2022-05-09, 18:56
Medlem
Laccens avatar
https://www.vn.se/2022-05-09/elev-do...t-bomba-skolan

Det var nu i januari som en elev på en skola i Värnamo fick sitt teams konto hackat. Den som lyckades ta sig in på kontot var en annan elev på samma skola.

Via kommunens it-avdelning kunde man spåra ip-adressen varifrån meddelandena till läraren hade skrivits. Via spårningen av it-systemen kunde kommunens it-tekniker se att en elevs dator använts för att logga in på en annan elevs Teams-konto och skriva till läraren – detta resulterade i misstanke om olaga hot, dataintrång och olovlig identitetsanvändning. Eleven nekar till brott.

Vad tänker ni om händelsen, och vet någon vilken skola det handlar om?
Citera
2022-05-09, 19:05
Medlem
AngieDs avatar
Låter som pojkstreck bara...."hackat" eller oaktsam med lösenordet?
Citera
2022-05-09, 19:13
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laccen
[
Vad tänker ni om händelsen, och vet någon vilken skola det handlar om?

fegt att inte skriva från sitt eget konto, och klantigt att inte använda vpn
Citera
2022-05-09, 20:39
Medlem
needAlifes avatar
Låter ändå ganska oskyldigt om jag ska vara ärlig. Mest troligt gjort för att jävlas med eleven som blev hackad.

Samtidigt är det såklart brott begångna så det är ingen förmildrande omständighet. Oerhört klantigt och det lär stå honom/vårdnadshavare en del. Frågan är vad uppsåtet var? Ville han smutskasta den andra eleven eller ville han faktiskt hota läraren men inte stå bakom det själv?
Citera
2022-05-09, 20:51
Bannlyst
Någon som har Fup ?
Citera
2022-05-09, 21:36
Medlem
IamMyNMYs avatar
Känns svårt att leda i bevis om eleven nekar.. Vet vi ålder på den unge bombhotaren?
Citera
2022-05-09, 23:29
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Låter ändå ganska oskyldigt om jag ska vara ärlig. Mest troligt gjort för att jävlas med eleven som blev hackad.

Samtidigt är det såklart brott begångna så det är ingen förmildrande omständighet. Oerhört klantigt och det lär stå honom/vårdnadshavare en del. Frågan är vad uppsåtet var? Ville han smutskasta den andra eleven eller ville han faktiskt hota läraren men inte stå bakom det själv?

Kan också vara mindre oskyldigt. kan vara en 185 cm lång niondeklassare på 90 pannor som säljer knark och har begått våldsbrott.
Citera
2022-05-10, 10:48
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Kan också vara mindre oskyldigt. kan vara en 185 cm lång niondeklassare på 90 pannor som säljer knark och har begått våldsbrott.
Jo naturligtvis men vanligtvis brukar sådana mer nita den andra eleven istället för att hacka dennes teams-konto. Låter inte som en normal becknare att leka anonymous på nätet direkt.
Citera
2022-05-10, 17:36
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jo naturligtvis men vanligtvis brukar sådana mer nita den andra eleven istället för att hacka dennes teams-konto. Låter inte som en normal becknare att leka anonymous på nätet direkt.

Kanske hör mer till vanligheterna. Jag vet inte.
Citera
2022-05-10, 23:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Kanske hör mer till vanligheterna. Jag vet inte.
Nej inte jag heller, bara spekulationer. Antar att de är under 18 så kan tyvärr bli svårt att få fram reell fakta i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in