• 1
  • 2
2022-05-08, 19:18
Medlem
Vi lever i en turbulent tid. Att spå den ekonomiska framtiden är oerhört svårt beroende på så många komplexa faktorer som nu ska samspelade. Vi har börsfall, räntestegringar, kraftig inflation, och möjligen kommer ett ras på bostadsmarknaden. I spåren av detta riskerar vi även arbetslöshet

Men vad betyder dagens hyperinflation i kombination av börsras för våra framtida pensioner?
Citera
2022-05-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vi lever i en turbulent tid. Att spå den ekonomiska framtiden är oerhört svårt beroende på så många komplexa faktorer som nu ska samspelade. Vi har börsfall, räntestegringar, kraftig inflation, och möjligen kommer ett ras på bostadsmarknaden. I spåren av detta riskerar vi även arbetslöshet

Men vad betyder dagens hyperinflation i kombination av börsras för våra framtida pensioner?

Det du beskriver betyder ingenting. Betydelselöst.
Citera
2022-05-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Det du beskriver betyder ingenting. Betydelselöst.
Ok . Förklara
Citera
2022-05-08, 19:27
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

Det råder inte hyperinflation i Europa. Sluta ljug Jonte!
Citera
2022-05-08, 19:28
Medlem
Citat:

Då kanske sjuksköterskorna som du hatar ligger bra till, de lär ju inte bli arbetslösa! Vidare kommer börsen återhämta sig. Sen är det ju inte säkert alls att det alltid är developed markets som ligger bäst till. Rätt vad det är kanske det är småbolag i nigeria som är den stora vinnaren på 50 års sikt
Citera
2022-05-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Det råder inte hyperinflation i Europa. Sluta ljug Jonte!
Nä kanske inte i ekonomisk term. Men vi har en kraftig inflation
Citera
2022-05-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Då kanske sjuksköterskorna som du hatar ligger bra till, de lär ju inte bli arbetslösa! Vidare kommer börsen återhämta sig. Sen är det ju inte säkert alls att det alltid är developed markets som ligger bäst till. Rätt vad det är kanske det är småbolag i nigeria som är den stora vinnaren på 50 års sikt
Jo börsen har ju alltid historiskt hämtat sig, på kort eller lång sikt. Men ju längre tid det tar desto flera drabbas ju av lägre pensioner. Det betyder att de som är relativt nära pension för det fortfarande är en hel del placerat i aktiemarknaden torde vara sårbara
Citera
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Men vi har en kraftig inflation

Knappast en kraftig.
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Nä kanske inte i ekonomisk term. Men vi har en kraftig inflation

Inte i ekonomisk term?
Vilken typ av inflation pratar du då om?
Citera
2022-05-08, 19:46
Medlem
Är inte TS känd för att skapa massa trolltrådar med ekonomitema?

För att ändå säga nåt vettigt i tråden är nedgångarna på börsen nu bara positiva för de med tjänstepension och ett långt arbetsliv framför sig. Köpa på lägre nivåer och 25 år kvar för pengarna som sätts in nu att gona till sig.
Citera
2022-05-08, 19:50
Medlem
Citat:
Jo börsen har ju alltid historiskt hämtat sig, på kort eller lång sikt. Men ju längre tid det tar desto flera drabbas ju av lägre pensioner. Det betyder att de som är relativt nära pension för det fortfarande är en hel del placerat i aktiemarknaden torde vara sårbara

Ja, så när man närmar sig pensionsåldern kanske man bör ha mer räntor som dämpar fallet. I mitt fall som har 30 år kvar är det extremt bra med dessa krascher och dippar som jag kan köpa in mig på långt före pension. Likaså privat med min fonder och aktier. Sälj aldrig, köp mer är mitt motto.
Citera
2022-05-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Inte i ekonomisk term?
Vilken typ av inflation pratar du då om?
Det jag menade var att definitionen av hyperinflation kanske inte är korrekt att använda i den svenska ekonomin. Jag vet inte exakt var denna gräns för. Men vi har likväl en kraftig inflation
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in