2022-05-09, 21:22
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Hejsan!

Jag har lagat precis lagat en jävla toppen mat av olika saker ”man bara har” i kylen!

Grunden till mitt kylskåpsrens är nästan alltid ungefär en pasta puttanesca (vitlök, tomatpuré, sardell, krossad tomat, kapris, oliv, lite chili). Idag la jag i en lite trist broccoli, riven morot, citron och hackad vitkål. Toppad med parmesan!

Vill gärna ha tips på era kylskåpsrens/saker man alltid har hemma rätter! Vad är era tips? Vilka råvaror har ni alltid hemma?
Citera
2022-05-09, 21:27
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFakeSlimShady
Hejsan!

Jag har lagat precis lagat en jävla toppen mat av olika saker ”man bara har” i kylen!

Grunden till mitt kylskåpsrens är nästan alltid ungefär en pasta puttanesca (vitlök, tomatpuré, sardell, krossad tomat, kapris, oliv, lite chili). Idag la jag i en lite trist broccoli, riven morot, citron och hackad vitkål. Toppad med parmesan!

Vill gärna ha tips på era kylskåpsrens/saker man alltid har hemma rätter! Vad är era tips? Vilka råvaror har ni alltid hemma?

Fettuccine Alfredo kan du nog få till med lite parmesan.
Citera
2022-05-09, 21:52
Medlem
tastass avatar
Som den okulinariska tölp jag är brukar en kylskåpsrensning bestå av en råraka som serveras med lättstekt ägg. Har jag riktig tur finns det en folköl att njuta till huvudrätten.
Citera
2022-05-09, 21:58
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Som den okulinariska tölp jag är brukar en kylskåpsrensning bestå av en råraka som serveras med lättstekt ägg. Har jag riktig tur finns det en folköl att njuta till huvudrätten.

Mmm råraka är toppen ju! Riktigt längesen jag lagade, brukar ha creme fresh, rom och rödlök, saker jag önskar att jag hade i kylen alltid. Men äter upp direkt! Annars kör snabb version, lätt saltade chip istället för rårakan
Citera
2022-05-12, 21:30
Medlem
peergs avatar
Saker jag alltid har hemma är krossade tomater, färdigkokta linser/bönor på kartong, lök, morötter och pasta. Om jag ska laga mat på grejer som redan finns i skafferiet så blir det oftast vegetarisk pastasås med de grundingredienserna.

Peergs recept på fattigpasta (den stående rätten på menyn veckan innan csn-pengarna trillade in på kontot under studietiden)

En kartong (ca 2 dl) kokta gröna linser
En gul lök, finhackad
2-3 morötter, grovrivna
En burk/kartong krossade tomater
Ev lite grädde eller creme fraice
Salt, peppar och curry
Pasta (helst lång variant som spaghetti eller linguini

Fräs lök och morot i lite neutral olja tillsammans med rikligt med curry tills grönsakerna mjuknat och fått lite färg. Tillsätt kokta linser och krossade tomater. Låt puttra ihop på medelhög värme medan pastan kokar. Tillsätt gärna en skvätt grädde eller creme fraice om du har hemma. Smaka av med salt och peppar.

Går också att fräsa med andra grönsaker som ligger och skräpar i kylen/frysen t.ex. spenat eller paprika. Snabbt, enkelt och billigt, plus att man kan göra mycket sås åt gången och frysa in och ta fram till framtida matlådor, lasagner och liknande. Dessutom så gott att till och med ungarna äter det med god aptit.
Citera
2022-05-24, 12:55
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Saker jag alltid har hemma är krossade tomater, färdigkokta linser/bönor på kartong, lök, morötter och pasta. Om jag ska laga mat på grejer som redan finns i skafferiet så blir det oftast vegetarisk pastasås med de grundingredienserna.

Peergs recept på fattigpasta (den stående rätten på menyn veckan innan csn-pengarna trillade in på kontot under studietiden)

En kartong (ca 2 dl) kokta gröna linser
En gul lök, finhackad
2-3 morötter, grovrivna
En burk/kartong krossade tomater
Ev lite grädde eller creme fraice
Salt, peppar och curry
Pasta (helst lång variant som spaghetti eller linguini

Fräs lök och morot i lite neutral olja tillsammans med rikligt med curry tills grönsakerna mjuknat och fått lite färg. Tillsätt kokta linser och krossade tomater. Låt puttra ihop på medelhög värme medan pastan kokar. Tillsätt gärna en skvätt grädde eller creme fraice om du har hemma. Smaka av med salt och peppar.

Går också att fräsa med andra grönsaker som ligger och skräpar i kylen/frysen t.ex. spenat eller paprika. Snabbt, enkelt och billigt, plus att man kan göra mycket sås åt gången och frysa in och ta fram till framtida matlådor, lasagner och liknande. Dessutom så gott att till och med ungarna äter det med god aptit.

Låter mycket bra. Borde ju funka med torkade linser också! Inte direkt ett fan av curry men annars är detta i princip saker jag också alltid har, byter nog ut curryn mot lite chili flakes!
Citera
2022-05-25, 13:07
Medlem
Sladdarens avatar
Blir väl nån pyttepanna eller risrättblandning, pastablandning man blandar i bara det som passar

Sånt som är drygt och behövs bara lite av oftast på glasburk brukar bli omöjligt att äta försig eller så är det för starkt eller svårt att bara hinna förbrukar innan det blir dåligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in