2022-05-16, 11:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Detta är vad som står alltså;

"Turkiets stänger inte dörren för en svensk Nato-ansökan.

Men nu vill man förhandla med styret i Stockholm.

– De måste sluta tillåta PKK-individer att existera, säger president Erdogans talesperson Ibrahim Kalin."

Det betyder att ingenting alls har förändrats. Turkarna kräver fortfarande att Sverige slopar stöd till kurderna och för S del innebär detta slutet på stödet från V. Detta vet förstås Erdogan.

Jag ser ingenstans att någon alls skulle ha ändrat position. Stoltenberg har även han sagt samma sak hela tiden.

Turkarna stänger inte dörren. Det betyder att turkarna har krav, samma krav som de hela tiden haft.

Givetvis säger inte Erdogan prompt "nej", han är mer slipad än så. Han har invändningar som är legitima, och han använder dem.
Helt korrekt. Han har krav.

Legitima är dock inte Diktaturkiets krav.

Social-o-demokraterna lär böja sig för kraven. Absolut inget är heligt för sossarna längre - makten går före allt.
Citera
2022-05-16, 11:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Helt korrekt. Han har krav.

Legitima är dock inte Diktaturkiets krav.

Social-o-demokraterna lär böja sig för kraven. Absolut inget är heligt för sossarna längre - makten går före allt.
De är legitima så till vida att orsakerna inte är påhittade utan reella. Jag lägger ingen moralisk aspekt i det.

Sossarna kan inte böja sig för kraven med mindre än att de förlorar makten till M. Observera formuleringen "inte tillåta pkk att existera". Turkarna säger att de befinner sig i krig med kurderna och Sverige måste göra detsamma om de ska ingå i samma försvarsallians.
Citera
2022-05-16, 11:32
Medlem
Citat:
Då vet du inte mycket om världen. Även kurder är oftast muslimer, även om det finns kristna grupper av kurdiska folk (yazidier).

Att hålla på och skicka miljarder till en grupp i Mellanöstern för att erhålla regeringsmakten i Sverige har inneburit ovänskap med Turkiet. Det borde ha varit väntat.

Du har rätt även om Turkarna är en skurkstat och tagit varje chans dom kan mot EU att ställa till det och sätta käppar i hjulet för att gagna sitt egna särintressen.

Tror inte detta är nån skillnad.

Nato borde aldrig ha accepterat muslimer från skurkstater in i Nato. Och tacka gudarna för att EU aldrig tog in dem.
Citera
2022-05-16, 11:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
De är legitima så till vida att orsakerna inte är påhittade utan reella. Jag lägger ingen moralisk aspekt i det.

Sossarna kan inte böja sig för kraven med mindre än att de förlorar makten till M. Observera formuleringen "inte tillåta pkk att existera". Turkarna säger att de befinner sig i krig med kurderna och Sverige måste göra detsamma om de ska ingå i samma försvarsallians.
De kommer hitta en kompromiss. Sossarna kommer förstås blåsa kurderna på flera sätt (vi lär inte märka alla). Men de kommer inte gå i krig mot kurderna. Vad jag vet är inte t ex Danmark och Norge i krig mot kurderna.
Citera
2022-05-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Finns väll 20m kurder i Områdena kring Turkiet Irak alla är ju inte terrorister.
Det fanns ju extremt stort humanitärt behov pga av flyktingströmmar.
Erdogan kan väll istället klargöra vad han verkligen tycker om ISIS, bekvämt att dom kan leva skyddade vid turkiska gränsen.

Allt är bara en show för att stärka hans position i Turkiet. Få folket att tänka på något annat än den misslyckade ekonomin.
Tror vi skickar ansökan samtidigt som Finland på onsdag.

Jag formulerade mig fel, när jag skrev kurderna jag menade YPG/PKK. Det är just dom som dessa 4 miljarder svenska skattekronor har gått till, inte till kurder i allmänhet.
Citera
2022-05-16, 11:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
De kommer hitta en kompromiss. Sossarna kommer förstås blåsa kurderna på flera sätt (vi lär inte märka alla). Men de kommer inte gå i krig mot kurderna. Vad jag vet är inte t ex Danmark och Norge i krig mot kurderna.
"Sluta tillåta pkk att existera" är svårt att tolka på annat vis, om än "inofficiellt krig" troligtvis.
Möjligen lägger turkarna ribban högt för att sedan förhandla ned den, men det kan mycket väl vara så att turkarna vill stötta Ryssland i detta och helt enkelt förhindra ett svenskt medlemskap. Detta finner jag ligga närmast till hands eftersom även Finland mumlades om som "ej .. stöttar typ pkk... Lite" samt att kravet på Sverige inte kan genomföras av S eftersom de sitter för djupt i skiten. Nooshi går aldrig med på det, och V säger också nej till NATO.
Senast redigerad av LadySweden 2022-05-16 kl. 11:47.
Citera
2022-05-16, 11:43
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Turkarna säger att de befinner sig i krig med kurderna och Sverige måste göra detsamma om de ska ingå i samma försvarsallians.
Nu har Sveriges insatser tillsammans med kurderna också gjorts tillsammans med andra NATO-länder, inklusive USA, så jag tror nog inte turkarna kräver att vi ska gå i krig mot kurderna. Detta är ett typiskt utspel för att få poäng hemma i Turkiet.

Turkiet kommer släppa igenom både Sverige och Finland och det kommer inte bli några långdragna förhandlingar heller, men något vill de ha i gengäld...
Citera
2022-05-16, 11:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nu har Sveriges insatser tillsammans med kurderna också gjorts tillsammans med andra NATO-länder, inklusive USA, så jag tror nog inte turkarna kräver att vi ska gå i krig mot kurderna. Detta är ett typiskt utspel för att få poäng hemma i Turkiet.

Turkiet kommer släppa igenom både Sverige och Finland och det kommer inte bli några långdragna förhandlingar heller, men något vill de ha i gengäld...
Möjligt. Jag tror dock inte det. Vi får se.

Poängen här är att ingen part har ändrat sig sedan igår, men folk i tråden påstod att det nu var mer eller mindre klart pga svenska mediers vinkling på uttalanden.
Citera
2022-05-16, 11:50
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Lol tror du på det själv?
Vi svenskar skapar intriger i era hemländer 😄
Tvingar vi svenskar er att börja kriga eller väljer ni det själva?
Tvingar något land er att förstöra era egna hemländer eller är det ni själva som gör det?

Tvingar USA att sunni och shia ska döda varandra? Eller gör ni det själva?
Tvingar vi svenskar turkar och kurder att mörda varandra eller gör ni det själva?
Ja, sverige bistår diffusa rörelser som ställer till problem där med vapen och agerar som bas för kriminella. Ju mer västerlänningar kan splittra på invånarna där med sitt socialdarwinistiska tänk, - särskilt de med mindervärdeskomplex, desto lättare blir det att ockupera området och ta del av deras resurser. Precis som de tidigare exploaterat och fuckat upp Afrika med kolonierna. Fattar du? Ni är dom värsta barbarerna i historien. Med vilket ansikte kräver du skadestånd? Som att det inte var nog så jobbar blattarna här som djur för att ta del av en sandkorn av vinsten som er stat har gjort på att förstöra våra länder!! Om det är någon som ska betala skadestånd så är det västerlänningar.
Citera
2022-05-16, 11:53
Medlem
Yaskos avatar
Citat:

Danmark och Norge är i Nato, Sverige vill bli Nato. Sverige kan alltid åter skicka 3,5 miljarder till PKK efter att man blir medlemmar men fram till dess måste Swe hålla sig borta från PKK.
Citera
2022-05-16, 11:53
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Möjligt. Jag tror dock inte det. Vi får se.

Poängen här är att ingen part har ändrat sig sedan igår, men folk i tråden påstod att det nu var mer eller mindre klart pga svenska mediers vinkling på uttalanden.
Det är klart. Annars hade inte USA och alla andra NATO-länder, förutom Turkiet, gått ut och sagt som de sagt. De kommer få Turkiet på andra tankar, även Turkiet är beroende av resten av NATO så de vill nog ogärna komma på kant med dem över sitt kurdtramsande.

Sedan kan väl Sverige behöva lite bra drönare och som tack för stödet lägga beställning på ett antal Bayraktarer i olika varianter så blidkar vi turkarna lite...
Citera
2022-05-16, 11:57
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
"Sluta tillåta pkk att existera" är svårt att tolka på annat vis, om än "inofficiellt krig" troligtvis.
Möjligen lägger turkarna ribban högt för att sedan förhandla ned den, men det kan mycket väl vara så att turkarna vill stötta Ryssland i detta och helt enkelt förhindra ett svenskt medlemskap. Detta finner jag ligga närmast till hands eftersom även Finland mumlades om som "ej .. stöttar typ pkk... Lite" samt att kravet på Sverige inte kan genomföras av S eftersom de sitter för djupt i skiten. Nooshi går aldrig med på det, och V säger också nej till NATO.

Sverige kan inte heller bekämpa PKK på hemmaplan. PKK har stor våldskapital i Sverige, landet liksom deras bas inom Europa. Kaos skulle följa något sådant. Regeringen i Swe är tvungen att gå försiktigt fram...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in