• 4
  • 5
2022-07-15, 10:52
Medlem
Hade resonerat olika beroende på om barn finns med i bilden eller inte. Om jag bara hade tänkt på ekonomin, och inte haft barn att ta hänsyn till, hade jag kunnat tänka mig att bo riktigt billigt en period för att spara pengar. Hade då definitivt inte valt en bekvämare hyresrätt eftersom redan den lilla kostar så mycket. Hade satsat på ett boende med möjlighet till uthyrning av del av bostad eller del av tid, exempel sommarmånaderna. Det vill säga äganderätt.

Citat:
Ursprungligen postat av seherzada
Vad tycker ni är rimligt att betala idag för ett hus i månaden (ink drift/amortering/ränta) med 80k brutto in i hushållet?

Efter att vi sålt vår bostadsrätt står vi nu inför valen:
1. Flytta till en mindre hyresrätt (hyra runt 9500) under några månader och aktivt leta efter hus
2. Försöka hitta hus redan nu.

Reservplan: Om vi inte lyckas hitta hus pga pris/räntor etc är tanken att hitta en annan ner bekväm hyresrätt och bo där några år.

Hur hade ni gjort?
Citera
2022-07-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seherzada
Vad tycker ni är rimligt att betala idag för ett hus i månaden (ink drift/amortering/ränta) med 80k brutto in i hushållet?

Den första frågan är svår att svara på för kostnaderna varierar så mycket utifrån var man bor och var man bör bo pga jobb med mera. Brukar inte rekommendationen vara max hälften av inkomsterna på boende? Med tanke på stigande räntor och elpriser, samt höga investeringskostnader initialt, hade jag räknat med marginal och räknat hälften av hälften brutto, d.v.s. 20.000:- max, men det är mycket pengar. Jag hade strävat mot högst 15.000:- i förutsägbara kostnader (bunden el och ränta) och minst 5.000:- till kortsiktigt sparande för renoveringar. Som ensamstående tror jag mig över tid ha något lägre löpande utgifter och något högre avsättning till kortsiktigt sparande. Men jag hade större marginaler initialt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in