2022-05-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej. Såväl köpare som säljare behöver bara hålla USD någon sekund.
Det leder inte till något ökat behov av USD.

Givet att BTC har mer än halverats i värde gentemot valutorna som är utsatta för inflation får du svårt att övertyga någon med IQ över 70 om det.

Dvs flum. Tja, det kan du ju ha rätt i. Religion skulle jag snarare benämna det som.

Men det blev ju inget svar från dig.
Det påstås att det tryckts massor med USD. Och nu ökar växelkursen för USD.
Tvärtemot sedelpress-pratarnas prat.
Deras föreställningar om verkligheten har allvarliga brister.
USD är offtopic här, men OK. Dollarns värde bygger inte på en ekonomiskt sund modell eller ens idé (som Bitcoin gör). Det bygger bara på känslor, åsikter, tradition samt inte minst rädsla för krig. Det går inte riktigt att argumentera övertygande och koncist om vad värdet egentligen beror på, när det beror på så många komplexa faktorer samtidigt. Men det blir svårt att diskutera med en person som inte tror att värdet på en valuta påverkas av värdet på varor som säljs i den valutan (t.ex olja).

Men vi vet att det finns ett antal uppenbara brister med USD, t.ex quantitative easing. Den godtyckliga sedelpressen. Inflationen mäts i vanliga konsumtionsvaror. Priset på dessa varor kan gå upp några procent, kanske 10 procent. Men inte hundratals procent. Då har folk inte råd längre. Prisökningar på vanliga konsumtionsvaror bromsas naturligt av den tillgängliga köpkraften. Men detta gäller ju inte lyxvaror eller antal lyxvaror en person kan köpa. Priset på lyxiga hus, stora båtar, konst osv. T.ex Johnny Depp som är aktuell nu har flera lyxiga hem, privatjet och egen resort i Söderhavet. Han är inte ensam om det. De rikaste har blivit mycket rikare, och pengarna måste ju komma från någonstans.

Bitcoins är begränsade i antal och ingen kan förändra det och späda ut valutan nu eller i framtiden. I dag kostar en ny bil kanske 3 BTC men om 5 år kommer den att kosta max 0,3 BTC. Därför ska du köpa några Bitcoin nu, när du har chansen. Du kommer att få mycket mer för 1 BTC i framtiden. Inte pga känslor eller rädslor utan för att den är matematiskt och och kryptologiskt konstruerad för precis det. Prisökning är oundvikligt på lång sikt.
Citera
2022-05-14, 14:19
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
USD är offtopic här, men OK. Dollarns värde bygger inte på en ekonomiskt sund modell eller ens idé (som Bitcoin gör). Det bygger bara på känslor, åsikter, tradition samt inte minst rädsla för krig. Det går inte riktigt att argumentera övertygande och koncist om vad värdet egentligen beror på, när det beror på så många komplexa faktorer samtidigt. Men det blir svårt att diskutera med en person som inte tror att värdet på en valuta påverkas av värdet på varor som säljs i den valutan (t.ex olja).

Men vi vet att det finns ett antal uppenbara brister med USD, t.ex quantitative easing. Den godtyckliga sedelpressen. Inflationen mäts i vanliga konsumtionsvaror. Priset på dessa varor kan gå upp några procent, kanske 10 procent. Men inte hundratals procent. Då har folk inte råd längre. Prisökningar på vanliga konsumtionsvaror bromsas naturligt av den tillgängliga köpkraften. Men detta gäller ju inte lyxvaror eller antal lyxvaror en person kan köpa. Priset på lyxiga hus, stora båtar, konst osv. T.ex Johnny Depp som är aktuell nu har flera lyxiga hem, privatjet och egen resort i Söderhavet. Han är inte ensam om det. De rikaste har blivit mycket rikare, och pengarna måste ju komma från någonstans.

Bitcoins är begränsade i antal och ingen kan förändra det och späda ut valutan nu eller i framtiden. I dag kostar en ny bil kanske 3 BTC men om 5 år kommer den att kosta max 0,3 BTC. Därför ska du köpa några Bitcoin nu, när du har chansen. Du kommer att få mycket mer för 1 BTC i framtiden. Inte pga känslor eller rädslor utan för att den är matematiskt och och kryptologiskt konstruerad för precis det. Prisökning är oundvikligt på lång sikt.
Nja, värdet på USD är lätt att förklara. Någon vill sälja sina USD, någon annan vill köpa, och detta är värdet de kom fram till. USD har just nu sitt högsta värde mot andra valutor genom tiderna, kan tyckas konstigt eftersom USA är på väg ner i diket och t.ex har enorma underskott, och FED ska börja sälja av sina tbonds helst några biljoner kronor för de har sådana för 8 Trillion USDs.

Allt detta är väl känt av de som köper och säljer USD och då kom man fram till att USD är det allra bästa stället att ha sina pengar jämfört med alla andra länder i dessa krigs- och kris-tider. Exempelvis Yen har sjunkit kraftigt, och Yen är världens tredje största valuta, det är bara USD som gäller.

Dina räkneexempel på bitcoins och framtiden är bara trams och ingen vet hur framtiden ser ut. Du vet inte ens vad en bil kostar om tre år.
Citera
2022-05-14, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Nja, värdet på USD är lätt att förklara. Någon vill sälja sina USD, någon annan vill köpa, och detta är värdet de kom fram till. USD har just nu sitt högsta värde mot andra valutor genom tiderna, kan tyckas konstigt eftersom USA är på väg ner i diket och t.ex har enorma underskott, och FED ska börja sälja av sina tbonds helst några biljoner kronor för de har sådana för 8 Trillion USDs.

Allt detta är väl känt av de som köper och säljer USD och då kom man fram till att USD är det allra bästa stället att ha sina pengar jämfört med alla andra länder i dessa krigs- och kris-tider. Exempelvis Yen har sjunkit kraftigt, och Yen är världens tredje största valuta, det är bara USD som gäller.

Dina räkneexempel på bitcoins och framtiden är bara trams och ingen vet hur framtiden ser ut. Du vet inte ens vad en bil kostar om tre år.
USD "mer värd"? Det är ju bara en siffra, i sig också luft. Det bygger på en slags vidskepelse om att USD är basen, ankaret och riktmärket. Utan någon matematisk grund, som Bitcoin har. Du måste också förstå vad en förändringar beror på och vart den leder.

Blev tyskarnas valuta mer värd på 20-talet under hyperinflationen? På kort sikt blev den ju det, i rena siffror gentemot andra valutor. Eller det verkade så. Men pengarna blev till slut värdelösa eftersom det byggde på att sedelpressarna gick varma, inte på att något av verkligt värde faktiskt skapades.

Man visst, du kan väl ibland tjäna lite pengar på förändringarna med day tradig om du lyckas rida på vågorna vid rätt tidpunkt. Grattis om du lyckas med det kortsiktigt. Men det finns ju ingen stabil grund, när som helst kan allt skita sig. Folk kommer vakna upp och lukta på kaffet förr eller senare.
Citera
2022-05-14, 15:19
Medlem
Marknaden är typ +600% på två år (börsen har som jämförelse gått ungefär +0%).

TS: LoL vIlkA FöRLuSter!1
Citera
2022-05-14, 16:14
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
USD "mer värd"? Det är ju bara en siffra, i sig också luft. Det bygger på en slags vidskepelse om att USD är basen, ankaret och riktmärket. Utan någon matematisk grund, som Bitcoin har. Du måste också förstå vad en förändringar beror på och vart den leder.

Blev tyskarnas valuta mer värd på 20-talet under hyperinflationen? På kort sikt blev den ju det, i rena siffror gentemot andra valutor. Eller det verkade så. Men pengarna blev till slut värdelösa eftersom det byggde på att sedelpressarna gick varma, inte på att något av verkligt värde faktiskt skapades.

Man visst, du kan väl ibland tjäna lite pengar på förändringarna med day tradig om du lyckas rida på vågorna vid rätt tidpunkt. Grattis om du lyckas med det kortsiktigt. Men det finns ju ingen stabil grund, när som helst kan allt skita sig. Folk kommer vakna upp och lukta på kaffet förr eller senare.
Den som påstår att USD inte är en stabil grund, det är bitcoin, har nog varit för många timmar vid datorn.

Men visst, jag köper inte USD och inte USA-aktier just nu, kanske aldrig, det landet har jag egentligen inget förtroende för i grunden.
Citera
2022-05-14, 16:53
Medlem
Citat:
Den som påstår att USD inte är en stabil grund, det är bitcoin, har nog varit för många timmar vid datorn.

Men visst, jag köper inte USD och inte USA-aktier just nu, kanske aldrig, det landet har jag egentligen inget förtroende för i grunden.
Med stabil grund menar jag teknologin och uppfinningen Bitcoin Blockchain. Jag menar inte allmänhetens åsikter eller känslor om pengar och sedelpressar. Vilket är dominerande faktorer i dag, där har du rätt så klart.

Men kommer det alltid vara så? Tiderna förändras och Bitcoin är fortfarande i ett tidigt skede. De flesta förstår inte ännu vad det är. Epost existerade tekniskt i 20 år innan det fick spridning i Sverige. Betyder det att Simple Mail Transfer Protocol var en dålig idé 1989? Att Fax var bättre för att fler hade en fax än en epost-adress? Bitcoin är en betydligt vassare och viktigare uppfinning än Epost! Därför är det alltid köpläge.

Kristendomen var en dominerande faktor i människornas världsuppfattning för 100 år sedan. Men i dag, inte alls. Vi är mitt uppe i en snabb teknisk evolution. Fiat-valutor kan inte gömma sig från sunt förnuft och tekniska innovationer som blockchain, det kommer att bli mer och mer orimligt för varje år tills någon kryptovaluta blir the gold standard, sannolikt Bitcoin.
Citera
2022-05-14, 17:40
Medlem
Citat:
Denna beskrivning stämmer inte på veckans krasch i terra luna ust-världen, där har alla förlorat 99% av sina tillgångar, över 500 miljarder kronor är borta och kommer inte tillbaka. BTC är inblandat och kan mycket väl ligga lika risigt till om man analyserar terra luna-kraschen.

Jag startar en tråd om TERRA LUNA UST-kraschen. Den är rätt komplex.
(FB) Så här kraschades stablecoin krypto TERRA LUNA UST medvetet, bitcoin anchor inblandat

Jo, det stämmer även på den kraschen. Inga pengar har försvunnit. Värdet för Terraluna är borta men det finns lika många Terraluna och lika många usd som innan kraschen.
Citera
2022-05-14, 17:48
Medlem
Citat:
Skulle du säga att du tänker på krypto som en aktie? Uppenbarligen är det inte en valuta, det finns inget som backar upp värdet och ingen historik och ingen bank tar i dem. Fast t.ex bitcoin rider ju lite på känslan av valuta, "Coin" är ett mynt och BTC steg kraftigt när Musk sa att man kunde köpa Tesla för BTC. Dvs valuta.

Jag bara försöker förstå varför personer så lättvindigt verkar acceptera att de förlorat motsvarande 25.000 kr på luna terra ust. T.om. på nivån 25mkr har jag sett acceptans hos någon enskild stackare.

Nä, krypto utgör ingen andel av ett företag. Men utifrån perspektivet värdeminskning är det samma sak. Inga pengar försvinner när en aktie kraschar, det enda som händer är att tillgången blir mindre värd.

Detta beror på att tillgångar inte är pengar helt enkelt, tillgångar kan värderas i tex SEK men det betyder inte att tillgången ÄR sek.

Vem ser lättvindigt på att förlorat 99 procent av sin investering?
Citera
2022-05-14, 17:53
Medlem
Emolls avatar
Okej einstein, säg mig. Vad bygger Dollarns eller Eurons värde? Berätta nu.
Citera
2022-05-14, 17:59
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Jo, det stämmer även på den kraschen. Inga pengar har försvunnit. Värdet för Terraluna är borta men det finns lika många Terraluna och lika många usd som innan kraschen.
Det är som att påstå att om Volvo sjunker från 100 till 1 krona så har det inte hänt något. Du har ju kvar lika många aktier.
Citera
2022-05-14, 18:09
Medlem
Citat:
Det är som att påstå att om Volvo sjunker från 100 till 1 krona så har det inte hänt något. Du har ju kvar lika många aktier.

Ja exakt. Utifrån ditt ägande av aktier har absolut inget hänt, du äger lika många aktier och lika stor del av bolaget (såvida man inte gjort en emission). Värdet av dina aktier uttryckt i SEK däremot har sjunkit.
Citera
2022-05-14, 18:12
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Ja exakt. Utifrån ditt ägande av aktier har absolut inget hänt, du äger lika många aktier och lika stor del av bolaget (såvida man inte gjort en emission). Värdet av dina aktier uttryckt i SEK däremot har sjunkit.
Du glömmer bort att om jag lånat så måste jag tvångssälja för 1 kr. Om jag lagt undan pengarna till min pension får jag äta gröt. Om jag tänkt köpa en villa så blev det en husvagn.

Så ditt sätt att tänka fungerar enbart om den investering du håller på med inte har något egentligt värde för dig. Det är en lek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in