2022-05-29, 20:03
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vi får väl se vad såssarna och Sverige är beredda att "offra" för att blidka turken. De som turken anser vara terrorister kan nog få uppleva ett annat Sverige och en annan sida från den tidigare så undfallande såssen och riksdagen. När makten verkligen vill något så betyder människan och lagar precis ingenting. Har du inte fattat det än? Kruxet är bara vem som sitter vid makten. Kan nog bli ett bryskt uppvaknande för många som hjärntvättade sovit sin törnrosasömn. Ukrainare, kurden, somalier, man har redan börjat skapa ett prejudikat och allt handlar bara om att utvidga grupperna och anledningarna. Äntligen!
Turken har tyvärr rätt, Sverige har vurmat för kurderna sen 70 talet, rätt eller fel? Vem bryr sig. Klart de ställer krav på oss nu och kanske med all rätt. Är ju inte bara PKK, IS som vi huserar och betalar för. Så ja anser de gör rätt ställa krav för oss in i Nato. Korten på bordet så att säga.

Sen makt, det är inget man får, det kommer alltid från de under en, när de tappat tron för makthavaren så är makten över, historien är full av det,, Karl den 12, var det norsken som sköt han eller hans egna? Suicid by the own i Vietnam för nämna några där makt snabbt försvinner,,,,
Citera
2022-05-29, 20:23
Medlem
Om Sverige hade varit medlemmar i NATO på 70-80-talen så hade det inte funnits en chans för den svenska regeringen och samhället att stödja ANC mot apartheidregimens brutala rasförtryck på det sätt vi gjorde. Alla länder som var med i NATO fann det politiskt nödvändigt att inte röra sig för långt från Vita husets syn på Sydafrika, och den var fortfarande i bästa fall vankelmodig,oftast öppet för Pretoria, eftersom man såg det vita Sydafrika som sina allierade. Reagan och många andra amerikanska politiker uppfattade ANC som en kommunistisk terroristliga, typ Baader-Meinhof, vilket var grovt felaktigt.

Endast som oberoende och alliansfritt kunde Sverige tala klarspråk om Sydafrika och ge ANC det stöd de så väl förtjänade (sedan hade ANC förvisso en del skavanker men för Sydafrikas del var de, vid den tiden, den enda konstruktiva och trovärdiga vägen framåt).
Senast redigerad av HepCat-X 2022-05-29 kl. 20:27.
Citera
2022-05-29, 20:40
Medlem
PierreValdezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Menar du att Sverige inte sonderade med Turkiet före Erdogans utspel? Var kan jag isåfall läsa om det?

Har de det?

Jag utgår från att de inte har det. Men har du information som säger motsatsen ska jag givetvis emendera mitt resonemang.

Jag vet att Stoltenberg garanterat Sverige ett "snabbspår". Men honom kan vi nu i alla fall konstatera är en jubelidiot som ingen bör lyssna på.
Citera
2022-05-29, 20:41
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Sluta tjafsa och svara på min fråga alternativt lär dig läsa.

Det är som att prata med ett barn! Du vägrar bevisa något du har påstått. Du kan inte komma undan med att ställa motfrågor.. det är pinsamt.

Du gör bara bort dig!
Citera
2022-05-29, 20:49
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Sverige häver vapenembargot mot Turkiet enligt Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/sve...turbulent-tid/
Sådär ja nu börjar dom vika sig för Erdogan. Undrar vad det blir för nästa punkt dom viker sig för?
Citera
2022-05-29, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Har de det?

Jag utgår från att de inte har det. Men har du information som säger motsatsen ska jag givetvis emendera mitt resonemang.

Jag vet att Stoltenberg garanterat Sverige ett "snabbspår". Men honom kan vi nu i alla fall konstatera är en jubelidiot som ingen bör lyssna på.

Jag utgår tvärtom från att de har sonderat med alla länder. Det har i vart fall regeringen låtit påskina under presskonferenser och Finland uppgav redan i mars att de har sonderat med de flesta NATO-länderna. Efter en snabb googling hittade jag denna artikel som jag tycker pekar på att sonderingar ägt rum:

https://www.di.se/nyheter/uppgifter-...medlemslander/

"”Inget Nato-land har rest några invändningar. En eventuell svensk-finsk ansökan har nu stöd av samtliga medlemmar i Nato”, säger en av DN:s källor i regeringskansliet."

"Enligt Expressen har den socialdemokratiska regeringen de senaste två veckorna aktivt sökt stöd hos flera medlemsländer för ett svenskt medlemskap i Nato. I de sonderingarna har svaren enligt Expressens uppgifter varit positiva, även från länder som Ungern och Turkiet som på förhand ansågs vara frågetecken."
Citera
2022-05-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Sådär ja nu börjar dom vika sig för Erdogan. Undrar vad det blir för nästa punkt dom viker sig för?

Det verkar onekligen så. En hävning av vapenexporten tycker jag å andra sidan inte borde svida alltför mycket för regeringen.
Citera
2022-05-29, 20:57
Medlem
Citat:

Undrar framför allt hur svekdebatten kommer att se ut, både inom sossarna och i den politiska mitten. I synnerhet ifall regeringen kastar kurderna under bussen ich distanserar sig från PYD, YPG m fl och även från sitt humanitära och i vsss mån politiska bistånd till det kurdiska folket - samtidigt som Turkiet planerar att på nytt invadera deras områden i norra Syrien?

Det var precis frågor av den typen som regeringen räknade med att slippa svara på i samband med ansökan till NATO.
Citera
2022-05-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det är som att prata med ett barn! Du vägrar bevisa något du har påstått. Du kan inte komma undan med att ställa motfrågor.. det är pinsamt.

Du gör bara bort dig!

Du vara lite snarstucken och oförskämd ikväll

Blir du gladare av denna artikel (från 22 april)?

Enligt Expressen har den socialdemokratiska regeringen de senaste två veckorna aktivt sökt stöd hos flera medlemsländer för ett svenskt medlemskap i Nato. I de sonderingarna har svaren enligt Expressens uppgifter varit positiva, även från länder som Ungern och Turkiet som på förhand ansågs vara frågetecken.

Citera
2022-05-29, 20:59
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Det verkar onekligen så. En hävning av vapenexporten tycker jag å andra sidan inte borde svida alltför mycket för regeringen.
Nä det gör det nog inte men grejen är att dom börjar ge efter nu och ingen kommer att ifrågasätta det.
Citera
2022-05-29, 21:01
Medlem
Citat:
Du vara lite snarstucken och oförskämd ikväll

Blir du gladare av denna artikel (från 22 april)?

Enligt Expressen har den socialdemokratiska regeringen de senaste två veckorna aktivt sökt stöd hos flera medlemsländer för ett svenskt medlemskap i Nato. I de sonderingarna har svaren enligt Expressens uppgifter varit positiva, även från länder som Ungern och Turkiet som på förhand ansågs vara frågetecken.

Expressen är en svajig skräptidning, de uppfinner ofta vad de önskar kunna få med i sina artiklar. De drar saker och formuleringar ur ändan, även rena lögner. Så har det sett ut i årtionden.
Citera
2022-05-29, 21:02
Medlem
Citat:
Nä det gör det nog inte men grejen är att dom börjar ge efter nu och ingen kommer att ifrågasätta det.

Det tror jag med. Möjligen att V och MP kommer skälla lite. De andra partierna kommer nog ta det lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in