2022-05-14, 12:25
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Tror du att det här är bitcoins största crash?
Nej, jag tror veckan har varit kryptos värsta krasch. Men även BTC har haft sitt näst sämsta halvår sedan starten vad jag förstår.
Citera
2022-05-14, 12:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Om nån vill köpa amerikanska varor och dessa har gått upp 10%, då behöver ju köparen skaffa sig 10% fler USD först. Efterfrågan ökar. Men det beror ju inte på att folk tycker att valutan är 10% bättre än förra året.
Nej. Såväl köpare som säljare behöver bara hålla USD någon sekund.
Det leder inte till något ökat behov av USD.

Citat:
Bitcoin borde och skulle ha ökat mer nu om fler lärde sig och förstod fördelarna, t.ex hur och varför BTC är en försäkring mot inflation.
Givet att BTC har mer än halverats i värde gentemot valutorna som är utsatta för inflation får du svårt att övertyga någon med IQ över 70 om det.

Citat:
Bitcoin är lite grand som kosmologi.
Dvs flum. Tja, det kan du ju ha rätt i. Religion skulle jag snarare benämna det som.

Men det blev ju inget svar från dig.
Det påstås att det tryckts massor med USD. Och nu ökar växelkursen för USD.
Tvärtemot sedelpress-pratarnas prat.
Deras föreställningar om verkligheten har allvarliga brister.
Citera
2022-05-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Även Guld har faktiskt ett påhittat värde, det är bara en gul metall som är snygg i smycken men kan ersättas med legeringar om det är utseendet man är ute efter. Diamanter samma sak, konstgjorda diamanter är extremt lika.

Även delar av bostadspriser är luft, allt som är över byggkostnaden t.ex.
Moderkort har guld i sig så att det bara är snyggt går att diskutera.

OnT: Kan det vara att NFT varit övervärderade och att man buntar ihop det med hela kryptomarknaden?
Citera
2022-05-14, 12:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
En Trillion USD är hela världens BNP-utveckling ett år och självklart är det intressant att se vart ett sådant belopp tog vägen. Eller om det är mycket luft i siffrorna, fakesiffror är också intressanta att avslöja.
Som jag förklarat för dig är det inget belopp som tagit vägen någonstans.

Din förmåga att förstå är på en 5 årings nivå.

Värdet av BTC nu (dvs market cap) är ca 559 mdr USD.
Värdet av BTC vid toppen var ca 1270 mdr USD.

Dvs fallet i värde är över 50 %.

Notera nu att det är ett fall i värde. Det är en tillgång som minskat i värde.

Det har exakt inget med pengar att göra.

Enda kopplingen mellan värde och pengar är att man använde valutan som måttenhet.
Måttenhet alltså.

------------------------------
Sedan lär väl market cap vara ganska irrelevant i absoluta tal. Massor med BTC lär vara bortslarvade.
Men de räknas väl med här?
Citera
2022-05-14, 12:57
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Som jag förklarat för dig är det inget belopp som tagit vägen någonstans.

Din förmåga att förstå är på en 5 årings nivå.

Värdet av BTC nu (dvs market cap) är ca 559 mdr USD.
Värdet av BTC vid toppen var ca 1270 mdr USD.

Dvs fallet i värde är över 50 %.

Notera nu att det är ett fall i värde. Det är en tillgång som minskat i värde.

Det har exakt inget med pengar att göra.

Enda kopplingen mellan värde och pengar är att man använde valutan som måttenhet.
Måttenhet alltså.

------------------------------
Sedan lär väl market cap vara ganska irrelevant i absoluta tal. Massor med BTC lär vara bortslarvade.
Men de räknas väl med här?
Förklara för en femåring skillnaden mellan "mina BTC har sjunkit från 100.000 kr till 40.000 kr sedan i december" och "Något stal från mitt bankkonto i december, jag hade 100.000 kr och har nu 40.000 kr".
Citera
2022-05-14, 13:00
Medlem
Citat:
Utbilda mig. En person som har 25mkr i BTC, varför har han det och ser han det som "pengar"? Det verkar inte så.

En person har inte 25 Mkr i bitcoin, en person har bitcoins till ett marknadsvärde av 25 Mkr. Marknadsvärdet härleds ur den senast genomförda transaktionen genom att man antar att värdet på alla bitcoins är X för att den senaste bitcoinen byttes till ett pris om X.

Jag vet inte hur folk som äger bitcoin ser på saker och det saknar relevans. Bitcoin är inte pengar och varken bitcoin eller pengar har försvunnit bara för att någon byter mindre pengar mot en bitcoin vid ett visst tillfälle. Marknadsvärdet för bitcoin sjunker dock per definiton om ett byte genomförs till ett lägre pris än bytet innan.
Citera
2022-05-14, 13:11
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MxRGx
Moderkort har guld i sig så att det bara är snyggt går att diskutera.

OnT: Kan det vara att NFT varit övervärderade och att man buntar ihop det med hela kryptomarknaden?
Har NFT fallit eller kraschat sista halvåret? I så fall tycker jag det finns en koppling, det är ungefär samma personer som använder samma formuleringat för att motivera krypto och NFT, och man kan spekulera i att många är med på båda ställen med pengar.

I övrigt har USA-börsen börjat sjunka rejält i december pga inflation och räntehöjningar, och det är väl rimligt att krypto är med i Everything Bubble crash.
Citera
2022-05-14, 13:17
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
En person har inte 25 Mkr i bitcoin, en person har bitcoins till ett marknadsvärde av 25 Mkr. Marknadsvärdet härleds ur den senast genomförda transaktionen genom att man antar att värdet på alla bitcoins är X för att den senaste bitcoinen byttes till ett pris om X.

Jag vet inte hur folk som äger bitcoin ser på saker och det saknar relevans. Bitcoin är inte pengar och varken bitcoin eller pengar har försvunnit bara för att någon byter mindre pengar mot en bitcoin vid ett visst tillfälle. Marknadsvärdet för bitcoin sjunker dock per definiton om ett byte genomförs till ett lägre pris än bytet innan.
Skulle du säga att du tänker på krypto som en aktie? Uppenbarligen är det inte en valuta, det finns inget som backar upp värdet och ingen historik och ingen bank tar i dem. Fast t.ex bitcoin rider ju lite på känslan av valuta, "Coin" är ett mynt och BTC steg kraftigt när Musk sa att man kunde köpa Tesla för BTC. Dvs valuta.

Jag bara försöker förstå varför personer så lättvindigt verkar acceptera att de förlorat motsvarande 25.000 kr på luna terra ust. T.om. på nivån 25mkr har jag sett acceptans hos någon enskild stackare.
Citera
2022-05-14, 13:18
Medlem
KognitivDissonanss avatar
En förlust är ju någon annan människas vinst. Det har ju pumpats mängder med pengar in i kryptosystemen under senaste 12 åren. Så nu när några har sålt och blivit väldigt mycket rikare. De har kanske sålt redan ett tag sedan. Men oavsett vad så när tillgångar flyttas från något till något annat, så inflateras de andra produkterna i pris. Så om nu folk sålde krypto så kanske de tog ut pengarna och satte det på avbetalning av lån eller ny bostad eller aktiemarknaden eller andra fysiska tillgångar. Då går bostäder, aktier och de andra tillgångarna upp i pris relativt till ekonomin.
Citera
2022-05-14, 13:20
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Denna beskrivning stämmer inte på veckans krasch i terra luna ust-världen, där har alla förlorat 99% av sina tillgångar, över 500 miljarder kronor är borta och kommer inte tillbaka. BTC är inblandat och kan mycket väl ligga lika risigt till om man analyserar terra luna-kraschen.

Jag startar en tråd om TERRA LUNA UST-kraschen. Den är rätt komplex.
(FB) Så här kraschades stablecoin krypto TERRA LUNA UST medvetet, bitcoin anchor inblandat
Senast redigerad av WatchItNow 2022-05-14 kl. 14:04.
Citera
2022-05-14, 13:24
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Nej, jag tror veckan har varit kryptos värsta krasch. Men även BTC har haft sitt näst sämsta halvår sedan starten vad jag förstår.

När du tar reda på fakta skriver du in ett sökord i google och gör ett rull med fingret, går in på länken och ser det som en absolut förklaring/ garanterad fakta då?
Citera
2022-05-14, 13:32
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
När du tar reda på fakta skriver du in ett sökord i google och gör ett rull med fingret, går in på länken och ser det som en absolut förklaring/ garanterad fakta då?
Berätta hur du själv får reda på fakta. Dina inlägg känns f.ö. inte faktabaserade bara ego-känslobaserade men jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in