Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-05-10, 16:59
Medlem
Enligt Samnytt utspelade sig ett stort gängbråk under måndagen på Lindengymnasiet i Katrineholm. Bråket ska ha startat omkring kl. 11.30 på förmiddagen. Ungdomar som inte är elever på Lindengymnasiet ska då ha kommit till skolan. Oroligheterna uppges ha fortsatt fram till kl. 13.00. Polis fick tillkallas, och en del av slagskämparna lugnade inte ner sig förrän polisen tagit fram sina batonger.

Kl. 13.15 beslöt skolans rektor att avbryta undervisningen för dagen, eftersom det ansågs omöjligt att ha arbetsro och man behövde tid att utreda det inträffade.

Samnytts artikel innehåller ett kortare videoklipp från bråket.

Länk: https://samnytt.se/video-gangbrak-pa...ep-med-batong/

Någon som vet mer? Vilka var de inblandade i bråket? Vad låg bakom bråket? Kopplingar till gängkriminalitet? Vilka gymnasieutbildningar finns på den aktuella skolan och hur ser elevunderlaget ut?
Citera
2022-05-10, 17:04
Medlem
Dalulvens avatar
Hur många storslagamål snittar en skola per år?

Brukar inte de flesta köra med låsta dörrar, passerkort och kameraövervakning numera? Ev. väktare ...

Har Sverige tagits över av våld?

Som vuxen är man inte så sugen på att riva i heller.

Bäst att gå åt andra hållet.

Skönt att vi har förklaringen i alla fall!

Den står redo innan det ens har inträffat
Senast redigerad av Dalulven 2022-05-10 kl. 17:07.
Citera
2022-05-10, 17:06
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Gissningsvis somalier eftersom det är Katrineholm vi pratar om, sen om det är internt mellan somalierna eller om nån annan invandrargrupp också är inblandad låter jag vara osagt.
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2022-05-10 kl. 17:14.
Citera
2022-05-10, 17:14
Medlem

Mycket mystiskt och oförklarligt. Det framgår inte men jag gissar ändå att exakt noll personer greps för misshandel, olaga intrång eller skadegörelse så jag antar att varken rektor eller polis tycker att det var så farligt egentligen.

Jag chansar dock på fortsatt social, ekonomisk och geografisk segregation för mig och de mina för att slippa sådant här i vår vardag. Funkar bra hittills och drabbar ingen oskyldig.

"Abo!"
Citera
2022-05-10, 17:46
Avstängd
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Gissningsvis somalier eftersom det är Katrineholm vi pratar om, sen om det är internt mellan somalierna eller om nån annan invandrargrupp också är inblandad låter jag vara osagt.
Man ser klart och tydligt att det inte är enbart Somalier, jag tror det är Syrien mot Somalien.
Citera
2022-05-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Har Märta rätt att det här handlar om fattigdom?
On topic jag kommer aldrig förstå varför vänstern skyddar dessa människor, aldrig någonsin, det är inte som att det sker enstaka gånger jävligt trist läge för lärarna som måste arbeta i en sån här miljö, jag hade sagt upp mig direkt.

Men handlar det här om fattigdom? Elller ligger det här i deras gener att hålla på såhär?
Märta Stenevi måste vara Sveriges sämsta partiledare någonsin. Miljöpartiet borde sätta silvertejp över hennes käft för annars åker de ut ur riksdagen i nästa val. Bara att låta kärringen glappa så vi blir av med skitpartiet.
Citera
2022-05-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Man ser klart och tydligt att det inte är enbart Somalier, jag tror det är Syrien mot Somalien.

Araber vs zoomalier. De tål verkligen inte varandra.
Citera
2022-05-10, 18:30
Bannlyst
Östafrikaner och Araber som slåss, 2 grupper som är skadliga för Sverige.
Citera
2022-05-10, 18:44
Medlem
Citat:
Men handlar det här om fattigdom? Elller ligger det här i deras gener att hålla på såhär?

Om det nu var invandrarungdomar som slogs - vilket både videoklippet och oräkneliga tidigare erfarenheter av liknande våldsamheter tyder på - så tror jag varken att det beror på fattigdom eller gener. Däremot beror det i mycket hög grad på kulturella faktorer.

Några exempel på faktorer som sannolikt kan ha haft betydelse:

Föreställningar om "heder" enligt vilka minsta upplevd kränkning måste besvaras med våld, "konfliktkultur" enligt vilken meningsskiljaktigheter löses med våld och starkast vinner (i motsats till konsensuskultur där man strävar efter ömsesidig förståelse, kompromisser och konfliktlösning utan våld), rasistiska attityder gentemot andra etniska grupper, negativa attityder gentemot andra religiösa grupper (t.ex. mellan sunni- och shia-muslimer), samt total avsaknad av respekt för det svenska majoritetssamhället.
Citera
2022-05-10, 20:24
Medlem
Kolsvart. Bara MENA.
Citera
2022-05-10, 20:41
Medlem
Skadegörelse på en A-traktor, vilka åker A-traktorer?
Citera
2022-05-10, 22:07
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlax
Skadegörelse på en A-traktor, vilka åker A-traktorer?

Så du menar att avkommor till svenska raggare skulle ha kaosat på skolan?
Det förefaller mindre troligt i min värld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in