube hur man slaktar kaniner och killingar .
Det är någon form av bult som bedövar kaninen och sen skär man halsen av den.
Jag tror inte man får slakta hur som helst ,men de borde va lagligt den vägen.
Citera
2022-05-13, 22:49
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Vad menar du?
Man får inte stycka kaninerna men slå ihjäl och äta dom?

Jag har sett på youtube hur man slaktar kaniner och killingar .
Det är någon form av bult som bedövar kaninen och sen skär man halsen av den.
Jag tror inte man får slakta hur som helst ,men de borde va lagligt den vägen.

Jag får föda upp för slakt. Jag får slakta mina egna och äta. Jag får sälja levande kanin som du slaktar och äter. Jag får inte slakta min kanin och sälja köttet till dig. Jag vet att jag har blivit emotsagd här och man får det, men då har alla jag frågat läst lagen fel.
Citera
2022-05-13, 22:53
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Jag får föda upp för slakt. Jag får slakta mina egna och äta. Jag får sälja levande kanin som du slaktar och äter. Jag får inte slakta min kanin och sälja köttet till dig. Jag vet att jag har blivit emotsagd här och man får det, men då har alla jag frågat läst lagen fel.

Jaha ja det låter rimligare för det ska vara någon form av kvalitetssäkring för att få hantera livsmedel.

Jag vet inte om du har rätt eller fel men nu tolkade jag dig åtminstone korrekt.
Citera
2022-05-13, 23:21
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:

Äter man hjärnan eller huvudet? Hur mycket kött blir det på en kanin i förhållande till en höna?

Marsvin ska vara gott enligt många och är lätta att sköta om man har dem utomhus men halva deras kropp består av deras enorma huvud.

Höns är det perfekta djuret imo. Ägg är en fantastisk energi källa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in