2022-05-10, 22:41
Medlem
Hur fungerar multiversum? Olika dimensioner.. Finns det vetenskapluga bevis för detta? Olika nyanser utav densiteter eller annat.. Måste finnas skumma dimensioner och universum bortom våra. Hur hänger detta ihop? Kan man skicks något till en annan dimension än och tillbaks? Råkade fråha här, ska ta reda på detta hos ett mer påläst forum senare, men det kan existera någin enstaka här eventuellt som vet endel.. kanske.
Senast redigerad av ccc0mpl3xxx 2022-05-10 kl. 22:43.
Citera
2022-05-10, 22:42
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccc0mpl3xxx
Hur fungerar multiversum? Olika dimensioner.. Finns det vetenskapluga bevis för detta? Olika nyanser utav densiteter eller annat.. Måste finnas skumma dimensioner och universum bortom våra. Hur hänger detta ihop? Kan man skicks något till en annan dimension än och tillbaks?

Nyanser av densiteter?

Densitet betyder täthet. Hur menar du?
Citera
2022-05-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven
Nyanser av densiteter?

Densitet betyder täthet. Hur menar du?

Jag söker mig vidare letar svar själv.. mvh
Citera
2022-05-10, 22:59
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccc0mpl3xxx
Hur fungerar multiversum? Olika dimensioner.. Finns det vetenskapluga bevis för detta? Olika nyanser utav densiteter eller annat.. Måste finnas skumma dimensioner och universum bortom våra. Hur hänger detta ihop? Kan man skicks något till en annan dimension än och tillbaks? Råkade fråha här, ska ta reda på detta hos ett mer påläst forum senare, men det kan existera någin enstaka här eventuellt som vet endel.. kanske.

Det här är väl en av många saker som vi kan ha en matematisk teori om, men som vi eventuellt aldrig kan varken bevisa eller motbevisa genom experiment i den fysiska verkligheten.
Citera
2022-05-10, 23:00
Medlem
yz44s avatar
Så den nya Dr Strange går tydligen på bio nu, vilken jag antar att TS sett och fått sin fråga ifrån.

Vad jag vet finns det inga bevis som stöder multiverse, det finns heller inget som direkt säger att det inte kan vara så.
Citera
2022-05-10, 23:48
Avslutad
Ja det finns en del vilket vissa är i kontakt med utan att säga för mycket, dom som levt> Kommunikation > och andra onämnbara entiteter. Man kan bli skadad eller attackerad om man kontaktar eller går den vägen och gör fel. Ofta är det något annat man träffar på via den ”meditationen” eller vad man ska kalla det.

Speciella personer med egenskaper kan komma i kontakt med dessa från jorden.

Dock inga aliens eller ödlor.
Citera
2022-05-10, 23:50
Medlem
Beckisbarnets avatar
Svaret är. NEJ!

Multiversumm är så närmast rent flum som vetenskapsmän resonerar om idag.
Man vet ju inte ens ursprunget eller omfattning/storlek på det enda kända universum vi känner till, så varför hålla på med detta multiversum-trams? Det hör hemma i science-fiction, men inte i vetenskapen.
Citera
2022-05-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Så den nya Dr Strange går tydligen på bio nu, vilken jag antar att TS sett och fått sin fråga ifrån.

Vad jag vet finns det inga bevis som stöder multiverse, det finns heller inget som direkt säger att det inte kan vara så.

Jo, men jag har haft min egna hypotes innan det med så..
Men jag testar ett annat forum, svaren här är som en lekstuga och sandlåda. Ett kanske haft lite sanning i det. Får testa på vetenskaps-forum sen här har ingen äkta svar. Men det kan vara så att det finns oändligt många parallela universum, och allt kommer hända totalt. tack ändå
Senast redigerad av ccc0mpl3xxx 2022-05-11 kl. 00:35.
Citera
2022-05-11, 00:09
Medlem
Yahnoovass avatar
Vi letar fortfarande,
Citera
2022-05-11, 01:00
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Svaret är. NEJ!

Multiversumm är så närmast rent flum som vetenskapsmän resonerar om idag.
Man vet ju inte ens ursprunget eller omfattning/storlek på det enda kända universum vi känner till, så varför hålla på med detta multiversum-trams? Det hör hemma i science-fiction, men inte i vetenskapen.
Med "NEJ!", menar du bestämt att du vet mer om detta än vetenskapsmän, även större sådana som Michio Kaku, Neil deGrasse Tyson och Stephen Hawking som faktiskt säger att de inte kan utesluta att det faktiskt kan vara möjligt med multiverses?
Citera
2022-05-11, 01:03
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Med "NEJ!", menar du bestämt att du vet mer om detta än vetenskapsmän, även större sådana som Michio Kaku, Neil deGrasse Tyson och Stephen Hawking som faktiskt säger att de inte kan utesluta att det faktiskt kan vara möjligt med multiverses?

Att man inte kan utesluta en sak är inte detsamma som vetenskapliga bevis, vilket var själva huvudfrågan.

Nej, det finns inga vetenskapliga bevis för multiversum.

Men det är inte samma sak som att jag påstår att det inte skulle finnas. Men bevisen saknas. De flesta resonemang om det påminner mer om filosofi eller fria fantasier, även om det kan låta vetenskapligt.
Citera
2022-05-11, 01:51
Medlem
Ett nytt universum skapas i varje sekund du gör ett val och funderar över hur konsekvenserna hade kunnat se annorlunda ut om du valt på något annat vis. Så imaginära multiversum existerar i allra högsta grad, går det att föreställa sig så existerar det.
Om det sedan kan representeras, eller aktualiseras i den fysiska världen, finns där inte några bevis för - som tidigare nämnts.

Så det beror ju på vad du menar med multiversum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in