2022-05-24, 22:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Vatten, avlopp, gemensam bastu, fastighetsskötsel utvändigt osv. Med parkering, tv, bredband stiger det till 4.100 och så ytterligare någon hundralapp för el.
Givetvis tillkommer ränta (2000 SEK som blir 1300 efter avdraget) vid sidan av och amortering på 2200. Så 5400 för avgift inkl. allt + ränta.

Vad har föreningen för lån per kvm? Är de bundna eller kör ni rörligt?

Antar att uppvärmning ingår?

Låt oss säga att det är en närförort till Stockholm city. När priserna i city ligger runt 120k/kvm känns 65k/kvm överkomligt där. När nu priserna kanar utför mot pre-Covid 100k/kvm rullar närförort tillbaka mot 45-50k/kvm, ffa om det är högbelånad nyprod där avgiften fördubblas.
Citera
2022-05-24, 22:28
Medlem
Citat:
Nja, det beror ju på lånets storlek. Vi har ca 2 miljoner i lån och gott om rum i kalkylen.
Men snälla, missade du vad jag skrev?

Om man har en förmögenhet på tio miljarder så överlever man såklart att räntan går upp till det dubbla på ett bolån på ett par miljoner, men varifrån fick du att det är dessa jag pratar om?

Underskatta inte dina medmänniskor. Du gör dig endast fånig.
Citera
2022-05-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vad har föreningen för lån per kvm? Är de bundna eller kör ni rörligt?

Antar att uppvärmning ingår?

Låt oss säga att det är en närförort till Stockholm city. När priserna i city ligger runt 120k/kvm känns 65k/kvm överkomligt där. När nu priserna kanar utför mot pre-Covid 100k/kvm rullar närförort tillbaka mot 45-50k/kvm, ffa om det är högbelånad nyprod där avgiften fördubblas.

Uppvärmning ingår.

Lån per kvm = 11.000.

3 månaders - 2.4
3 årig - 2.7
5 årig - 3.0
(Om inte styrelsen förhandlat om, missade stämman)

I övrigt, absolut, du har helt rätt. Allt följs åt som i domino.
Citera
2022-05-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men snälla, missade du vad jag skrev?

Om man har en förmögenhet på tio miljarder så överlever man såklart att räntan går upp till det dubbla på ett bolån på ett par miljoner, men varifrån fick du att det är dessa jag pratar om?

Underskatta inte dina medmänniskor. Du gör dig endast fånig.

Varför så arg? Jag har inte följt varenda inlägg du skrivit.

Det är klart som 17 att om vi hade valt att köpa för 9-10 som banken menat på att vi kan göra och då suttit med ett lån på 7-8 miljoner så hade räntan kunnat krossa oss lätt. Det är just därför vi aktivt valt att inte köpa något över vår budget. Jag har bara redogjort för vår kalkyl och nyanserat bilden lite, är inte svart eller vitt här. Och det som svar på att du nämnde dubbla räntan som svar på ett av mina inlägg.
Citera
2022-05-24, 22:43
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Uppvärmning ingår.

Lån per kvm = 11.000.

3 månaders - 2.4
3 årig - 2.7
5 årig - 3.0
(Om inte styrelsen förhandlat om, missade stämman)

I övrigt, absolut, du har helt rätt. Allt följs åt som i domino.

Lite halvdåligt bara alltså, du får vara glad att det finns betydligt värre föreningar. Din granne som sålde för närmare 5m gjorde en bra affär, den som köpte not so much so

Vid 3.5% ränta har du igen dina pengar, vid 5% ränta täcker du dina lån vid försäljning, vid 7% ränta bor du kvar fast i en HR istället
Citera
2022-05-24, 22:45
Medlem
Citat:
Varför så arg? Jag har inte följt varenda inlägg du skrivit.

Det är klart som 17 att om vi hade valt att köpa för 9-10 som banken menat på att vi kan göra och då suttit med ett lån på 7-8 miljoner så hade räntan kunnat krossa oss lätt. Det är just därför vi aktivt valt att inte köpa något över vår budget. Jag har bara redogjort för vår kalkyl och nyanserat bilden lite, är inte svart eller vitt här. Och det som svar på att du nämnde dubbla räntan som svar på ett av mina inlägg.
Jag berättade att en dålig kalkyl kan krossa ens ekonomi.

Är inte arg, bara förklarade hur det kan gå käpprätt åt helvete.

Att i nuläget köpa en bostadsrätt eller ett hus kräver ett ganska rejält tänkande. Det kanske inte alla fattar. Så att man i och för sig redan för tjugofem år sedan inte skulle köpa, jag sa det själv . Men nu krisar det verkligen med våra höjda räntor.

Skulle inte rekommendera någon att köpa nu.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-24 kl. 22:53.
Citera
2022-05-24, 22:51
Medlem
Citat:
Lite halvdåligt bara alltså, du får vara glad att det finns betydligt värre föreningar. Din granne som sålde för närmare 5m gjorde en bra affär, den som köpte not so much so

Vid 3.5% ränta har du igen dina pengar, vid 5% ränta täcker du dina lån vid försäljning, vid 7% ränta bor du kvar fast i en HR istället

Ja, det är fan inte klokt. Absolut sjukt. Bäst affär gjorde nog ändå dom 5 som aldrig stoppade nyckeln i vredet utan sålde innan inflytt med 500.000 vinst samt gubben på top floor som sålde med 2 miljoner vinst och köpte en skärgårdsvilla efter 8 månaders boende.
Citera
2022-05-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ja, det är fan inte klokt. Absolut sjukt. Bäst affär gjorde nog ändå dom 5 som aldrig stoppade nyckeln i vredet utan sålde innan inflytt med 500.000 vinst samt gubben på top floor som sålde med 2 miljoner vinst och köpte en skärgårdsvilla efter 8 månaders boende.
Om jag tittar på vad motsvarande hyra skull vara så har jag borr gratis i mer än tio år.
Citera
2022-05-24, 23:04
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Tja, 500k minus mäklaravgift och skatt är kanske inte så mycket att hurra för ändå. Var ju inte på något vis riskfritt, om en låg risk. Hade de försökt med samma spekulation idag hade de likväl kunnat förlora 500k.

Lite kort då om HR vs BR så ligger BR-ägare med en betydligt större risk, vilket kan löna sig men ibland kosta väldigt mycket. Är väl så det i grunden ska vara. Sen ger BR-ägande ofta större möjligheter att bo där man vill (även om man kan byta HR med andra) samt att man i sitt klubbmedlemskap oftast får tillåtelse att ändra och uppgradera i sin boenderätt till egen kostnad. HR är å andra sidan mer flexibelt iom att man kan säga upp bostaden och flytta ut när man vill samt att basic service och underhåll ingår utan extra kostnad.
Citera
2022-05-24, 23:44
Medlem
Dorniers avatar
BR ska vara lite finare också såklart, vilket det förvisso är ibland.

Men det är ett konstigt arrangemang ändå, man köper rätten att få bo i BR-föreningen. Man betalar vad man kallar månadsavgift, men i praktiken är det samma som hyra även om den är lite lägre.

Sen är det nån jävla mellanhand som också ska ha sin "månadsavgift", dvs banken.

Priserna kan gå upp eller ner, man kan göra en bra affär eller det kan gå helt åt helvete den dagen man vill flytta.
Citera
2022-05-24, 23:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tja, 500k minus mäklaravgift och skatt är kanske inte så mycket att hurra för ändå. Var ju inte på något vis riskfritt, om en låg risk. Hade de försökt med samma spekulation idag hade de likväl kunnat förlora 500k.

Lite kort då om HR vs BR så ligger BR-ägare med en betydligt större risk, vilket kan löna sig men ibland kosta väldigt mycket. Är väl så det i grunden ska vara. Sen ger BR-ägande ofta större möjligheter att bo där man vill (även om man kan byta HR med andra) samt att man i sitt klubbmedlemskap oftast får tillåtelse att ändra och uppgradera i sin boenderätt till egen kostnad. HR är å andra sidan mer flexibelt iom att man kan säga upp bostaden och flytta ut när man vill samt att basic service och underhåll ingår utan extra kostnad.

Något som folk inte ofta tänker på: Med BR (eller egen fastighet) köper man sig också fri från dåliga grannar. Med "dåliga grannar" avses samhällets bottenskikt som stör, kaozar etc. Man får en bättre boendemiljö.
Citera
2022-05-25, 00:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Något som folk inte ofta tänker på: Med BR (eller egen fastighet) köper man sig också fri från dåliga grannar. Med "dåliga grannar" avses samhällets bottenskikt som stör, kaozar etc. Man får en bättre boendemiljö.

Samtidigt kan dåliga grannar i en BRF sänka värdet med flera miljoner på bostadsrätten Är väl lättare att få folk vräkta ur en HR om de är störiga medan en BR-medlem lär va jobbig att bli av med.

Men absolut, dräggfaktorn är onekligen högre i HR-beståndet. Dock beror det mer på var du bor än om det är HR eller BR skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in