2022-05-25, 00:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Samtidigt kan dåliga grannar i en BRF sänka värdet med flera miljoner på bostadsrätten Är väl lättare att få folk vräkta ur en HR om de är störiga medan en BR-medlem lär va jobbig att bli av med.

Men absolut, dräggfaktorn är onekligen högre i HR-beståndet. Dock beror det mer på var du bor än om det är HR eller BR skulle jag tro.

Jovisst, man tänker spontant på "Taxeringsrevisorn 2", BRF-en i Rosengård.
Från SVT också hur illa det var/är i "Taxeringsrevisorn 2"
Senast redigerad av kraftfoder 2022-05-25 kl. 00:13.
Citera
2022-05-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
BR ska vara lite finare också såklart, vilket det förvisso är ibland.

Men det är ett konstigt arrangemang ändå, man köper rätten att få bo i BR-föreningen. Man betalar vad man kallar månadsavgift, men i praktiken är det samma som hyra även om den är lite lägre.

Sen är det nån jävla mellanhand som också ska ha sin "månadsavgift", dvs banken.

Priserna kan gå upp eller ner, man kan göra en bra affär eller det kan gå helt åt helvete den dagen man vill flytta.
Med en bostadsrätt äger du en andel som motsvarar din lägenhet. Du äger en del i din förening, ungefär som att äga aktier.

Räntan du betalar om du har lån tillsammans med månadsavgiften är sällan högre än vad motsvarande kostnad för en hyresrätt. Men man måste inte ha ett lån för att köpa en bostadsrätt. Det innebär inte att du äger ett visst skrivbord i ett visst rum, du äger en del i en förening eller i ett företag.

Jag skulle kunna betala av mitt lån inom en vecka, men det inte till någon fördel för mig. Eller kanske med dagens ränteläge. Men en ganska liten fundering. Ingen stor sak.

Och som det varit de senaste trettio åren så har det varit en väldigt god affär att ha en bostadsrätt. Men kanske inte nästa trettio år.

Skulle jag sälja i dag så har jag bott gratis i femton år. (1 miljon plus dividerat med femton år och tolv månader och så skatt - inte riktigt gratis men nästan)

En motsvarande hyresrätt hade kostat mig en bra bit över miljonen under samma tid.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-25 kl. 00:38.
Citera
2022-05-25, 00:39
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Med en bostadsrätt äger du en andel som motsvarar din lägenhet.

Räntan du betalar om du har lån tillsammans med månadsavgiften är sällan högre än vad motsvarande kostnad för en hyresrätt.

Och som det varit de senaste trettio åren så har det varit en väldigt god affär att ha en bostadsrätt.

Skulle jag sälja i dag så har jag bott gratis i femton år. (1 miljon plus dividerat med femton år och tolv månader och så skatt)

Jo jag vet detta, har själv bott i BR tidigare. Men det finns helt klart nackdelar med BR också, även om man klarar sig och inte råkar ut för en dålig affär när man flyttar. Även om man gör en vinst så har man kanske bekostat nya vitvaror och annan renovering. Man blir låst också, inte så lätt att bara flytta om man vill eller behöver.
Citera
2022-05-25, 00:48
Medlem
Citat:
Jo jag vet detta, har själv bott i BR tidigare. Men det finns helt klart nackdelar med BR också, även om man klarar sig och inte råkar ut för en dålig affär när man flyttar. Även om man gör en vinst så har man kanske bekostat nya vitvaror och annan renovering. Man blir låst också, inte så lätt att bara flytta om man vill eller behöver.
Risken i dag är att räntorna stiger, vilket de verkar göra. Är man högbelånad så kommer det såklart att påverka.

Men man får inse att även hyrorna kommer att stiga rejält. Bostadsbolagen har också lån som ska betalas.

Och vad fan kostar ett nytt badkar och en ny frys? Vill man ha nya tapeter i en hyresrätt så höjer de hyran ganska rejält. Jag förstår inte vitsen med att hyra saker. Mer än för bolagen som hyr ut.

Inser du att månadskostnaden för en bostadsrätt och för ett hus är kanske hälften av vad motsvarande en hyresrätt kostar?

Dessutom kan du köpa en lägenhet där du vill bo. Och bo billigare.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-25 kl. 00:55.
Citera
2022-05-25, 00:55
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Risken i dag är att räntorna stiger, vilket de verkar göra. Är man högbelånad så kommer det såklart att påverka.

Men man får inse att även hyrorna kommer att stiga rejält. Bostadsbolagen har också lån som ska betalas.

Och vad fan kostar ett nytt badkar och en ny frys? Vill man ha nya tapeter i en hyresrätt så höjer de hyran ganska rejält. Jag förstår inte vitsen med att hyra saker. Mer än för bolagen som hyr ut.

Inser du att månadskostnaden för en bostadsrätt är kanske hälften av vad en hyresrätt kostar?

Jag saknar inte BR i nuläget, men grattis till dig om du bott gratis i 15 år.

Sen blir det väl svårare tider för alla framöver som det ser ut nu.
Citera
2022-05-25, 00:59
Medlem
Citat:
Jag saknar inte BR i nuläget, men grattis till dig om du bott gratis i 15 år.

Sen blir det väl svårare tider för alla framöver som det ser ut nu.
Varför skulle det bli svårare tider för mig och inte för dig? Tror du verkligen inte att hyrorna kommer att höjas?

Jag betalar under fyra tusen i månaden, med bredband, med tevekanaler, med "gratis" tvättmedel. Tre rum. Skapligt centralt i en medelstor stad. Tillgång till "gratis "bastu.

Betalar knappt något för mitt lån (250 sek per månad)

Klart jag fattar att även våra avgifter kommer att gå upp.

*) Tvättmedel ingår i månadsavgiften. Autodoserande supermoderna maskiner. Bastun och relaxen, kostar 20 sek per månad. Då har man fri tillgång (man betalar per år). Förra månadsräkningen var på strax under 3500 sek. Elen på drygt 250 sek.

Oj så jobbigt att bo i en brf ;-)

Såg att det fanns en ledig tid i bastun. Messat granntanten och berättar att jag bokat.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-25 kl. 01:18.
Citera
2022-05-28, 11:19
Medlem
Citat:
Med en bostadsrätt äger du en andel som motsvarar din lägenhet. Du äger en del i din förening, ungefär som att äga aktier.
En bostadsrätt är en ekonomisk förening. Du äger din lägenhet på samma sätt som du äger ett dagis (kooperativ förskola) om du är medlem i en ekonomisk förening som driver ett dagis. En aktie är något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in