• 7
  • 8
2023-08-11, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Oerhört märklig video som spelades in i Stockholm där vi ser två kvinnliga Romer/Zigenare som tjafsar för att sedan börja bajsa i sina egna händer och kasta på varandra.

Video på händelsen går att se i sin helhet på följande YouTube-länk
https://www.youtube.com/watch?v=gQ_AfibiMtM

FriaTider har skrivit en artikel om händelsen
https://www.friatider.se/video-romer...tt-i-stockholm

Även lagts upp på Twitter https://twitter.com/MrsAkesson/statu...95243014549504

Någon kommenterade följande:
"I Sverige, liksom stora delar av Europa, finns urgamla fördomar om romer som kriminella och oförmögna att anpassa sig till ett modernt samhälle."

Stämmer det att vi i Sverige har en felaktig syn på Romer och Zigenare? Är den baserad på gamla fördomar?
Vi har ju sett minst sagt märkliga videor samt dokumentärer om Romernas (minst sagt) speciella livstil och kultur.
Videon visar verkligen kontrasten mellan Svensk kultur och Romsk kultur - dels att öppet tjafsa bland folk för att sedan gå så långt så att man lägger en kabel i handen och sedan kastar på personen man har en dispyt med.

(Innan folk börjar gorma om att Sverige tagit in dessa speciella indivier - så är det EU som låtit dem resa fritt.)
En kompis till mig spred denna motbjudande inspelning på amerikanska forum och skickade till internet-kompisar i USA, under följande rubrik:
"Swedish women having a catfight - this is how adult women resolve conflicts in Sweden".
Tror inte att jänkarnas syn på Sverige förbättrades av det tilltaget, hmm...
Citera
2023-08-11, 18:38
Medlem
EdwardStenhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
En kompis till mig spred denna motbjudande inspelning på amerikanska forum och skickade till internet-kompisar i USA, under följande rubrik:
"Swedish women having a catfight - this is how adult women resolve conflicts in Sweden".
Men vadå "Swedish"? Det är ju Romer det syns ju klart och tydligt. Jag hoppas att du gav han en rejäl bassning?
Citera
2023-08-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardStenhard
Men vadå "Swedish"? Det är ju Romer det syns ju klart och tydligt. Jag hoppas att du gav han en rejäl bassning?
Ja, men cowboys från Texas och hillbillys från Alabama ser ingen skillnad, de tror att det är typiska kläder för svenska medelålders kvinnor.
Jag började mest skratta åt tilltaget, ärligt talat.
Citera
2023-08-11, 19:18
Medlem
EdwardStenhards avatar
Citat:
Ja, men cowboys från Texas och hillbillys från Alabama ser ingen skillnad, de tror att det är typiska kläder för svenska medelålders kvinnor.
Jag började mest skratta åt tilltaget, ärligt talat.
Kanske just därför...
Citera
2023-08-11, 19:24
Medlem
Citat:
Kanske just därför...
Fast lustigkurren har lurat i jänkarna allt möjligt om Sverige. Att det är vanligt att vi har tama brunbjörnar i inhängnader på tomten, att statligt anställda får tanka gratis bensin, att vissa gymnasieskolor serverar vodka i snapsglas på lunchen, att man får gratis körkort om man bor på landsbygden, att alla får lära sig hantera jaktgevär på en obligatorisk kurs i högstadiet med mera.
Och flera av dem tror att det är sant... fin balandsgång mellan harmlös trollning och desinformationskampanj antar jag...
Citera
2023-08-11, 20:24
Medlem
Blondinss avatar
Citat:

Well.. Hade vi frågat en viss del av befolkningen så hade dom klassat dessa personer som svenskar.
Citera
Igår, 03:46
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:

Men de åker ju tunnelbana i Stockholm eller hur? Därmed är de svenskar! Frågor på det?
Citera
Igår, 04:27
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Är det inte möjligt att det är bara grabbar tag i underredet som en del i en grova förolämpningar? Lite som att ”sug min kuk!” Blir lite extra otrevligt om man samtidigt tar tag i snorren och riktar mot sin meningsmotståndare.
https://sfdh.us/encyclopedia/marime_buskirk.html

Citat:
Att bli avvisad från gruppen är i själva verket en sorts social död. Även om de flesta Marime-domar inte är permanenta, är vissa det. Dessa involverar ofta en kvinna som börjar leka med en Gaje. På samma sätt som en rom kan "kasta ut" en Marime-artikel, använder gruppen ofta Marime som en social sanktion, för att "kasta ut" en medlem i gruppen som har förorenat det romska samhället. Inte bara medlemmen, utan hela hans familj kommer ofta att bli föremål för en Marime-dom. En Marime-dom definierar den individen – och alla som umgås med honom – som besudlad, och är därför en fara för den sociala ordningen. Detta kan vara officiellt definierat, men inte nödvändigtvis.

Citat:
Marime-parten möjligheten att möta anklagelsen, att rentvå sitt namn, men även när Marime-sanktionen har hävts kan familjens status fortsätta att lida ett tag. I fallet med att "kasta kjol" där kvinnan har gett mannen Marime, är det enda tillfredsställande resultatet, när en godtagbar uppgörelse har nåtts, att kvinnan erkänner att kjolkastningen egentligen aldrig inträffade. "Faktum är att Marime aldrig blir av med någon ... det är en lögn (för) om hon verkligen gjorde det, är han ute ... ingen skulle kunna äta med den familjen för alltid ... generationer" (Miller 52)

Citat:
Marime översätts ibland som "rituell förorening eller undvikande". Faktum är att både dess definition och dess uttryck är komplexa. Det kan i grunden delas in i frågor som besudling och social avstötning, vilka båda kallas Marime, och som påverkar varandra. När det gäller Marime som besudling klassificeras allting som antingen Wuzho (ren) eller Marime (oren/besudlad). Motsättningen mellan Wuzho och Marime uttrycks på flera sätt: över- och underkroppen, den inre och yttre kroppen, inre och yttre territoriet och, i förlängningen, romer och icke-romer (Gaje)

Det syns väldigt tydligt att de inte kastar bajs på varandra och att en kvinna inför alla drar upp sin kjol och demonstrativt sätter på sig en binda eller ett tygstycke.

Någon slags romsk maktkamp. Kag vet inte. Bajs ser det verkligen inte ut som.
Citera
Idag, 02:03
Medlem
Citat:

Varför skulle jag bry mig om vad jänkare tror om Sverige? De har ju inte en aning om nånting och borde vara mer oroade över sitt eget jävla skitland innan de snackar om Sverige. Jävla u-land.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in