• 1
  • 2
2022-05-08, 21:36
Medlem
Jag flyttade för ett år sen till en ganska central hyresetta i en stor stad, främst för att få närmare till jobbet. Under min tid här har jag dock känt en djup olust inför det att bo där det är så mycket folk. Jag saknar den småort jag huserade i tidigare, där tempot var lägre och naturen bara låg ett stenkast bort. Skulle också vilja bo lite större.

Är det ens en idè att försöka byta lägenhet eller kommer jag bara bli nekad? Jag har ju inget konkret skäl annat än "psykisk ohälsa". Någon insatt?
Citera
2022-05-08, 21:45
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Jag flyttade för ett år sen till en ganska central hyresetta i en stor stad, främst för att få närmare till jobbet. Under min tid här har jag dock känt en djup olust inför det att bo där det är så mycket folk. Jag saknar den småort jag huserade i tidigare, där tempot var lägre och naturen bara låg ett stenkast bort. Skulle också vilja bo lite större.

Är det ens en idè att försöka byta lägenhet eller kommer jag bara bli nekad? Jag har ju inget konkret skäl annat än "psykisk ohälsa". Någon insatt?
Varför skulle ingen annan vilja ha din etta i stan? Många unga drömmer ju om ett centralt boende, om än aldrig så enkelt.

Är ditt problem att du inte kommer att kunna byta till det du egentligen vill ha?
Citera
2022-05-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Varför skulle ingen annan vilja ha din etta i stan? Många unga drömmer ju om ett centralt boende, om än aldrig så enkelt.

Är ditt problem att du inte kommer att kunna byta till det du egentligen vill ha?

Nej, mitt problem är hyresvärdens regler:

"För att få byta lägenhet behöver ha hyresvärdens eller hyresnämndens godkännande. För att ha rätt till ett byte behöver du ha så kallat beaktansvärda skäl, om inget annat avtalats. Rätten att byta lägenhet är reglerad i hyreslagen.

Beaktansvärda (giltiga) skäl till lägenhetsbyte är:

- ändrade familjeförhållanden
- väsentligt ändrade ekonomiska förhållanden
- studier eller arbete på annan ort."

Mitt skäl ("skulle må bättre av att bo mer avsides") finns ju tyvärr inte med där.
Citera
2022-05-08, 21:52
Medlem
Farbaute666s avatar
Varför inte bara leta efter annat boende, det brukar kunna dyka upp objekt högre upp i kölistorna som man kan komma åt under sommaren. Vi hade sådan tur och fick en central trea, fast vi hade en del folk före oss i kön.

Sedan säger du bara upp din hyresrätt, när du har fått napp. Har du tur så slipper du alltför många dubbelhyror (fler än en brukar kunna kännas lite tungt.

Lycka till med jakten. Tänk bara efter vad du behöver, gärna på några års sikt.
Citera
2022-05-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Varför inte bara leta efter annat boende, det brukar kunna dyka upp objekt högre upp i kölistorna som man kan komma åt under sommaren. Vi hade sådan tur och fick en central trea, fast vi hade en del folk före oss i kön.

Sedan säger du bara upp din hyresrätt, när du har fått napp. Har du tur så slipper du alltför många dubbelhyror (fler än en brukar kunna kännas lite tungt.

Lycka till med jakten. Tänk bara efter vad du behöver, gärna på några års sikt.

Problemet är att jag vill bo kvar i anslutning till stan men inte har någon kötid här längre - den nollställdes när jag flyttade in i nuvarande lägenhet. Skulle vilja hitta nåt perifert.
Citera
2022-05-08, 22:07
Medlem
Riddarhusets avatar
Du får väl pröva och ange de korrekta skälen
Du kunde ju flytta dit så varför skulle inte någon annan f¨det.
Så länge det är bra hyrsesgäster.
Begriper inte denna oro, det är väl bara att köra och vid nej överklaga till hyrsenämnden.
Citera
2022-05-08, 22:45
Medlem
Citat:

"För att få byta lägenhet behöver ha hyresvärdens eller hyresnämndens godkännande. För att ha rätt till ett byte behöver du ha så kallat beaktansvärda skäl, om inget annat avtalats. Rätten att byta lägenhet är reglerad i hyreslagen.

Mitt skäl ("skulle må bättre av att bo mer avsides") finns ju tyvärr inte med där.

Det är inga omöjliga beaktningsvärda krav som ställs.
Helt ok att byta mellan olika storlekar från 2 till 3 t ex.
Citera
2022-05-08, 22:58
Medlem
Citat:

Ditt problem är lagen.

Men många hyresvärdar släpper igenom byten så länge det är någorlunda logiska skäl bakom. Kanske bättre att bygga en historia runt varför du vill just dit. Extra rum-behov, etc.
Citera
2022-05-09, 03:59
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Det bästa du kan göra är att kontakta hyresvärden.
Finns väldigt många som gärna skulle bo i mindre lägenhet och mer centralt.

Jag bytte själv en tvåa mot en annan tvåa som låg ännu mer centralt och helt nyrenoverad (lite större också), jag bara frågade och behövde inte ange några skäl.

Hyreslagen är för att skydda samtliga parter, inte för att hindra likvärdiga hyresgäster från att byta lägenheter.
Citera
2022-05-09, 07:15
Medlem
yz44s avatar
TS kanske skulle starta med att fråga hyresvärden innan TS tar till uttryck som omöjligt.
Citera
2022-05-09, 07:32
Medlem
Citat:

Jag TROR att värden har skrivit så här ("rätt att byta lägenhet") för att slippa massa tjafs från hyresgäster som vill ha en liten hyreslägenhet centralt och som nu bor i i utkanten av staden - dvs tvärt om vad du vill.

Det kanske till och med är så att hyresvärden har tomma lägenheter en bit från centrum.

Hör med hyresvärden.
Citera
2022-05-09, 07:45
Medlem
Du får hitta på något som faller under skälen för byte. Hyresvärdar kan verkligen vara stenhårda med det där..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in