2023-05-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag svarar som du, det finns ingen lag som reglerar gravida mäns rätt till förlossningsvård.

Citat:
Citat:
Japp, det har de. Men den institutionaliserat förtryckta mannen nekades helt lagligt att komma in på mödrahälsovårdscentralen med hänvisning till att de idkade mödrahälsovård och inte fadershälsovård, och nekades lika lagligt att komma in på kvinnoklinikens förlossningsavdelning utan hänvisades till den icke-existerande manskliniken när han skulle föda.

intressant, vilket lagrum?
Citera
2023-05-13, 00:30
Citat:
Ursprungligen postat av slö
intressant, vilket lagrum?
Det finns inget lagrum som reglerar mäns rätt till mödrahälsovård och förlossningsvård sa jag ju. Lika lite som det finns ett lagrum som omfattar nyförlösta män som dödar barnet i upprivet tillstånd på grund av nedkomsten.

Hade du domen där rätten kommit fram till att den nyförlöste mannen dödat barnet i upprivet på grund av nedkomsten vilket enligt försvaret borde leda till en mildare dom för barnadråp, men när rätten kollade lagen så stod det kvinna och därför gick den paragrafen inte att använda?

Domen, tack.
Citera
2023-05-13, 00:41
Medlem
Citat:
Jupp, problemet är väll just det att det inte behöver vara psykos , depression eller liknande.
utan dråp/mord. var enklare på 1800 talet. ogift kvinna ja/nej....

skulle man stoppa en vecko gammal bebis i flera plastpåsar eller i en väska utan att där förelåg någon annan omständighet att finna än "jag tänkte inte att den skulle dö av det, jag var bara väldigt trött" så är skillnaden att det gott mer än ett dygn (har jag för mig) och därmed kan man ogilla när en försvare yrkar på den brottsrubriceringen.....

edit.

Jo om andemeningen var , vid tillstånd av mild psykisk sjukdom , tillskillnad från allvarlig psykisk sjukdom, nu var andemeningen , istället för dödstraff måste vi göra något åt alla dessa bebismördande kvinnor, de är ju för tusan ogifta och idgar otukt.....

men jag tror inte det skulle göra lagen vettigare.

Ja det var enklare och mer förståeligt på 1800-talet då man visste mindre och aborter var olagliga. Nu ligger vi på 6st på 30 år.

Stoppar man in sin nyfödda i plastpåsar så är man förmodligen psykiskt störd och inte vid sina sinnes fulla bruk. Därför döms dessa därefter.

Vi gör redan nåt åt dessa. Vi har blivit bra mycket bättre på att känna igen varningstecknen och behandla folk med dessa symptom och vi har blivit bättre på att ta bort nyfödda från sådana människor. Det ingår bland annat i barnmorskeutbildningem nu för tiden. Det är därför vi bara har ett fall vart 5:e år.
Citera
2023-05-13, 09:06
Medlem
Citat:
Det finns inget lagrum som reglerar mäns rätt till mödrahälsovård och förlossningsvård sa jag ju. Lika lite som det finns ett lagrum som omfattar nyförlösta män som dödar barnet i upprivet tillstånd på grund av nedkomsten.

ja och då bad jag dig länkat lagrumet som reglerar kvinnors rätt?

Citat:
Hade du domen där rätten kommit fram till att den nyförlöste mannen dödat barnet i upprivet på grund av nedkomsten vilket enligt försvaret borde leda till en mildare dom för barnadråp, men när rätten kollade lagen så stod det kvinna och därför gick den paragrafen inte att använda?
ja kvinnor som mördar bebisar kan dömmas till korta straff då barndråp är unikt för dem
Citat:
Domen, tack.
du verkar inte riktigt förstå så mycket,
kanske om du läser domar för barndråp?

Kalmar tingsrätt, mål nr. B 2050–02, dom 2003-03-04. [cit. Kalmar TR]
Lunds tingsrätt, mål nr. B 4472–10, dom 2010-11-29. [cit. Lund TR]
Nacka tingsrätt, mål nr. B 1019–02, dom 2002-10-02. [cit. Nacka TR]
Nyköpings tingsrätt, mål nr. B 2324–12, dom 2012-10-23. [cit. Nyköpings TR]
Uppsala tingsrätt, mål nr. B 2010–04, dom 2004-07-28. [cit. Uppsala TR]
Västerås tingsrätt, mål nr. B 2904–99, dom 2000-05-12. [cit. Västerås TR]
Citera
2023-05-13, 09:16
Citat:
ja och då bad jag dig länkat lagrumet som reglerar kvinnors rätt?

ja kvinnor som mördar bebisar kan dömmas till korta straff då barndråp är unikt för dem

du verkar inte riktigt förstå så mycket,
kanske om du läser domar för barndråp?

Kalmar tingsrätt, mål nr. B 2050–02, dom 2003-03-04. [cit. Kalmar TR]
Lunds tingsrätt, mål nr. B 4472–10, dom 2010-11-29. [cit. Lund TR]
Nacka tingsrätt, mål nr. B 1019–02, dom 2002-10-02. [cit. Nacka TR]
Nyköpings tingsrätt, mål nr. B 2324–12, dom 2012-10-23. [cit. Nyköpings TR]
Uppsala tingsrätt, mål nr. B 2010–04, dom 2004-07-28. [cit. Uppsala TR]
Västerås tingsrätt, mål nr. B 2904–99, dom 2000-05-12. [cit. Västerås TR]
Du hade inte domen som institutionaliserat förtryckte nyförlösta män alltså?

Det står i de styrdokument, direktiv och regeringsbeslut som vården har att följa.
Citera
2023-05-13, 10:39
Medlem
Citat:
Du hade inte domen som institutionaliserat förtryckte nyförlösta män alltså?

Om du läser de länkade domsluten (du beställer dem genom att kontakta resp TR) på barndråp så framgår det att bara en kvinna kan få den mildare brotsrubriceringen.

Det du tänker på är väll typ som i southpark gällande en mans-kvinnas rätt till abort?

https://www.youtube.com/watch?v=0dD7...SouthParkClips

Citat:
Det står i de styrdokument, direktiv och regeringsbeslut som vården har att följa.
Nu är jag inte med alls, kan du citera lagrumet eller inte?

att bevisa negationer, som dessutom inte ens tycks vara ojämställda, är någon sorts postmodernistiska övning som psykiskt sjuka femenister gör, men som omöjligt kan göras, ens av de psykiskt sjuka femenisterna.
Citera
2023-05-13, 10:54
Citat:
Om du läser de länkade domsluten (du beställer dem genom att kontakta resp TR) på barndråp så framgår det att bara en kvinna kan få den mildare brotsrubriceringen.

Det du tänker på är väll typ som i southpark gällande en mans-kvinnas rätt till abort?

https://www.youtube.com/watch?v=0dD7...SouthParkClips

Nu är jag inte med alls, kan du citera lagrumet eller inte?

att bevisa negationer, som dessutom inte ens tycks vara ojämställda, är någon sorts postmodernistiska övning som psykiskt sjuka femenister gör, men som omöjligt kan göras, ens av de psykiskt sjuka femenisterna.
Jag vill se domen på att den födande mannen inte kunde ges den mildare domen på grund av att det stod kvinna och då blev rätten tvungna att döma för mord trots att försvaret bevisat att kriterierna för barnadråp i övrigt är uppfyllda.

Du får tro mig på mitt ord att vården bryter mot lagen om den vägrar gravida kvinnor mödra- och förlossningsvård.

Vad vården tvingas förhålla sig till står som i regler och riktlinjer för mödrahälsovård och förlossningsvård.

Här har du några att botanisera i.

https://skr.se/download/18.562777381...7585-774-9.pdf

https://www.socialstyrelsen.se/globa...nskapsstod.pdf

https://www.kammarkollegiet.se/downl...2023_00485.pdf

https://www.socialstyrelsen.se/globa...psunderlag.pdf

Men eftersom jag misstänker att det inte duger kan du ju komma med det lagrum som reglerar gravida mäns rätt till förlossningsvård som jag antar finns enligt dig?
Citera
2023-05-13, 11:12
Medlem
Citat:
Jag vill se domen på att den födande mannen inte kunde ges den mildare domen på grund av att det stod kvinna och då blev rätten tvungna att döma för mord trots att försvaret bevisat att kriterierna för barnadråp i övrigt är uppfyllda.

En man kan inte dömmas för barndråp. så det kan inte finnas någon sådan dom.

Citat:
Du får tro mig på mitt ord att vården bryter mot lagen om den vägrar gravida kvinnor mödra- och förlossningsvård.

Då blandar du ihop det förtryck dina känslor och personliga upplevelser utövar på dig , och på förtryck som är reglerat i lag.

Citat:
Vad vården tvingas förhålla sig till står som i regler och riktlinjer för mödrahälsovård och förlossningsvård.

Här har du några att botanisera i.

https://skr.se/download/18.562777381...7585-774-9.pdf

https://www.socialstyrelsen.se/globa...nskapsstod.pdf

https://www.kammarkollegiet.se/downl...2023_00485.pdf

https://www.socialstyrelsen.se/globa...psunderlag.pdf

Men eftersom jag misstänker att det inte duger kan du ju komma med det lagrum som reglerar gravida mäns rätt till förlossningsvård som jag antar finns enligt dig?

Nej.

Men visst vore det märkligt om

Citat:
1 § Målet med hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen.

Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård ska ges företräde till vården.

följdes av en paragraf som upp med.

Om det är en rabiat kvinlig femenist så ska deras vård prioritera....

Men jag förstår att det är ett rimligt psyksjukt femenistiskt resonemang , som säkert uppskattas och förmodligen "make sense" i deras femenistisk pysksjuka "analyser".
Citera
2023-05-13, 11:20
Citat:
En man kan inte dömmas för barndråp. så det kan inte finnas någon sådan dom.

Då blandar du ihop det förtryck dina känslor och personliga upplevelser utövar på dig , och på förtryck som är reglerat i lag.

Nej.

Men visst vore det märkligt om

följdes av en paragraf som upp med.

Om det är en rabiat kvinlig femenist så ska deras vård prioritera....

Men jag förstår att det är ett rimligt psyksjukt femenistiskt resonemang , som säkert uppskattas och förmodligen "make sense" i deras femenistisk pysksjuka "analyser".
Nej det var ju därför mannen som dödat barnet han fött blev förtryckt eftersom han skulle dömts gör barnadråp om han varit kvinna. Dom, tack.

Så var står det att gravida fäder har rätt till mödrahälsovård?

Var står det att kvinnoklinikens förlossningsavdelning har i uppdrag att förlösa gravida män?
Citera
2023-05-13, 11:35
Medlem
Citat:
Nej det var ju därför mannen som dödat barnet han fött blev förtryckt eftersom han skulle dömts gör barnadråp om han varit kvinna. Dom, tack.

det är inte en definition av förtryck, femenismen har lurat dig (om du nu inte bara lider av psykisk sjukdom)

Citat:
Så var står det att gravida fäder har rätt till mödrahälsovård?

det regleras väll i vårdlagen, du hade väll ett exempel för kvinnor?

Citat:
Var står det att kvinnoklinikens förlossningsavdelning har i uppdrag att förlösa gravida män?

ingen aning, du skull väll länka där gjordes skillnad enligt lag? Som med barndråp

annars. så är det väll bara det vanliga psyksjukt femenism dravelet från dig?
Citera
2023-05-13, 12:03
Citat:
det är inte en definition av förtryck, femenismen har lurat dig (om du nu inte bara lider av psykisk sjukdom)

det regleras väll i vårdlagen, du hade väll ett exempel för kvinnor?

ingen aning, du skull väll länka där gjordes skillnad enligt lag? Som med barndråp

annars. så är det väll bara det vanliga psyksjukt femenism dravelet från dig?
Vad var det som var det institutionaliserade förtrycket då att han trots att hans brott bevisats uppfylla kriterierna för barnadråp inte kunde dömas för det eftersom det inte stod man i lagen?

Ja, kvinnoklinikens förlossningsavdelnings uppdrag är att ta hand om födande kvinnor.
De blir precis lika förvirrade som domaren med den födande mannen som dödat barnet blir när de inser att alla kriterier för förlossningsvård är uppfyllda men det står inte födande män i det de har att förhålla sig till.
Citera
2023-05-13, 12:36
Medlem
Citat:
Vad var det som var det institutionaliserade förtrycket då att han trots att hans brott bevisats uppfylla kriterierna för barnadråp inte kunde dömas för det eftersom det inte stod man i lagen?

det stämmer , bara kvinnor kan dömas för barndråp och få ett lägre fängelsestraff, för motsvarande brott ur offrets perspektiv finns ingen hänsyn till det.

Citat:
Ja, kvinnoklinikens förlossningsavdelnings uppdrag är att ta hand om födande kvinnor.
De blir precis lika förvirrade som domaren med den födande mannen som dödat barnet blir när de inser att alla kriterier för förlossningsvård är uppfyllda men det står inte födande män i det de har att förhålla sig till.

tror jag inte, de skulle säkert remitteras till psyk bara, och då är det ju lika inför lagen. dvs rätt till vård utifrån behov.

men det är svårt att veta, feministiska psyksjuka teorier och analyser bygger ju
pp femenisiska psyksjuka teorier. så det är väll så långt du kommer. passa på att fråga nästa gång du har en vårdkontakt, du har ju rätt till vård precis som alla andra enligt vårdlagen (lagrum/paragraf i föregående inlägg)
Senast redigerad av slö 2023-05-13 kl. 12:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in