• 1
  • 2
2022-05-11, 08:41
Medlem
När första släpptes, var det som, This is it.

Vad tycker ni?

Apple släppte sin första Ipod 2001 var det med svartvit skärm, tio timmars batteritid och
en kapacitet på 1 000 låtar. Nu har den sista mp3-spelaren lämnat fabriksbandet.

https://www.expressen.se/nyheter/app...n-efter-20-ar/
https://www.apple.com/se/newsroom/20...usic-lives-on/
Citera
2022-05-11, 09:34
Medlem
Milton.Millss avatar
Nej jag kommer inte sakna iPod. Enda fördelen är väl att man kan använda den under långa tågresor så man slipper sluka batteri på mobilen. Annars finns inga fördelar.
Citera
2022-05-11, 09:51
Medlem
boqpods avatar
Älskade iPod.
Den kyliga vårluften biter tag i kinderna när du kliver utanför dörren. Fram med iPoden och trasslar ut hörlurskabeln samtidigt som stegen styr mot de kommunala transportmedlen.
Lurarna åker i och det blåvita skenet från displayen lyser i ansiktet när tummen letar sig runt ”navigeringshjulet”. Muskelminnet vet precis hur många ”minuter” som krävs på detta revolutionerande underverkens urverk av navigering. 15 minuter, ett kvarts varv och du är nere på ”K”,
Kent, 45 minuter till på hjulet - ”vi mot världen” klick!
Föraktet mot människorna i omgivningen växte i takt med att volymen vreds upp med precis samma tumrörelse. Ingenting som hände omkring en spelade någon roll. Omgivningen var bara i vägen. Äckliga människor som inte vill någon något gott ändå. Allt är bara fasader och rollspel.
”vi rör oss, ni står still”.
Musiken var bubblan, skärmen och skyddet mot allting utanför. Från A till B.
Vips så var man framme på skolan som också den bara var charader alltihop.
Hatade värld, älskade iPod.
Citera
2022-05-11, 10:35
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Älskade iPod.
Den kyliga vårluften biter tag i kinderna när du kliver utanför dörren. Fram med iPoden och trasslar ut hörlurskabeln samtidigt som stegen styr mot de kommunala transportmedlen.
Lurarna åker i och det blåvita skenet från displayen lyser i ansiktet när tummen letar sig runt ”navigeringshjulet”. Muskelminnet vet precis hur många ”minuter” som krävs på detta revolutionerande underverkens urverk av navigering. 15 minuter, ett kvarts varv och du är nere på ”K”,
Kent, 45 minuter till på hjulet - ”vi mot världen” klick!
Föraktet mot människorna i omgivningen växte i takt med att volymen vreds upp med precis samma tumrörelse. Ingenting som hände omkring en spelade någon roll. Omgivningen var bara i vägen. Äckliga människor som inte vill någon något gott ändå. Allt är bara fasader och rollspel.
”vi rör oss, ni står still”.
Musiken var bubblan, skärmen och skyddet mot allting utanför. Från A till B.
Vips så var man framme på skolan som också den bara var charader alltihop.
Hatade värld, älskade iPod.

Har kvar min gamla när jag tränar, funkar exemplariskt fortfarande...Apple iPod Nano 4GB - Silver (USB)
Senast redigerad av Honkenbonken 2022-05-11 kl. 10:38.
Citera
2022-05-11, 11:04
Medlem
Synd att iPoden försvinner, gillade den. Hade en iPod nano 3g, tyckte batteriet var grymt på den. Hade alla mina musikfiler och vissa bilder där. Andra produkter har väl tagit över nu, kan tänkas.

Mvh.
Citera
2022-05-11, 11:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Synd att iPoden försvinner, gillade den. Hade en iPod nano 3g, tyckte batteriet var grymt på den. Hade alla mina musikfiler och vissa bilder där. Andra produkter har väl tagit över nu, kan tänkas.

Mvh.
Dom flesta lyssnar väl via mobilen idag? Behövs ju ingen separat spelare för musik längre. Förvånad att Ipod tillverkats ända fram till idag.
Citera
2022-05-11, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Dom flesta lyssnar väl via mobilen idag? Behövs ju ingen separat spelare för musik längre. Förvånad att Ipod tillverkats ända fram till idag.

Precis. Spotify och diverse andra tjänster tog väl över.

Mvh.
Citera
2022-05-11, 11:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Precis. Spotify och diverse andra tjänster tog väl över.

Mvh.
Spotify och liknande streamingtjänster har ju nackdelen att det stannar eller laggar om man kommer i ett område med dålig täckning. Att åka tåg norr om Umeå och försöka lyssna på musik via stream låter inte roligt men mobilerna har ju inbyggd MP3-spelare så man kan ju ladda ner och spela upp från telefonen. Vem behöver en separat MP3-spelare idag?
Senast redigerad av Jonas1968 2022-05-11 kl. 11:18.
Citera
2022-05-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja och även om man har redan nedladdat material så kan man ju ladda ner detta till mobilen. Vem behöver en separat MP3-spelare idag?

Inte många, för precis som du skriver ovan så finns ju allt redan i mobilen.
Citera
2022-05-11, 11:19
Medlem
Mitt bästa minnet var att jag fuska mig igenom fysikproven på gymnasiet med nanon tror jag det var. La in anteckningar på den så scrolla jag mig till rätt svar.
Citera
2022-05-11, 11:27
Medlem
Hade en iPod en gång. Hade den i en månad tror jag. Tänkte att jag skulle ha använt den som "usb-minne" till bilen. Var ett jävla krångel för att få den att funka som minne och inte som ipod. Och det var en jävla massa trassel med det där. Tappade intresset för den och gav bort den till nån.

Enda appleprodukt som jag någonsin ägt och jag saknar den inte det minsta.
Citera
2022-05-11, 11:31
Medlem
Jag minns att jag glömde min i träningsbyxorna och därmed tvättade den så den dog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in