Citat:
Ursprungligen postat av
Rapport1700
Vad menar du? Vad syftar du på världspolitiskt är nog Ryssland den parten som gör precis vad dom säger tyvärr, väst tvärtom, tyvärr
Ryssland ändrade ju tonen rätt exakt när Erdogan small sin bomb. Kan ha fel men tycker timingen var väl perfekt och då är jag ingen vän av konspirationsteorier.
För Ryssland är ju frågan endast funktionell. Funkar inte våld eller hot så tar vi nästa metod. Min erfarenhet är att Ryssland sällan eller aldrig backar. De vill inte att det här medlemskapet ska gå igenom och nu köper Erdogan dem tid.
Kostar inget att säga något halvvänligt. Men ändrar inget i sak. Fokus är fortfarande Natomedlemskapet. Rysk retorik ändras ju utifrån förhandlingsäge.
Sen får jag för mig att Finland hanterar Ryssland bättre än Sverige. De har lång efarenhet och upparbetade kanaler. Deras utrikesminister kan tala direkt med Putin så är inte fallet med Linde..Dessutom har Finland inte varit lika öppet kritiska som Sverige utan snarare försiktigt realistiska.
Jag tar Rysslands hot på största allvar men för stunden har de ju fått som de vill. Så länge tjafset med Turkiet pågår lär de inte agera. Ska det dealas med Ryssland så är Finland nog betydligt lämpligare för den uppgiften. Tror jag.