2021-06-13, 00:35
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Undrar om det någonsin har funnits eller kommer finnas någon grupp som är lika inkluderande som Onkel Kånkel =)

Han tog med allt, bögar, negrer, cp:n och allt vad som har med HBTQ att göra.

Mycket passande i dagens samhälle då det verkligen är inne med regnbågsjippon

Det finns väl 100-tals andra band som kör på samma grej. Men han var först och väldigt originell på sin tid. Sedan har nästan alla andra inom könsrocken härmat honom.
Citera
2021-06-13, 10:15
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det finns väl 100-tals andra band som kör på samma grej. Men han var först och väldigt originell på sin tid. Sedan har nästan alla andra inom könsrocken härmat honom.

Det är helt sant.
Däremot finns det ingen som klarar av att låta som Onkeln. Att sjunga såna saker och låta seriös, utan att spela över.

Han sa och sjöng med ett allvar, och underton av humor men med en bestämdhet som gjorde att det är helt unikt.
Citera
2021-06-13, 15:53
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Det är helt sant.
Däremot finns det ingen som klarar av att låta som Onkeln. Att sjunga såna saker och låta seriös, utan att spela över.

Han sa och sjöng med ett allvar, och underton av humor men med en bestämdhet som gjorde att det är helt unikt.

Precis han kunde sjunga på ett viss sätt och med glimten i ögat. Han var helt unik och ingen är lik honom, fast mång försöker säkert att vara det.
Citera
2021-06-13, 17:02
Medlem
Rebali179s avatar
Finns det något band som försöker ta över efter Onkel Kånkel tro?
Ifall det finns "Ny" könsrock eller så.

Men det finns nog ingen som Onkel Kånkel
Citera
2021-06-13, 17:49
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179

Åja, det finns många som försöker. Fast de är nästan alla dåliga eller tråkiga. Finns/fanns ett band som heter Pung Floyd som hävdade att de tog över efter Onkel Kånkel. De gjorde en rätt bra cover på Göb Göb Göb, men deras egna låtar ger jag inte mycket för.

Enligt mig är det Bara Onkel Kånkel och Binnike Bengt & Roy Rövmuns orkester som är något att ha. Epileptikerna är också ett bra könsrocksband som fattat det hela, med att låta bra och ha finurliga låttexter med råhumor.

Det här bandet är också rätt bra, som också känns lite mer originell.
Thomas Quickz
https://www.youtube.com/watch?v=PKXyeq-g5HA
Citera
2021-06-13, 23:45
Medlem
Skog-mans avatar
Citat:
Åja, det finns många som försöker. Fast de är nästan alla dåliga eller tråkiga. Finns/fanns ett band som heter Pung Floyd som hävdade att de tog över efter Onkel Kånkel. De gjorde en rätt bra cover på Göb Göb Göb, men deras egna låtar ger jag inte mycket för.

Enligt mig är det Bara Onkel Kånkel och Binnike Bengt & Roy Rövmuns orkester som är något att ha. Epileptikerna är också ett bra könsrocksband som fattat det hela, med att låta bra och ha finurliga låttexter med råhumor.

Det här bandet är också rätt bra, som också känns lite mer originell.
Thomas Quickz
https://www.youtube.com/watch?v=PKXyeq-g5HA

Fan binnike Bengt gjorde ju bara två tre hits. Resten är rätt intetsägande tycker jag.
Citera
2021-06-13, 23:49
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skog-man
Fan binnike Bengt gjorde ju bara två tre hits. Resten är rätt intetsägande tycker jag.

Jag tycker att deras kassett hade hög kvalitet på låtarna, även på de bonuslåtar som kom på skiva senare.
Citera
2021-06-14, 00:39
Medlem
Skog-mans avatar
Citat:
Jag tycker att deras kassett hade hög kvalitet på låtarna, även på de bonuslåtar som kom på skiva senare.

Jo är väl en smaksak. Bara några som fastnat hos mig och så är jag även bekant med en av medlemmarna o lyssnat på bandet i 10 år typ.
Citera
2021-06-14, 00:48
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skog-man
Jo är väl en smaksak. Bara några som fastnat hos mig och så är jag även bekant med en av medlemmarna o lyssnat på bandet i 10 år typ.
Är det Roy Rövmun som du är bekant med? Har för mig du skrivit i andra tråden om honom (Bajsmannen-tråden).
Citera
2021-06-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179

Nej, ingen kommer kunna ta Onkel Kånkels plats. Samma sak gäller Eddie Meduza.

Det tragiska är att t.o.m. en genre som könsrock börjat kännas politiskt korrekt på senare år. Nyare band känns snarare som att de hyllar homosexualitet istället för att göra narr av det som på den gamla goda tiden. Vrävarna har börjat spela med prideflagga på scen, patetiskt.
Citera
2021-06-15, 06:44
Medlem
Skog-mans avatar
Citat:
Är det Roy Rövmun som du är bekant med? Har för mig du skrivit i andra tråden om honom (Bajsmannen-tråden).

Yes.
Citera
2021-06-15, 16:53
Medlem
NoTruces avatar
Ah, Onkeln var ett original! Jag minns min barndom och hur vi kuskade runt i Europa och jag hade "Lage var ett macho" (egentligen hela den plattan) i hörlurarna medan vi slickade autobahn. Onkeln har många evergreens. Jag håller Onkel Kånkels gyllene tider som hans bästa, även om Onkel Kånkels underbara värld och julplattan också är magiska.

Vila i frid, Håkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in