2006-06-24, 22:04
Medlem
Neonights avatar
Sitter och trycker på att köpa Panasonic DMC-FZ7. Det verkar ju vara en bra kamera på både långa avstånd och nära avstånd, eller?

Om man läser om kameran så verkar den ju bra, men vi vet ju alla att dem bara tar med dem positiva aspekterna av deras produkt.

Så nu behöver jag raka, och brutalt ärliga recensioner av denna kamera av er på flashback.

Varför bör jag köpa denna kamera?
Varför ska jag inte köpa denna kamera?

MVH
Citera
2006-06-25, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Sitter och trycker på att köpa Panasonic DMC-FZ7. Det verkar ju vara en bra kamera på både långa avstånd och nära avstånd, eller?
Om man läser om kameran så verkar den ju bra, men vi vet ju alla att dem bara tar med dem positiva aspekterna av deras produkt.
Så nu behöver jag raka, och brutalt ärliga recensioner av denna kamera av er på flashback.
Varför bör jag köpa denna kamera?
Varför ska jag inte köpa denna kamera?

Hej!
Jag har ägt en FZ7 i ca 3 dagar, sedan åkte den tyvärr tillbaka på öppet köp.
Anledningen till detta var på grund utav att den gav på tok för mycket brus redan på låga iso tal (80-100) gick man upp på 400 så blev i princip bilderna oanvändbara, iaf för mig. Tycker att ska man lägga upp så pass mycket pengar på en kamera så skall bruset hållas kontrollerat upp till i alla fall iso 400.
Detta "problem" finns på de flesta av panasonic kameror (beror antagligen på den bedrövliga ccd:n som sitter i dom) Som jag brukar säga, spelar ingen roll hur bra optik (i detta fallet leica) du sätter på en kamera om ccd:n är dålig.

Utöver detta så är det en mycket bra kamera, enkla menyer, snabb zoom, snabb uppstart och så vidare. Panasonic skulle helt klart ha de bästa långzoomarna om de fixade fram en vettig ccd.

Jag lämnade iaf tillbaka FZ7:an och köpte en Sony DSC-H5, och är mycket nöjd med denna.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=H2
http://www.sony.se/view/ShowProduct....+Still+Cameras
Citera
2006-06-25, 01:09
Medlem
Neonights avatar
fan det är ordning på dig ACC.
Tyckte att kameran hade för mycket positiva saker . Tänkte "Whats the catch?"

Och den kameran du har verkar ju klara sig bättre när det gäller ISO.
Och dem ligger ju inom samma prisklass också så jag lyfter på hatten och tackar för tipset

*antecknar i den svarta boken och gömmer den under madressen*

Så nu är ju bara frågan...finns det några nackdelar med Sony DSC-H2?

Läste att den hade lite problem med kromatisk aberration?
Kan Ni (ACC) svara på det eller har du försvunnit ur denna tråd och kommer ej tillbaks?
Eller kan någon annan svara på det?
Citera
2006-06-25, 01:35
Medlem
Citat:
fan det är ordning på dig ACC.
Tyckte att kameran hade för mycket positiva saker . Tänkte "Whats the catch?"
Och den kameran du har verkar ju klara sig bättre när det gäller ISO.
Och dem ligger ju inom samma prisklass också så jag lyfter på hatten och tackar för tipset
*antecknar i den svarta boken och gömmer den under madressen*
Så nu är ju bara frågan...finns det några nackdelar med Sony DSC-H2?
Läste att den hade lite problem med kromatisk aberration?
Kan Ni (ACC) svara på det eller har du försvunnit ur denna tråd och kommer ej tillbaks?
Eller kan någon annan svara på det?

Det kan uppkomma lite "purple fringing" lila stick, på motiv där det är mycket stora kontraster, men för attkunna se detta "problem" så måste man förstora bilden rätt fett, så det är inget man märker vid eventuella utskrifter. Jag gör det då inte
Enda negativa jag kan komma på såhär på rak arm är väl då att kameran bara tar memory stick duo, och inte vanliga memorystick, det var rätt svagt av sony att slopa den supporten, men,men allt kan man inte få=)
Bifogar lite exempelbilder:

http://i11.photobucket.com/albums/a1...c/DSC04938.jpg
http://static.flickr.com/73/173377016_8e503afd56_o.jpg
http://static.flickr.com/58/173377021_82db5d5c8e_o.jpg
http://home.planet.nl/~beek3562/sky20-1.jpg
Citera
2006-06-25, 03:37
Medlem
Neonights avatar
Tackar tackar för all trevligt support från dig ACC, tror nog att det blir Sony DSC-H2 nu

Lyfter på hatten...vi ses väl i nät candid tråd senare bra postat från din sida hitills
Citera
2006-06-25, 12:39
Medlem
Citat:
Tackar tackar för all trevligt support från dig ACC, tror nog att det blir Sony DSC-H2 nu
Lyfter på hatten...vi ses väl i nät candid tråd senare bra postat från din sida hitills

hehe, tackar, tackar

Kom att tänka på en sak, det finns ju DSC-H5 också, lika mycket zoom, i princip samma kamera med skillnaden att H5:an har 7MP och 3" stor lcd skärm. Dessutom går den att få i svart=) Verkar kanske lite konstigt men min erfarenhet har sagt mig att folk ser en som mer "seriös" med en svart kamera (upptäckt detta just när jag plåtat candids) Man får mindre "suspecta" blickar, och behöver i princip inte försöka dölja kameran (låtsas att man inte tar kort)

Den kostar ju dock lite mer, sen så lär den dra rätt mycket batteri med 3" skärm, men man får la ha med sig en bunt i reserv
Citera
2006-06-25, 18:12
Medlem
Neonights avatar
jo jag har också fått för mig att så fort kameran är svart, så är man lite seriösare.

Jo jag ska snart håva in lite cash på ett svartjobb som jag håller på med just nu som ska gå till denna kamera och dess tillbehör

Så nu är det ett riktigt i-landsproblem här; ska man ta svart eller metallic
Tror jag tar svart då kanske man ger sken för att vara en vimmelbildsfotograf

Va ute för första gången för några dagar sedan i "candid"-syfte ..och för lite naturbilder. Va en jävla kick får jag säga att fota som lite paparazzi

En 3 tums skärm...känns lite onödigt egentligen. Har en fin digitalkamera med 2.5tums skärm...det duger tycket jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in