• 1
  • 2
2022-05-07, 21:22
Medlem
Ja köpte en ny dator från elgiganten och tog en från hyllan. När ja kom hem och starta den så tänds den och tangentbordet funkar och skärm funkar men ja ser bara svart i skärmen.

Ja vet att min skärm funkar.

Och ja hör en röst från datorn som säger to access the device rader bla bla turn on ctrl Windows och tryck enter

Datorn stod i hyllan och har aldrig tänds på och har aldrig varit hos en kund.

Är det nån inställning som elgiganten haft på typ för blinda eller funktionshindrade eller något ?

Det är denna datorn ja köpte.

https://www.elgiganten.se/product/ga...B&gclsrc=aw.ds

Tacksam för hjälp
Senast redigerad av swefinans 2022-05-07 kl. 21:46.
Citera
2022-05-07, 21:31
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Jobbigt… Tror du bör kontakta Elgiganten för svar.
Citera
2022-05-07, 21:32
Medlem
Krigsgrodors avatar
Slå på datorn, koppla bort alla sladdar och USB-enheter, mus, nätverk osv. Låt tangentbord, strömsladd och skärmsladd sitta kvar. Håll in strömknappen i 30 sek. Släpp, avvakta, slå på. Direkt efter start, klicka upprepade gånger på DEL. Om inget händer, stäng av och slå på och testa igen fast med F10. Om inget händer, upprepa men denna gång med ESC. F2 & F11 kan också vara värda att prova.

Mitt mål med dessa insatser är att åtminstone få bild så att du ser klart och tydligt att datorn är som den ska. Sedan ska vi gärna in i BIOS. Återställ BIOS sedan. Installera sedan W10 eller W11.
Citera
2022-05-07, 21:32
Medlem
Windows narrator är på men ja ser svart dvs inget i skärmen.
Citera
2022-05-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Bara ett problem, deras support är inte vad du ser på TV.
Är du kebabis? Du har reklamationsrätt. Speciellt första sex månaderna.

Jag köpte en bärbar dator och när jag öppnade kartongen var skärmen repig. De tog tillbaka den och gav mig pengarna tillbaka utan tjafs.
Citera
2022-05-07, 22:04
Medlem
Ja har 2 års garanti.

Men ja tror datorn funkar ja hör ju ljudet hur den starta och allt. Samt så lyser tangentbordet och musen och ja hör windows narrator dvs nån pratar men ja ser allt svart I skärmen och ja vet att skärmen funkar.
Citera
2022-05-07, 22:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Testat starta i felsäkert läge eller gå in i Bios eller funkar inte det heller?

Var det en demoprodukt du köpte?
Citera
2022-05-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Testat starta i felsäkert läge eller gå in i Bios eller funkar inte det heller?

Var det en demoprodukt du köpte?

Den stod på hyllan och kanske ja vet inte men ja fick en billigare pris.

Han som sålde datorn till mig sa att ingen annan har använt datorn och att den ej vara returnerad.

Ja fick inte med tangentbord och mus och ingen kartong bara ström kabeln och paket jäveln.

Känner mig så blåst.

Men datorn tänds och allt det där. Det lyser i både paketjävln och musen samt tangentbordet. Men allt är svart I skärmen och ja hör windows narrator typ datorn pratar i bakgrunden

Antigen så har nån jävlats med inställningar eller så är den sönder.

Ifall det var en demo produkt. Vad händer då ?
Citera
2022-05-07, 22:30
Medlem
Har du kopplat skärmen till rätt bildutgång, dvs till grafikkort och inte moderkort? Den processorn har inget integrerat grafikkort, och du kan därför inte få bild om du kopplar till moderkortet!

Du ska alltså koppla i portarna vid nummer 12 och inte nummer 7!

https://www.lenovo.com/medias/lenovo...RkMzQ4ZjBkN2Rj
Senast redigerad av sebbaanj 2022-05-07 kl. 22:33.
Citera
2022-05-07, 22:35
Medlem
Prova byt kabel på skärmen eller byt platser, stäng av och på skärmen några gånger också kanske?
Citera
2022-05-07, 22:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Den stod på hyllan och kanske ja vet inte men ja fick en billigare pris.

Han som sålde datorn till mig sa att ingen annan har använt datorn och att den ej vara returnerad.

Ja fick inte med tangentbord och mus och ingen kartong bara ström kabeln och paket jäveln.

Känner mig så blåst.

Men datorn tänds och allt det där. Det lyser i både paketjävln och musen samt tangentbordet. Men allt är svart I skärmen och ja hör windows narrator typ datorn pratar i bakgrunden

Antigen så har nån jävlats med inställningar eller så är den sönder.

Ifall det var en demo produkt. Vad händer då ?

Låter som att det kan vara problem med skärminställningen. Den fungerar uppenbarligen. Är det Win10 eller 11?

Har du flera olika portar för bildskärm?
Citera
2022-05-07, 23:04
Medlem
Ganska troligt att personen har kopplat fel med hdmi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in