Citat:
Ursprungligen postat av
Dornier
BR ska vara lite finare också såklart, vilket det förvisso är ibland.
Men det är ett konstigt arrangemang ändå, man köper rätten att få bo i BR-föreningen. Man betalar vad man kallar månadsavgift, men i praktiken är det samma som hyra även om den är lite lägre.
Sen är det nån jävla mellanhand som också ska ha sin "månadsavgift", dvs banken.
Priserna kan gå upp eller ner, man kan göra en bra affär eller det kan gå helt åt helvete den dagen man vill flytta.
Med en bostadsrätt äger du en andel som motsvarar din lägenhet. Du äger en del i din förening, ungefär som att äga aktier.
Räntan du betalar om du har lån tillsammans med månadsavgiften är sällan högre än vad motsvarande kostnad för en hyresrätt. Men man måste inte ha ett lån för att köpa en bostadsrätt. Det innebär inte att du äger ett visst skrivbord i ett visst rum, du äger en del i en förening eller i ett företag.
Jag skulle kunna betala av mitt lån inom en vecka, men det inte till någon fördel för mig. Eller kanske med dagens ränteläge. Men en ganska liten fundering. Ingen stor sak.
Och som det varit de senaste trettio åren så har det varit en väldigt god affär att ha en bostadsrätt. Men kanske inte nästa trettio år.
Skulle jag sälja i dag så har jag bott gratis i femton år. (1 miljon plus dividerat med femton år och tolv månader och så skatt - inte riktigt gratis men nästan)
En motsvarande hyresrätt hade kostat mig en bra bit över miljonen under samma tid.