• 1
  • 2
2022-05-12, 19:53
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Min pappa avled för 6 månader sedan. Han hade en lägenhet hyrd av kommunen via ett fastighetsbolag. Besiktning genomfördes och jag var på plats. Detta skedde direkt efter decemberledigheterna.

Det blev anmärkning på t ex tapeter. Lägenheten var inte nytapetserad för 16 år sedan, tippar på 25-30 år sedan.

4 månader senare får dödsboet en ospecad räkning på 16 000 kr. 7 samtal senare och lika många mail… vet ff inte vad som renoverats.

Hur går jag vidare?
Citera
2022-05-12, 20:04
Medlem
Bestrid fakturan. Prata med Hyresgästföreningen.
Citera
2022-05-12, 20:11
Medlem
DoktorNos avatar
Se till att dödsboet avslutas om det inte redan är gjort. Är dödsboet avslutat kan du bara slänga fakturan. Du kan inte ärva skulder.
Senast redigerad av DoktorNo 2022-05-12 kl. 20:14.
Citera
2022-05-12, 20:20
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Se till att dödsboet avslutas om det inte redan är gjort. Är dödsboet avslutat kan du bara slänga fakturan. Du kan inte ärva skulder.

Bouppteckning är inskickad men ej klar. Och som jag förstår det kvarstår kravet och bouppteckning måste deljusteras om det finns pengar. ( det finns lite pengar)
Citera
2022-05-12, 20:21
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AClD
Bestrid fakturan. Prata med Hyresgästföreningen.
Han var inte med där.
Citera
2022-05-12, 20:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Min pappa avled för 6 månader sedan. Han hade en lägenhet hyrd av kommunen via ett fastighetsbolag. Besiktning genomfördes och jag var på plats. Detta skedde direkt efter decemberledigheterna.

Det blev anmärkning på t ex tapeter. Lägenheten var inte nytapetserad för 16 år sedan, tippar på 25-30 år sedan.

4 månader senare får dödsboet en ospecad räkning på 16 000 kr. 7 samtal senare och lika många mail… vet ff inte vad som renoverats.

Hur går jag vidare?

Vem är din pappas hyresvärd, är det fastighetsbolaget eller är det kommunen?
Det vill säga, vem betalade din pappa hyran till, med vem hade han ett hyresavtal?

Vem har ställt ut den ospecade räkningen, till vem skall den betalas?
Citera
2022-05-12, 20:30
Medlem
Börja som sagt med att bestrida fakturan. Kolla sen upp vad som menas med normalt /onormalt slitage, kolla tex på länken nedan (Konsumentverket). Jag skulle nog även ringa dit.

https://www.hallakonsument.se/varor-...-eller-skador/
Citera
2022-05-12, 21:16
Medlem
Citat:

Hur går jag vidare?
Var det så länge sedan som 20 År sedan något gjordes kommer dom aldrig få igenom något sånt. Bara bestrid
Citera
2022-05-12, 21:27
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Bouppteckning är inskickad men ej klar. Och som jag förstår det kvarstår kravet och bouppteckning måste deljusteras om det finns pengar. ( det finns lite pengar)
Är bouppteckningen redan inskickad skulle jag "glömma" den där fakturan.

Har själv gjort tre bouppteckningar, utan inblandning av jurist, efter att föräldrarna och en ensamstående bror som avlidit. Gjorde dessa enligt reglerna men var väldigt selektiv med att reglera dödsboets skulder.

När brorsan dog tömde jag lägenheten på de få värdeföremål som fanns. Resten, kläder, möbler och annat fick stå kvar och nycklarna sändes till hyresvärden. När sen räkningar för bortforsling, städning och annat kom var dödsboet redan avvecklat och arvsskiftet klart.
Senast redigerad av DoktorNo 2022-05-12 kl. 21:34.
Citera
2022-05-12, 21:55
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Var det så länge sedan som 20 År sedan något gjordes kommer dom aldrig få igenom något sånt. Bara bestrid

Hyresnämnden direkt efter den info den jag kan få va? Ju mer kött på benen..
Citera
2022-05-12, 21:56
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Är bouppteckningen redan inskickad skulle jag "glömma" den där fakturan.

Har själv gjort tre bouppteckningar, utan inblandning av jurist, efter att föräldrarna och en ensamstående bror som avlidit. Gjorde dessa enligt reglerna men var väldigt selektiv med att reglera dödsboets skulder.

När brorsan dog tömde jag lägenheten på de få värdeföremål som fanns. Resten, kläder, möbler och annat fick stå kvar och nycklarna sändes till hyresvärden. När sen räkningar för bortforsling, städning och annat kom var dödsboet redan avvecklat och arvsskiftet klart.

Osäker på om det funkar.
Citera
2022-05-12, 22:13
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Osäker på om det funkar.
Beror på hur ärlig du är, hur hög moral du har och hur villig du är att betala sånt du inte vill betala. Så länge du inte skickar fakturan vidare till den som gör bouppteckningen slipper du betala. När sen bouppteckningen är klar och arvet skiftat behöver du inte betala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in