2022-05-12, 20:57
Medlem
Svidmyras avatar
Flyttade från Stockholm för några år sen. Då var stan nerlusad med tiggare. Det satt tiggare också i den håla jag har närmast till numera men de är borta sen nåt år tillbaka. Minst..

Finns tiggarna kvar i Stockholm fortfarande? Var håller de i såna fall oftast hus?

Jag antar att både pandemin och det faktum att folk har slutat ha kontanter på sig har fått bort tiggarna och deras organisatörer. Men samtidigt är jag imponerad av att de har hållit ut så länge - jag och de flesta av mina vänner o arbetskamrater slutade med kontanter för länge sen.
2022-05-12, 21:01
Medlem
Jag var i Stockholm för 2 veckor sedan och promenera med min systerson och visst finns det läger, det var ca 12-13 tält och mycket kartonger, madrasser, helt ärligt såg det ut som en soptipp. Det gjorde uppriktigt ont i bröstet att bevittna detta. Jag har ingen aning vad stället heter då jag inte är stockholmare, men det var i nära anslutning till en park.
2022-05-12, 21:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Dom har minskat radikalt. Ett tag satt det ju en utanför varje större livsmedelsbutik, och alla systembolag. Minskad kontanthantering är nog en del av förklaringen.

Hård konkurrens verkar det vara. Så hård att bajskrig ibland utbryter.

(FB) (Video) Romer bråkar i Stockholm (Kastar avföring på varandra)
2022-05-12, 21:38
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Kika utanför valfri matbutik eller åk tunnelbana.
2022-05-12, 21:47
Medlem
De har flyttat till Malmö?
2022-05-12, 21:48
Medlem
Då är färre nu, än för ett par år sen. Det var väl 15/16 det pickade, med typ 30 bara runt Odenplan.

Nu är det väl runt 5, på samma yta. Så det har minskat mkt. Större mat butiker och systemet - är säkra spoting sites (dom har fattat att systemet är ett dåligt samvete för Svensson).
2022-05-12, 22:08
Medlem
megacoolmans avatar
Antalet tiggare har minskat även i andra delar av landet. De försvann i stort sett helt under covid och har inte kommit tillbaks i samma antal.
Jag tror att tiggarslavarna skickas någon annanstans då det kanske inte är lika lukrativt i Sverige längre.
Den naive svensken har kanske tröttnat på "Hej-Hej" utanför varenda affär, och insett vad zigge-tiggeriet egentligen handlar om.
2022-05-12, 22:23
Medlem
53....so whats avatar
Du behöver inte vara orolig och ensam, dom kommer nu till sommaren.

Sett tendensen i min hemstad, trodde att de kanske var borta för gott. Men nää.
2022-05-12, 22:37
Medlem
tuggishs avatar
Har också noterat det. Covid förstörde branschen. Samt att det är helt andra vindar i samhället idag än för 4 år sedan. Folk har blivit mer cyniska och vana vid skit.

Tror ingen längre är så oskyldig att dem går hem gråtandes över välden efter att ha träffat ”hej hej” utanför Ica. Fanns mer sånna idiotier förr.

Säkerligen mindre lukrativt att sitta där, annars hade dem gjort det.
2022-05-12, 22:39
Medlem
De är kvar och de kastar bajs på varandra på dagtid
2022-05-12, 23:05
Medlem
Dom åker hem i perioder. I förorten jag bor i och närliggande är samma gäng borta samtidigt. Och även tillbaka samtidigt.

Men visst har det minskat som tur är. Dom lever väl mest på pant.
2022-05-13, 00:39
Moderator
Schlesiens avatar
Inte trådstart för OB.

Jag tipsar om den --> (FB) Vad hände med alla ”tiggare”

/ Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in