2022-07-11, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Alltså hur har folk råd med att köpa hus just nu? Kollar jag på hus som man får bolån för så är det nästan hela min eller frugans lön efter skatt som ryker i månadskostnad, inkluderat uppvärmning, amortering och ränta. Så hur har folk råd att bara fortsätta köpa!?

Enkelt: Ni tittar på bostäder över er ekonomi. Det har varit okej att göra i 20år nu eftersom vi haft gratis pengar (läs 0-ränta) och alla bostäder ökat i värde utan dess like.

I vår familj så har vi ca 85-90tkr/mån nettointäkter och bor i en lägenhet som vi gav 1.2M för. Nu 6år senare säljs grannlägenheterna för 2.5M (hälsosam utveckling....).
Vi känner att vi hade kunnat byta upp oss lite rent ekonomiskt, men trivs bra även om det vore skönt med något större. "Skönt" är inte värt den kostnaden och risken för oss.

De flesta av våra vänner har betydligt lägre löner men bostäder för det dubbla. Folk har satt av allt ansvar till bankerna och staten med tänket "Om jag får låna så är det OKEJ!" och utan eget ansvar eller risktänk.
Detta har lönat sig i den galna uppgången som funnits och alla födda 80tal eller senare vet inget annat än att det är bra affär att ta skyhög risk med sitt boende. Ju mer idiotisk du varit, ju mer har du blivit belönad =D
Citera
2022-07-11, 12:00
Medlem
Scapulas avatar
Priserna lär inte gå ner så mycket trots att räntorna ökar. Folk har helt enkelt så mycket pengar idag att det är folk som kan casha sina bostäder samt gjort bostadskarriär som kan bo kvar medan folk som väntar på prisnedgång får bo kvar i sina hyresrätter.

Personer som tvingas sälja pga ökade kostnader kommer att få sålt sina bostäder till personer som har det bättre ställt. Det kommer att bli ännu tuffare för unga att köpa bostad då det kommer att råda höga priser OCH höga räntor.

Jag tror på max 15% nedgång samt att det blir minskad ruljans på bostadsmarknaden. Och några 15% gör inte att folk "äntligen" kan köpa en bostad.

Som flera redan sagt så är det nog säkrast att köpa en bostad du ska bo i ett bra tag framöver. Ingen vet vad som kommer att ske men priserna lär knappast öka. Däremot ökar räntorna så vill man sälja om ett år eller två och har tappat 10% i värde samt får fördubblad ränta är det ett ganska tråkigt utgångsläge.
Citera
2022-07-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidVacker
Enkelt: Ni tittar på bostäder över er ekonomi. Det har varit okej att göra i 20år nu eftersom vi haft gratis pengar (läs 0-ränta) och alla bostäder ökat i värde utan dess like.

I vår familj så har vi ca 85-90tkr/mån nettointäkter och bor i en lägenhet som vi gav 1.2M för. Nu 6år senare säljs grannlägenheterna för 2.5M (hälsosam utveckling....).
Vi känner att vi hade kunnat byta upp oss lite rent ekonomiskt, men trivs bra även om det vore skönt med något större. "Skönt" är inte värt den kostnaden och risken för oss.

De flesta av våra vänner har betydligt lägre löner men bostäder för det dubbla. Folk har satt av allt ansvar till bankerna och staten med tänket "Om jag får låna så är det OKEJ!" och utan eget ansvar eller risktänk.
Detta har lönat sig i den galna uppgången som funnits och alla födda 80tal eller senare vet inget annat än att det är bra affär att ta skyhög risk med sitt boende. Ju mer idiotisk du varit, ju mer har du blivit belönad =D
Ja så det är nu man som köpare hoppas att folk inte längre har råd att bo kvar i sina hus?
Citera
2022-07-11, 17:27
Medlem
Citat:
Alltså hur har folk råd med att köpa hus just nu? Kollar jag på hus som man får bolån för så är det nästan hela min eller frugans lön efter skatt som ryker i månadskostnad, inkluderat uppvärmning, amortering och ränta. Så hur har folk råd att bara fortsätta köpa!?

Många 90 talister får typ 600k handpenning av mamma och pappa.....ja, livet är orättvist. Själv har mina föräldrar bra lön men jag har aldrig fått en krona av dem minsann. Därför har jag inget annat val än att bo i hyresrätt (tills att kraschen kommer).
Citera
2022-07-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ja så det är nu man som köpare hoppas att folk inte längre har råd att bo kvar i sina hus?
Yepp, sen må det hända att detta är likställt med väldigt många tråkiga livsöden. Men vi har haft en lång tids utveckling i bostäder, börser, krypto etc. där orimligt högt risktagande inte gett några konsekvenser.

Detta har gett väldigt många (även direkt korkade) människor hybris och gjort folk med kamikaze-beteende förmögna.
En fungerande nationalekonomi har alltid behövt krascher och lågkonjukturer för rensa upp bland ineffektiva företag och utbilda de med dåligt privatekonomiskt beteende.

Det är ganska cyniskt att hoppas att folk måste gå ifrån sina hem så du själv kan köpa "billigt". Men lappa ekonomin igen, att fortsätta uppmuntra skuldsättning och risktagande kommer bara göra smällen ännu värre längre fram.
I backspegeln så skulle det bästa vara att räntorna ökades redan för 10år sedan, eller att bostadsbubblan spruckigt helt då. Det hade dämpat smällen nu.

Om det ens blir någon smäll vill säga. -10% på bostäder är ju inget egentligen men full tillräckligt för att riktiga människor ska hamna i problem.
Och ja, även jag hoppas på en ordentlig smäll på näsan för bostadsmarknaden. Det är det bästa långsiktigt för alla.
Citera
2022-07-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte alls bostadsbrist i sverige. Snarare tvärtom. Vi har väldigt gott om bostäder... Att man inte kan hyra centrala bostäder inom rimlig tid beror på prissättningsmodellen för hyresrätter och inte att det är bostadsbrist.

Åfan här går priserna fortfarande upp iaf o finns inte hus nog
Citera
2022-07-11, 19:52
Medlem
Vänta 2 år priserna kommer rasa ordentligt. Akelius sålde alla fastigheter och köper nu mark o skog det är ingen slump. Det kommer bli slakt till vintern....
Citera
2022-07-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Vänta 2 år priserna kommer rasa ordentligt. Akelius sålde alla fastigheter och köper nu mark o skog det är ingen slump. Det kommer bli slakt till vintern....

Aa hade jag bott i hyresrätt hade jag nog valt o sitta vid sidlinjen nu.

Bor dock o en bostadsrätt o orkar inte hålla på flytta så jag sitter kvar fast än havet stormar 😅 sen har jag långt ifrån allt mitt kapital i bostaden så går allt ner till 0 så går det ingen nöd på mig ändå
Citera
2022-07-11, 20:14
Medlem
Citat:
För mark och skog har ju inte ökat mycket senaste åren Bubblan på skog är större än den på bostäder, särskilt i södra sverige. Där går knappt att hugga för att täcka räntorna längre
Citera
2022-07-11, 21:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalaka
Åfan här går priserna fortfarande upp iaf o finns inte hus nog

Det är garanterat inte pga bostadsbrist.
Citera
2022-07-11, 22:13
Medlem
Citat:

Det vet naturligtvis varken du eller jag något om. Skog har givetvis gått ned lika mycket om inte mer.
Citera
2022-07-11, 22:46
Medlem
Vad tycker ni är rimligt att betala idag för ett hus i månaden (ink drift/amortering/ränta) med 80k brutto in i hushållet?

Efter att vi sålt vår bostadsrätt står vi nu inför valen:
1. Flytta till en mindre hyresrätt (hyra runt 9500) under några månader och aktivt leta efter hus
2. Försöka hitta hus redan nu.

Reservplan: Om vi inte lyckas hitta hus pga pris/räntor etc är tanken att hitta en annan ner bekväm hyresrätt och bo där några år.

Hur hade ni gjort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in