• 1
  • 2
2022-05-13, 21:17
Medlem
Efter påskkravallerna och SR:s underredaktioners klantiga översättningsmissar har jag varit inne och läst en del på den arabisksvenska nyhetsbyrån Alkompis.

Efter en del läsning börjar jag undra om muslimer i gemen verkligen förstår vad ordet islamist betyder. Mängder av kommentarer på arabiska vittnar om just detta. Väldigt få verkar förstå vad som egentligen menas med nyheterna om översättningsmissarna.

Några få skriver islamist, men de flesta skriver islamisk. Väldigt få, om ens någon, verkar förstå vad skillnaden mellan muslim och islamist är. I spåren av detta är det också väldigt många som tror att i princip alla svenskar hatar muslimer, eftersom de har läst att alla hatar islamister.

Var detta verkligen översättningsmissar, eller tror SR:s underredaktioner också att orden muslim och islamist har samma betydelse?

Rekommenderar alla att läsa på Alkompis (genom översättning) för att bilda er en egen uppfattning.
Citera
2022-05-13, 21:18
Medlem
TheJackets avatar
Islamist är något positivt för de flesta muslimer
Citera
2022-05-13, 21:24
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Efter en del läsning börjar jag undra om muslimer i gemen verkligen förstår vad ordet islamist betyder. Mängder av kommentarer på arabiska vittnar om just detta. Väldigt få verkar förstå vad som egentligen menas med nyheterna om översättningsmissarna.

Några få skriver islamist, men de flesta skriver islamisk. Väldigt få, om ens någon, verkar förstå vad skillnaden mellan muslim och islamist är.

En islamist är en person som vill ha mer islam i samhället. Det vill alla muslimer. Eller rättare sagt, deras gud kräver det.

Så i praktiken är orden oftast fullt likvärdiga och utbytbara.
Citera
2022-05-13, 21:26
Medlem
snurresprettiss avatar
Dum fråga kanske men är Koranen en helig skrift för alla muslimer?
Citera
2022-05-13, 21:28
Medlem
CockWitchs avatar
Samma skit. Vad är en islamist? Jag vet vad terrorist är, men islamist är lite i gråzonen. Jag tror att många svenskar inte heller vet vad exakt som avses med en islamist.
Citera
2022-05-13, 21:56
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Vad betyder islamist då?
Är det samma som islamisk fundamentalism?
Eller extremist?

Har vi några ord för liknande personer inom kristendomen?
Citera
2022-05-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Vad betyder islamist då?
Är det samma som islamisk fundamentalism?
Eller extremist?

Har vi några ord för liknande personer inom kristendomen?
I Sverige brukar vi definiera islamism som politisk islam. Alltså att man inte är nöjd med att få utöva sina religion på fritiden utan vill ha lagstiftning som hjälper en att utöva sin tro.

Kan exempelvis handla om rättighet att vara ledig när det är fredagsbön, muslimska helgdagar eller full sharialagstiftning. Naturligtvis finns det olika grader, alla islamister är ju inte radikala islamister. Hädelselagar är väl det första även en hyfsat liberal islamist vill införa.
Citera
2022-05-13, 22:19
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Naturligtvis finns det olika grader, alla islamister är ju inte radikala islamister.

Kanske. Följdfrågan blir då i så fall hur många eller få av dom som är radikala?

Här är bästa svaret på den frågan, enligt dom själva i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=XHLKFFq74Gk
Citera
2022-05-13, 22:22
Medlem
skoputss avatar
Citat:
I Sverige brukar vi definiera islamism som politisk islam. Alltså att man inte är nöjd med att få utöva sina religion på fritiden utan vill ha lagstiftning som hjälper en att utöva sin tro.

Kan exempelvis handla om rättighet att vara ledig när det är fredagsbön, muslimska helgdagar eller full sharialagstiftning. Naturligtvis finns det olika grader, alla islamister är ju inte radikala islamister. Hädelselagar är väl det första även en hyfsat liberal islamist vill införa.

Islam är väl alltid politisk?

E. Därför det blir problematiskt.
Citera
2022-05-13, 22:29
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Samma skit. Vad är en islamist? Jag vet vad terrorist är, men islamist är lite i gråzonen. Jag tror att många svenskar inte heller vet vad exakt som avses med en islamist.

En islamist är inte nödvändigtvis terrorist, precis som en kommunist inte nödvändigtvis är terrorist. Men både islamister och kommunister vill omkullkasta vårt nuvarande system, vilket de tar till vapen eller inte.
Citera
2022-05-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Islam är väl alltid politisk?

E. Därför det blir problematiskt.
Nej, i Sverige har en relativt liberal form av islam dykt upp bland en hel del muslimer.

Har muslimer på mitt jobb som verkligen gillar att Sverige är en liberal demokrati utan inblandning av religion i lagstiftningen. De försöker leva någorlunda efter koranen men är inte bokstavstroende, utan agerar ungefär som man tänker sig att en kristen gör. Ingen av dem vill någonsin bo i ett klassiskt muslimskt land igen.

Den som är mest troende är en kvinna, som bär slöja på fritiden men inte på jobbet. För henne går jobbet före religionen och hon är väldigt noga med att varken prata religion, be eller bära några religiösa symboler där. Hon deltar i ramadan, men förlägger sin semester till denna period och jobbar därmed oftast hela den period när vi andra helst vill vara lediga.

Dessa personer har även flera vänner som lever på ungefär samma sätt. Alla har läst högskoleutbildning i Sverige och är verkligen tacksamma över att få bo och leva här.

Dessa är alltså muslimer, men långt ifrån islamister.
Citera
2022-05-13, 23:03
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Efter påskkravallerna och SR:s underredaktioners klantiga översättningsmissar har jag varit inne och läst en del på den arabisksvenska nyhetsbyrån Alkompis.

Några få skriver islamist, men de flesta skriver islamisk. Väldigt få, om ens någon, verkar förstå vad skillnaden mellan muslim och islamist är. I spåren av detta är det också väldigt många som tror att i princip alla svenskar hatar muslimer, eftersom de har läst att alla hatar islamister.

Var detta verkligen översättningsmissar, eller tror SR:s underredaktioner också att orden muslim och islamist har samma betydelse?

Rekommenderar alla att läsa på Alkompis (genom översättning) för att bilda er en egen uppfattning.

Ordet islamist är i grunden något västliga medier har hittat på och finns egentligen inte.
För en rättrogen muslim är alla muslimer med olika teologiska inrikningar enligt olika "skolor"/tolkningar som tex shia, sunni, sufi, ahmadiyya mfl.

Det som västliga medier beskriver som mer radikala inriktningar och uttrycker som islamister mm är en tolkning som växer fram från 18- och främst under 1900-talet när dessa rörelser bildas för att hejda främst USA:s koloniseringsiver av Mellanöstern i jakt på olja. Hade den inte skett tror jag att ingen ens hade brytt sig om människorna i Mellanöstern och de radikala rörelserna hade inte heller vuxit fram som motståndsrörelser.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-05-13 kl. 23:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in