• 1
  • 2
2022-05-08, 21:20
Medlem
Jag får ibland overklighetskänslor. Detta är inget som direkt skrämmer mig, utan mest får mig att ifrågasätta massa saker. Har tidigare hört talas om solipsism. En filosofi om att det bara är du som existerar, och allt du upplever är bara ditt mentala psyke som byggt upp. Alltså att du lever i en simulation som din hjärna har skapat. Har läst lite om denna teori och jag tycker den är intressant då det faktiskt inte finns något sätt för att veta om någon annan är verklig. Om det nu inte är så att bara jag existerar och att alla andra inte är skapade av mitt psyke, hur vet jag att du är verklig? Allt du säger kan du säga bara för att jag ska tro att du är verklig.
Citera
2022-05-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vippen30
Jag får ibland overklighetskänslor. Detta är inget som direkt skrämmer mig, utan mest får mig att ifrågasätta massa saker. Har tidigare hört talas om solipsism. En filosofi om att det bara är du som existerar, och allt du upplever är bara ditt mentala psyke som byggt upp. Alltså att du lever i en simulation som din hjärna har skapat. Har läst lite om denna teori och jag tycker den är intressant då det faktiskt inte finns något sätt för att veta om någon annan är verklig. Om det nu inte är så att bara jag existerar och att alla andra inte är skapade av mitt psyke, hur vet jag att du är verklig? Allt du säger kan du säga bara för att jag ska tro att du är verklig.
Du gillar Matrixfilmerna va?
Citera
2022-05-08, 21:35
Oj det här var tungt att tugga i sig en söndagskväll. Men visst, så hade det kunnat ligga till. Eller inte. Vem vet?
Citera
2022-05-08, 21:37
Medlem
Hur vet du om att du själv ens är verklig?

För att världen inte ska existera på det här sättet måste du föreställa dig hela världens existens, såväl som dess funktioner, människorna i den, deras utseende, handlingar, fysiklagar som du aldrig har lärt dig. Din hjärna skulle behöva föreställa sig hela mänsklighetens historia som den lärs ut i dina klasser, den måste föreställa sig allt du upplever inklusive varje jävla relation du har och orsakerna bakom det.

Teoretiskt sätt skulle du också ha listat ut hur du föddes, med tanke på att dina föräldrar inte fanns.
Senast redigerad av alex-ander 2022-05-08 kl. 21:41.
Citera
2022-05-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Du gillar Matrixfilmerna va?
Haha, tycker det är intressant att försöka lista ut denna verklighet vi lever i.
Citera
2022-05-08, 21:43
Medlem
Citat:
Haha, tycker det är intressant att försöka lista ut denna verklighet vi lever i.
Tror du inte på vad du ser blir det svårt att få reda på "sanningen".
Citera
2022-05-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex-ander
Hur vet du om att du själv ens är verklig?
Bra fråga! Jag vet ju att jag har ett medvetande, eftersom jag ex kan tänka på frågor som dessa. Däremot vet jag inte om det medvetande jag har är verkligt. Svårt att förstå sig på vad som är verkligt och inte, det kanske är bäst så.
Citera
2022-05-08, 21:46
Medlem
Citat:
Bra fråga! Jag vet ju att jag har ett medvetande, eftersom jag ex kan tänka på frågor som dessa. Däremot vet jag inte om det medvetande jag har är verkligt. Svårt att förstå sig på vad som är verkligt och inte, det kanske är bäst så.

Det påståendet kan jag också göra. Du kanske är ett fragment av mitt medvetande som låtsas vara på riktigt. Om du kan bevisa att du är verklig lovar jag att göra detsamma.
Citera
2022-05-08, 21:50
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:

Hur vet du att du inte är verklig?

Uttjatad fråga i mina ögon, du har två val, acceptera att du är verklig eller så gör du inte det.

Oavsett så är slutresultatet det samma, du måste fortsätta med livet.
Citera
2022-05-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex-ander
Det påståendet kan jag också göra. Du kanske är ett fragment av mitt medvetande som låtsas vara på riktigt. Om du kan bevisa att du är verklig lovar jag att göra detsamma.
Det är exakt det jag menar. Jag vet ju att jag själv är verklig och existerar eftersom jag vet att jag har ett medvetande. Om du nu är verklig känner du samma sak, men det finns inget sätt att bevisa det för mig, som jag nämnde i första inlägget.
Citera
2022-05-08, 21:54
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Någonting som underlättar i frågan är om du ifrågasätter konceptet verkligt, dvs vad är verkligt?
Första steget i att förstå vad eller om något är verkligt är att förstå vad verkligt är. Därefter, när du är nöjd med den frågan och tillhörande konceptualisering kan du återgå till frågan du ställer i tråden.
Citera
2022-05-08, 21:55
Medlem
Milton.Millss avatar
Du kan väl fråga två siamesiska tvillingar, svaret lär bli relativt intressant. Två hjärnor i en kropp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in