2022-05-12, 17:23
Medlem
Jag har märkt sedan några dagar tillbaka, kanske nån vecka eller mer, har dålig koll. En del av ena stortån typ halva, domnar. Det känns som att den sover eller är bedövad. Glömmer bort det till och från men det verkar konstant. Tänkte att det går väl över av sig själv men det verkar inte så?

Känner någon igen detta och bör jag söka för det eller fortsätta avvakta?

Vad kan det beror på? Har inte gjort något konstigt. Rör på mig mer än tidigare men kan inte se vad det skulle ha för koppling.
Citera
2022-05-12, 17:31
Medlem
Det låter som du har för trånga skor.
Citera
2022-05-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Det låter som du har för trånga skor.

Fast jag har ju vanliga skor... De är inte nyköpta heller så verkar konstigt. Har nya sandaler men dessa låter ju tårna vara fria.

Ska prova gå barfota inomhus då jag brukar ha inneskor och se om det gör skillnad. Borde ju släppa ganska omgående kan jag tycka men tydligen inte.

Kan testa byta ut mina "vanliga skor" mot ett par andra och ser om det gör skillnad. Om de mot alla odds skulle vara trånga på nått vis.
Citera
2022-05-12, 21:12
Medlem
troligtvis kassa skor.
gått upp i vikt?
(viktuppgång kan även orsaka att du måste ha större skostorlek pga svullnad/fetma på fötterna)
kan orsaka sådant om man plötsligt börjar att motionera och röra på sig mycket och man har gått upp ett par kg.
Lägger lite mer tryck på nerverna än tidigare.
eventuellt kan troligtvis också kass blodcirkulation orsaka samma.

sen finns ju andra mer läskiga diagnoser som har liknande symtom såsom MS, hjärntumör eller ALS.
men är nog en jävla mycket mer sannolikt att det handlar om trånga skor eller övervikt.
Citera
2022-05-13, 11:18
Medlem
Anderson.Coopers avatar
Domningar i tårna kan vara en tidig signal på diabetes 2. Kolla Dina värden hos vårdcentralen.

Citera
2022-05-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutcut1337
troligtvis kassa skor.
gått upp i vikt?
(viktuppgång kan även orsaka att du måste ha större skostorlek pga svullnad/fetma på fötterna)
kan orsaka sådant om man plötsligt börjar att motionera och röra på sig mycket och man har gått upp ett par kg.
Lägger lite mer tryck på nerverna än tidigare.
eventuellt kan troligtvis också kass blodcirkulation orsaka samma.

sen finns ju andra mer läskiga diagnoser som har liknande symtom såsom MS, hjärntumör eller ALS.
men är nog en jävla mycket mer sannolikt att det handlar om trånga skor eller övervikt.

Inte gått upp i vikt. Dålig blodcirkulation vet jag inte, men tån är inte missfärgad eller kall eller något sånt. Kan givetvis frysa om fossingarna ibland men oftast är de varma dock.

Trånga skor är svårt att avgöra känner jag. Alla skor är ju smalare vid tippen liksom, även träningsskor. Vill inte tro att det något allvarligt heller men aldrig haft något liknande tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Anderson.Cooper
Domningar i tårna kan vara en tidig signal på diabetes 2. Kolla Dina värden hos vårdcentralen.

Äter typ inte socker och de gånger jag har spontantestat mig på andras blodprovsmätare så har jag visat normalt eller lågt.

Ska nog ta och kolla upp det med VC oavsett om det inte släpper snart. Det gör inte ont eller nått sånt, men ändå obehaglig känsla. Märker det speciellt när jag går barfota att ena tån känns stum.

Det är för övrigt inte "tårna" som domnar utan endast en del av ena stortån. Jättemärkligt.
Citera
2022-05-14, 23:18
Medlem
Säkert klämt en nerv. Det gjorde jag pga skorna, halva vänster stortå domnade, kändes märkligt. VC sa att nerven gått av och det kan ta år innan den växer ihop igen.

Tog ca 2 år innan känseln var helt återställd.
Citera
2022-05-18, 10:35
Medlem
Luftwaffels avatar
Har du några ryggproblem?

Efter första sommaren i vården fick jag ett ryggskott och sedan dess är min högra stortå kroniskt domnad.
Oftast är det bara nedsatt känsel men ibland blir den helt bortdomnad.
Det är mer än 10 år sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in