• 1
  • 2
2022-05-13, 18:00
Medlem
mr-mystics avatar
Ganska intressant att kulturkanalen Axes tv har gjort mig uppmärksam på ett stycke historia som helt har varit okänt inte ba för mig utan perspektivet på inramningen från producenterna betonar även detta.

Jag blev förvånad att alltså muslimska pirater på 16-17 talet tex gav sig på öar vid Island & drog med sig vita slavar. Det fick man ju inte direkt lära sig i skolan liksom. Tydligen fick 1 miljon européer slava hos muslimer under tidsperioden typ. Ba jag som är förvånad att detta sopats under mattan el ba jag som har dålig koll?
Citera
2022-05-13, 18:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad heter programmet?
Citera
2022-05-13, 18:09
Medlem
Ja det togs miljontals slavar från Afrika till arabvärlden. Helt tyst om detta, för enbart européer ska utmålas som onda idag.

Men varför finns inga neger ättlingar i arabvärlden idag då? Jo för araberna skar av penisen på negermännen så de inte kunde tillverka nya negrer.
Citera
2022-05-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad heter programmet?
https://www.axess.se/tv/vita-slavar/
Citera
2022-05-13, 18:12
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Ganska intressant att kulturkanalen Axes tv har gjort mig uppmärksam på ett stycke historia som helt har varit okänt inte ba för mig utan perspektivet på inramningen från producenterna betonar även detta.

Jag blev förvånad att alltså muslimska pirater på 16-17 talet tex gav sig på öar vid Island & drog med sig vita slavar. Det fick man ju inte direkt lära sig i skolan liksom. Tydligen fick 1 miljon européer slava hos muslimer under tidsperioden typ. Ba jag som är förvånad att detta sopats under mattan el ba jag som har dålig koll?
Tas upp i boken (finns även som ljudbok) "Slaveriets historia" av Dick Harrison. Intressant bok som bland annat tar upp just det du skrev om. Även lite runt lite svenskar som av olika anledningar hamnade som slavar nere på kontinenten
Citera
2022-05-13, 18:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
https://www.axess.se/tv/vita-slavar/

Tack!

Avsnitt 2 och 3 finns hos Tele2Play.

En artikel om svenskar som såldes som slavar:

Citat:
År 1662 fanns ett hundratal svenska slavar i Alger i Nordafrika. Vi känner till dem eftersom de skickade en skrivelse till rikskanslern Magnus Gabriel De la Gardie med begäran om hjälp. Skrivelsen är två och en halv sidor lång och handlar om deras nödläge som slavar hos ”blodh-hunden Turken”. De begär att bli friköpta. Brevet är undertecknat av personer med namn som Erik Hansson, Johan Aronsson, Anders Jonsson, Olof Bengtsson och så vidare.

Vi vet inte mycket om hur de hamnade i Alger. Kanske hade de tjänat som sjömän på skepp under utländsk flagg, eftersom de inte representerades av en svensk kapten, som i normalfallet hade fört deras talan. Eller kanske hade deras kapten dött. Vi vet inte. Skrivelsen är i vilket fall en av de tidigaste källorna vi har om svenska slavar i Nordafrika. Det finns några enstaka tidigare belägg. I danska arkiv finns till exempel uppgifter från 1646 om en svensk, Jonas Timmerman, som skulle ha flytt från Alger

https://fof.se/artikel/2015/4/har-sa...an-som-slavar/
Citera
2022-05-13, 18:45
Medlem
CockWitchs avatar
Å du ba, o han ba, sen muslimen ba, förslavade vita ba, du ba, förvååååånad.

Nej detta visste jag inte. Ba. Skulle vilja se källor. Att de skulle åka ända till Island för att ta slavar låter långsökt.
Citera
2022-05-13, 18:45
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Ja det togs miljontals slavar från Afrika till arabvärlden. Helt tyst om detta, för enbart européer ska utmålas som onda idag.

Men varför finns inga neger ättlingar i arabvärlden idag då? Jo för araberna skar av penisen på negermännen så de inte kunde tillverka nya negrer.
Källa på det.
Citera
2022-05-13, 18:51
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:

Jag synar den faktiskt.
Citera
2022-05-13, 19:06
Medlem
flipflaps avatar
Citat:

"there are as many as forty million people living in various forms of exploitation known as modern slavery"
https://globaljustice.regent.edu/202...-exists-today/

"by their definitions, over 40 million people are in some form of slavery today."
https://en.wikipedia.org/wiki/Slaver...e_21st_century

Slaveriet har aldrig varit så omfattande som det är i dag ... och gissa var det är som populärast ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Slaver...Index_2019.png
Citera
2022-05-13, 19:26
Medlem
grungewhores avatar
Bra att det kommer upp på bredare nivå. BLM och andra kulturmarxister vill att den transatlantiska slavhandeln till Amerika ska vara den enda giltiga (som judarna gjort med Holocaust).

Det har funnits fler européer i slaveri i Afrika än det någonsin funnits slavar i USA.
Citera
2022-05-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo

Fick vita slavar behålla penisen eller tog dom bara vita vackra flickor att ha roligt med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in