2022-05-13, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Bolånetorskar är losers... Big time. Betalar miljoner för luft.

Nej de betalar för rätten att bo i en fastighet utan avkastningskrav och behöver med andra ord bara betala faktiska driftkostnader i en fastighet de deläger genom en juridisk person.

Med ditt resonemang är Elon Musk någon som också bara äger luft
Citera
2022-05-13, 07:44
Medlem
Dom som köpte i början på året till högre priser än någonsin är nog rätt nervösa nu. Måste man sälja inom närmsta året kan det bli en förlust om 10-15 %.

Vår lägenhet har dock under de ca 10 år vi bott i den ökat ungefär med 50K/månad.
Citera
2022-05-13, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Dom som köpte i början på året till högre priser än någonsin är nog rätt nervösa nu. Måste man sälja inom närmsta året kan det bli en förlust om 10-15 %.

Vår lägenhet har dock under de ca 10 år vi bott i den ökat ungefär med 50K/månad.

Måste dom sälja nästa år blir det ännu värre, - 70%
Citera
2022-05-13, 08:46
Medlem
Citat:
Och väntar man ett år till blir värre än. -80%. Det går inte att komma undan.

Ma ser redan nu hur de höjda räntorna mest är skrammel med tomma tunnor. Listräntan för 3 år ca 3,4%. Snitträntan efter rabatt däremot, 2,3%. Danske bank verkar kunna binda 10 år under 3%. Och sen ränteavdraget på det, 2% effektiv. Det är långt kvar tills det blir problem. Man kanske skulle binda 10 år hos Danske. Vem vet vad värdet är efter 10 år? Bör ju vara -97%.
Citera
2022-05-13, 08:55
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Nej, brf-innehavare är alltid vinnarna. Du betalar alltid betydligt mer (3-4x) i hyra om du hyr i andra hand, jämfört med motsvarande ränta på ett bolån (även om räntan skulle dubbleras). Dessutom går du miste om den obligatoriska värdeökningen.

Väldigt logiskt.
Obligatoriska värdeökningen....
Citera
2022-05-13, 09:01
Medlem
Citat:

Jag tror på -110%.

Jag tror även alla som hyr kommer totalt undvika alla problem. Hyran kommer t.o.m. gå ned och när alla villor runt om i Sverige måste säljas till 110% förlust så kommer man kunna välja och vraka. För sin ersättning som förtidspensionär är det bara att åka ut till Danderyd och flytta in.
Citera
2022-05-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag tror på -110%.

Jag tror även alla som hyr kommer totalt undvika alla problem. Hyran kommer t.o.m. gå ned och när alla villor runt om i Sverige måste säljas till 110% förlust så kommer man kunna välja och vraka. För sin ersättning som förtidspensionär är det bara att åka ut till Danderyd och flytta in.

Tror mer att ni får bo på gatan eller i rinkeby som bäst.
Citera
2022-05-13, 12:41
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Jag tror på -110%.

Snart är det en snodd mountainbike, mjukisar och foppatofflor som gäller i Stockholms välbärgade områden. Bolåbetorskarna tvingas sova under broar.
Citera
2022-05-13, 13:15
Medlem
Sonny00s avatar
Jag som normalinkomsttagare (knappt 27 papp/månad) är nöjd med att ha en obelånad bostadsrätt med låg månadsavgift idag.
Citera
2022-05-13, 13:26
Medlem
Citat:
Jag tror på -110%.

För att detta ska ske så måste räntan gå upp enormt samtidigt som arbetslösheten stiger på en nivå som får arbetsförmedlingen att se ut som migrationsverket. Varför tror du att riksbanken höjer räntan med fjuttiga punkter? Det är för att de inte vill att allting ska rasa. Bostäder kommer gå ner i pris men inte så som folk tror.

En dag kommer riksbanken göra en u sväng och sänka räntorna igen
Citera
2022-05-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag som normalinkomsttagare (knappt 27 papp/månad) är nöjd med att ha en obelånad bostadsrätt med låg månadsavgift idag.
Normalinkomsten ligger närmare 34 brutto.

Jag var för övrigt ute på recon idag. Hittade en bra plats under Västerbron där jag kan bre ut min sovsäck (inköpspris runt 10k, håller för 40 minusgrader) så jag är inte det minsta orolig. Tror jag såg fittbena ligga där i avskrädet redan nu och fippla på sin GPRS telefon med Comviq Kompis.
Senast redigerad av Baeddsoffa 2022-05-13 kl. 14:19.
Citera
2022-05-13, 14:41
Medlem
Det är ju inte så att enbart boendekostnaderna för bostadsrätter kommer gå upp utan det gäller såklart även hyresrätter eller villor. Det blir dyrare att leva generellt sett helt enkelt.

Sedan finns det de som bor i bostadsrätter som inte har lån också, bara för man har en bostadsrätt betyder det inte att man har feta lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in