2022-05-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Expressen är en svajig skräptidning, de uppfinner ofta vad de önskar kunna få med i sina artiklar. De drar saker och formuleringar ur ändan, även rena lögner. Så har det sett ut i årtionden.

Ja tacka vet jag TASS och andra tidningar som sprider Kreml-dynga
Citera
2022-05-29, 21:04
Medlem
PierreValdezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag utgår tvärtom från att de har sonderat med alla länder. Det har i vart fall regeringen låtit påskina under presskonferenser och Finland uppgav redan i mars att de har sonderat med de flesta NATO-länderna. Efter en snabb googling hittade jag denna artikel som jag tycker pekar på att sonderingar ägt rum:

https://www.di.se/nyheter/uppgifter-...medlemslander/

"”Inget Nato-land har rest några invändningar. En eventuell svensk-finsk ansökan har nu stöd av samtliga medlemmar i Nato”, säger en av DN:s källor i regeringskansliet."

"Enligt Expressen har den socialdemokratiska regeringen de senaste två veckorna aktivt sökt stöd hos flera medlemsländer för ett svenskt medlemskap i Nato. I de sonderingarna har svaren enligt Expressens uppgifter varit positiva, även från länder som Ungern och Turkiet som på förhand ansågs vara frågetecken."

Fair enough.

Vi har inga uttalanden från Turkiet direkt, men uppgifter från Sverige som hävdar att de visst sonderat med Turkiet enligt källor till media.

Svårt att dra några slutsatser från det. Handlar det om NATO-lobbyn som utför påverkansoperationer?

Antar att vi helt enkelt får lita på våra svenska makthavare den här gången.
Citera
2022-05-29, 21:04
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Sverige häver vapenembargot mot Turkiet enligt Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/sve...turbulent-tid/

Räkna med att dett kommer mer inom kort. Såssarna gör vad som helst för att begrava NATO-frågan innan valet.

Nog för att det svider för såssen att knäböja för turken men korkade är det inte. De kan lätt föreställa sig att V+MP villkorar ett stöd till en S-regering med en tillabakadragning av Sveriges NATO-ansökan. För att inte tala om att högljutt ropa ut det i valrörelsen med det tapp som S skulle få utstå till V+MP som följd. Sannorlikt i storleksordningen ett helt MP.

Guldläge för turken i förhandlingarna. Spännande tider!
Citera
2022-05-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ja tacka vet jag TASS och andra tidningar som sprider Kreml-dynga
Ingen tidning är ofelbar, men t ex Guardian är ju på en helt annan planet journalistiskt sett än Expressen. Även DN och Sydsvenskan var på en helt annan nivå så sent som för 25 år sedan.
Citera
2022-05-29, 21:06
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Jag tvivlar på att det räcker. För att Nato-landet Turkiet kräver utlämning av kurdiska terrorister innan det kan bli tal om svenskt Nato-medlemskap.

Du har nog kanske rätt. Känns rätt långt bort innan SWE kommer med i Nato, sossarnas gullande med PKK är ett rött skynke för dom. Kanske ny höger regering med hårdare nypor mot kurder kan hjälpa till.
Citera
2022-05-29, 21:07
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Yes, hittade en ny artikel. Och? Bemöt gärna inlägget i sak istället.

”Och?” Är du helt bränd eller? Du har sagt att jag inte är läskunnig osv, du är ett skämt!

Kan bemöta kritiken VÄLDIGT enkelt! Detta är INGET uttalande från Turkiet, det är från Sverige! ”Expressens uppgifter”.

Citat:
I de sonderingarna har svaren enligt Expressens uppgifter varit positiva, även från länder som Ungern och Turkiet som på förhand ansågs vara frågetecken.
Citera
2022-05-29, 21:08
Medlem
Citat:
Det verkar onekligen så. En hävning av vapenexporten tycker jag å andra sidan inte borde svida alltför mycket för regeringen.

Att tillåta vapenexport är väl det ”enklaste” i rådande situation. Dock känns det väldigt tveksamt om det är tillräckligt för Erdoğan. Jag tror inte det.

Noterar att Linde är helt ute ur leken. Vilka personer är det som Sverige skickar till förhandlingsbordet? Är det statssekreterare? I mitt tycke borde man skicka en diplomat, förslagsvis någon som har koll på Turkiet och begriper sig på mentaliteten.
Citera
2022-05-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Räkna med att dett kommer mer inom kort. Såssarna gör vad som helst för att begrava NATO-frågan innan valet.

Nog för att det svider för såssen att knäböja för turken men korkade är det inte. De kan lätt föreställa sig att V+MP villkorar ett stöd till en S-regering med en tillabakadragning av Sveriges NATO-ansökan. För att inte tala om att högljutt ropa ut det i valrörelsen med det tapp som S skulle få utstå till V+MP som följd. Sannorlikt i storleksordningen ett helt MP.

Guldläge för turken i förhandlingarna. Spännande tider!
Sossarna kan ju inte på allvar räkna med att få egen majoritet (dvs över 50%) ihop med C, och på den vägen göra sig fria från V och MP. Inte en chans. Oavsett om NATO blir en tung valfråga eller inte.

Menar du att de skulle sikta på en S&M-regering?
Citera
2022-05-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Fair enough.

Vi har inga uttalanden från Turkiet direkt, men uppgifter från Sverige som hävdar att de visst sonderat med Turkiet enligt källor till media.

Svårt att dra några slutsatser från det. Handlar det om NATO-lobbyn som utför påverkansoperationer?

Antar att vi helt enkelt får lita på våra svenska makthavare den här gången.

Ja precis, inget direkt uttalande från Turkiet. Jag gissar på att sonderingarna ägt rum men att Turkiet kanske inte varit precisa med sitt budskap tidigare.
Citera
2022-05-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ingen tidning är ofelbar, men t ex Guardian är ju på en helt annan planet journalistiskt sett än Expressen. Även DN och Sydsvenskan var på en helt annan nivå så sent som för 25 år sedan.

Det får stå för dig. Såvida du inte har något som styrker att just denna artikel är felaktig.
Citera
2022-05-29, 21:16
Medlem
PierreValdezs avatar
Nu ställer Erdogan även krav på oppositionen. Då även de har en massa islamister (güllenister) och kurder i sina led.

Vilken jävla katastrof! Och IDIOTER HÄR PÅ DENNA TRÅD tror på riktigt att en borgerlig regering kommer att hantera detta bättre.

"Bara det blir regeringsskifte så ordnar det sig", NEJ era idioter! Borgarna är också kurdkramare, fattar ni inte detta?
Citera
2022-05-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
”Och?” Är du helt bränd eller? Du har sagt att jag inte är läskunnig osv, du är ett skämt!

Kan bemöta kritiken VÄLDIGT enkelt! Detta är INGET uttalande från Turkiet, det är från Sverige! ”Expressens uppgifter”.

Du har ju kallat mig för barn samt full så jag tar mig gärrna friheten för att ifrågasätta din läskunnighet.

Av vilken anledning anser du att Expressens uppgifter är felaktiga? Kom gärna med något som styrker ditt påstående istället för ditt eget killgissande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in