2022-05-17, 21:12
Medlem
Yaskos avatar
Nu kommer Turkiets krav, min åsikt är att det är för mycket man kräver, det blir en backfire inom Nato.

1. Sverige och Finland utropar PKK och dess systerorganisationer som terrorgrupper(rimligt)
2. Bort med vapenembargo(svensk eller Natos dolda?) (rimligt om de syfter på SWE)
3. F35 deal
4. F16 uppgradering och nya köp
5. S400 sanktioner tas bort.

1 och 2 är som sagt fullt rimliga. Resten har inget med Sverige att göra, tror inte heller allt det där kommer att gå. Jag tror att 1,2,4 kommer att uppfyllas så småningom...

PS. Finns säkert några "off the record" krav som grönljus för operationer mot Syriska PKK men det lär inte läggas ut offentligt.
Citera
2022-05-17, 21:12
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Om du läser ”avtalet” mellan Sverige och Storbritannien så står det i det finstilta; ”detta är endast ett politiskt papper och är ej bindande enligt lag”.

Att Storbritannien skulle hjälpa till militärt kan du nog glömma. De lovade även att skydda Polen innan andra världskriget. Se hur det gick med det.
Vi behöver inget skydd. Skydd skulle vi behöva mot ett angrepp av invasionskaraktär. Vilket inte ryssen har förmåga till. De klarar inte ens att ta sig över floder i Ukraina utan förluster, förstå hur de då skulle misslyckas med att ta sig över ett hav.

Och inga papper i världen hjälper mot exempelvis missilangrepp om de nu mot all förmodan skulle gå så långt.

Nej, vi behöver inte oroa oss för sådant överhuvudtaget. Möjligen hot och cyberattacker.
Citera
2022-05-17, 21:14
Medlem
Zzzzorrros avatar
Jag tror så här:

Turken är en avundsjukt, lurkigt på gränsen till smutsigt varelse.

Även om landet har delvis större geopolitisk makt pga hur och vart landet är placerad så är mak avundsjuk att länder i norden joinar som kan förminska landets geopolitiska status på sikt.

Detta ompaketerar och utmålar man nu i diverse pkk/gulen tugg på slentrian. Och så har man den inhemska opinionen att visa sig stark inför - ni vet så där starka som bara turkar "kan" vara...

Annars mycket nonsens och lögner i tråden. YPG har ju t ex gjort sitt yttersta att visa man inte är ett hot mot Turkiet. Bl a via USA. Turkarna vet även att YPG inte utgör ett hot men spelar det spelet.

Jag tycker det är bra av Sverige att hjälpa YPG. Dom stod på vår sida när det begav sig mot terroristerna.

Snacket om 300 miljoner dollar eller vad det nu var för kakabavehs röst tror jag inte ett dugg på. Det kommer från erdoganmedia förmedlat av ett tjockt svenskt troll i Weidemo-Uvell. Den kärringen har inte alla hästar hemma.

Kan finnarna och Sverige minska Turkiets geopolitiska status visavi Ryssland är jag nog för ett medlemskap. Lyssnar gärna till hur länder som Grekland resonerar i allt detta.
Senast redigerad av Zzzzorrro 2022-05-17 kl. 21:22.
Citera
2022-05-17, 21:14
Medlem
Rapport1700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Gav inte EU Erdogan kalla handen då gubben ville in i EU?

Jag tror inte problemen löser sig genom att vi erbjuder turken ett gäng kameler.
Försöker inte dom ännu bli medlemmar?
Men ligger nåt i de du säger, sen tror jag inte dom vill eskalera konflikten med ryssland med tanke på att dom har stor handel med varandra vilken äventyras om dom som Nato-medlem hamnar i konflikt med RU
Citera
2022-05-17, 21:17
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Inte trodde jag att Finland är terroristtätare än Sverige!

Finland lär ju inte få fördel av Erdogan...

finland har väl ungefär 100 000 muhammedaner, så det är inte förvånande att åtminstone 6 stycken är rena terrorister
Citera
2022-05-17, 21:18
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melker9889
Har inte hängt med, är hans krav att vi ska skicka kurder till dem? Blir ju en win-win eller?

ja, vi borde förhandla om att få skicka många fler
Citera
2022-05-17, 21:18
Medlem
volvo 240s avatar
Inte för att jag tycker vi bör gå med i NATO men Turkiet har verkligen inget där att göra. De fick ju enbart komma med för att det ligger vid svarta havet...
Citera
2022-05-17, 21:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melker9889
Har inte hängt med, är hans krav att vi ska skicka kurder till dem? Blir ju en win-win eller?

Vad jag förstår det som är det Turkiet som tycker det men inte vi. Här är dom vanliga medborgare(?). Jag tror aldrig Sverige utvisar dom Isåfall till tortyr och långa fängelsestraff. https://www.expressen.se/nyheter/turkiet-vill-ha-ragip-zarakolu-for-att-slappa-in-sverige-i-nato/
Senast redigerad av Menea 2022-05-17 kl. 21:31.
Citera
2022-05-17, 21:29
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Sverige stöttade kurder i Irak och Syrien redan innan det påstådda köpet av Kakabaves röst.
Sverige är i krig mot IS som har dödat civila på drottninggatan, YPD är allierade med Sverige.
Du överdriver betydelsen av Kakabaves röst.
Har någon i oppositionen kritiserat samarbetet med YPG?

Överdriver betydelsen?!? Den var helt avgörande för att Magdalena skulle bli statsminister.

Jimmie Åkesson påpekade det perversa med hela situationen men regimmedia kom till räddning och att Åkesson råkade säga "kurd" blev förstasidesstoff medans sossarnas muta till terrorister sopades snabbt under mattan.

Efter omröstningen uttalade sig Åkesson återigen om saken i SVT.

"– Det är anmärkningsvärt att det blir en kurdisk kommunist som avgör. Det är inte så det ska gå till, sade han och fortsatte:

– Det kommer naturligtvis att påverka Sveriges utrikesrelationer. Det ser väldigt illa ut, och framför allt är det inte kurdiska kommunister som ska bestämma vem som ska vara Sveriges statsminister, utan det är naturligtvis svenska folket."

YPG använder barnsoldater, tortyr och sjuter skarpt rakt in i folksamlingar så dom är inga jävla änglar dom heller...
Senast redigerad av Cancerogen 2022-05-17 kl. 21:43.
Citera
2022-05-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapport1700
Vad menar du? Vad syftar du på världspolitiskt är nog Ryssland den parten som gör precis vad dom säger tyvärr, väst tvärtom, tyvärr

Ryssland ändrade ju tonen rätt exakt när Erdogan small sin bomb. Kan ha fel men tycker timingen var väl perfekt och då är jag ingen vän av konspirationsteorier.

För Ryssland är ju frågan endast funktionell. Funkar inte våld eller hot så tar vi nästa metod. Min erfarenhet är att Ryssland sällan eller aldrig backar. De vill inte att det här medlemskapet ska gå igenom och nu köper Erdogan dem tid.

Kostar inget att säga något halvvänligt. Men ändrar inget i sak. Fokus är fortfarande Natomedlemskapet. Rysk retorik ändras ju utifrån förhandlingsäge.

Sen får jag för mig att Finland hanterar Ryssland bättre än Sverige. De har lång efarenhet och upparbetade kanaler. Deras utrikesminister kan tala direkt med Putin så är inte fallet med Linde..Dessutom har Finland inte varit lika öppet kritiska som Sverige utan snarare försiktigt realistiska.

Jag tar Rysslands hot på största allvar men för stunden har de ju fått som de vill. Så länge tjafset med Turkiet pågår lär de inte agera. Ska det dealas med Ryssland så är Finland nog betydligt lämpligare för den uppgiften. Tror jag.
Citera
2022-05-17, 21:37
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Kan det även inte vara så att han tar emot betalning ifrån andra länder för att stoppa nato medlemskap?

Sen har han ju förövrigt rätt att vi skyddar terrorister, dock ska man väl inte kasta sten i glashus.

Så skulle det mycket väl kunna vara, menar, varför skulle han inte göra det om priset bara är rätt?
Citera
2022-05-17, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Jag är inte sekulariserad. Men jag kan hålla med om resten av det du skriver.

Är du då beredd att ta till vapen för att försvara kvinnors rättighet att klä sig som de vill och bögars rätt att böga?

Mot dem som inte är beredda att acceptera bögeriet utan snack? Framför allt då muslimerna. Står du där redo med vapen i hand för att försvara kvinnors klädsel och bögars livsstil?

Jag hoppas att du gör det. Att du inte bara är ord så länge elnät och fiber finns kvar.

Jag är beredd att försvara en sekulariserad livsstil.
Vad det nu är värt att skriva på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in