• 1
  • 2
2022-05-11, 20:57
Medlem
Har nu jobbat utomlands i tre månader och funderar på att stanna här i 5-10 år till. Men vill gärna fortfarande vara skriven i Sverige och skatta på samma sätt som jag gör nu (har ett AB och fakturerar bara svenska kunder).

Märker ens staten/Skatteverket om jag är borta i 5-10 år på något sätt?
Citera
2022-05-11, 21:09
Medlem
Säkert några år på egen hand, men eftersom någon rättrådig kommer tipsa om ditt fuskande så går det nog fortare.
Citera
2022-05-11, 21:12
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallstraight

Inte så länge du har en trovärdig adress i Sverige som du är folkbokförd på.
Problemen börjar om myndighetspost börjar komma i retur.
Citera
2022-05-11, 21:12
Medlem
tror din bank reagerar först....de ser hur pengar flyttas ur landet....min bank ringde upp å jag fick förklara.
Citera
2022-05-12, 06:20
Medlem
Tror inte de spontant märker något.

Det intressanta för dig är vad som påverkar om de börjar gräva och var de letar info.

Om du har kvar bostad räknas det i sig som "väsentlig anknytning" och de kan då knappast hävda att du flyttat helt eftersom de därmed kan beskatta dig fullt ut för samtliga inkomster globalt.

Om något köps varje månad i butik i sverige på ditt kontokort indikerar det också att du bor kvar, oavsett om du befinner dig i landet eller inte. Det är det första som skatteverket kollar upp. Informationsutbytesavtal innebär att de sannolikt kan få ut dina samtliga banktransaktioner även i andra länder.
Citera
2022-05-12, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Kan någon förklara hur och när Sveriges banker fick i uppdrag att vara STASI?
De ska dra åt helvete och vara glada att gemene man TVINGAS nyttja deras tjänster.

i o m skärpta penningtvättregler har bankerna en skyldighet att ha viss kontroll på sina kunder/konton - förfrågningar kommer om vistelse mm som du får godkända ("mina uppgifter") om du där intygar fel uppgifter kan det bli surt om det uppdagas

men som nån tidigare skrev, så länge du har folkbokförd adress dit din post kommer och att någon skickar vidare till dig ser inte skattemyndigheterna något

tänk på om du är utanför EU är kan visumförnyelse mm förmedlas till svenska myndigheter (beroende på land)
Citera
2022-05-12, 10:05
Medlem
Citat:
Har nu jobbat utomlands i tre månader och funderar på att stanna här i 5-10 år till. Men vill gärna fortfarande vara skriven i Sverige och skatta på samma sätt som jag gör nu (har ett AB och fakturerar bara svenska kunder).

Så länge du deklarerar och inte fifflar med något så är det ingen som reagerar. Och vad ska de egentligen reagera på? Att du betalar pengar/skatt till en massa du inte använder, som sjukvård tex. Jag undrar mer varför du planerar att bo 10 år i ett annat land utan försäkringar där du bor? Vad händer om du behöver vård? Ditt boende brinner upp? Osv. Plus att du dessutom förlorar mycket pengar i valutaväxling. Väger allt det verkligen upp för de fördelar du upplever med att vara skriven i Sverige, så kör på det.
Citera
2022-05-12, 11:29
Medlem
Jag har bott utomlands 8 år men skriven i Sverige. Inte haft några problem hittills.
Citera
2022-05-12, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Jag har bott utomlands 8 år men skriven i Sverige. Inte haft några problem hittills.

Betalar du svensk skatt på din utländska inkomst?

/B
Citera
2022-05-12, 13:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Med tanke på att det finns döda som legat hemma i flera år utan att någon märkt det bara räkningar betalas i tid så tror jag man kan leva utomlands rätt länge.
Om du har en adress, en bostad och ett bankkonto i sverige så borde inte skatteverket bry sig om du alltid köper saker på kortet eller tar ut pengar i en automat från utlandet.
Citera
2022-05-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badis
Betalar du svensk skatt på din utländska inkomst?

/B

Haha, verkligen inte.
Det gjorde jag dock när jag jobbade i andra länder i EU. Jag kostar staten inget och avskyr regeringen så från mig får de inte en krona förrens det blir regeringsskifte.
Citera
2022-05-12, 20:53
Medlem
Citat:

Staten är mest intresserad av att du inte ska låtsas att du bor utomlands medan du bor i Svergie. Så länge du tvunget vill betala skatt i Svergie så är de minde intresserade av vad du bor. Myndigheterna i det utländska landet kanske vill att du ska betala skatt till dem däremot. Sen vore det intressant att veta hur du gör med sjukvård utomlands.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in