2022-05-07, 15:24
Medlem
Admin får gärna flytta om tråden ligger fel.

Två frågor.
1. Är det lagligt att ha en gallerbur till sin hund i bilen, eller måste det vara en så kallad transportbur?
2. Hur mycket sämre tror ni en gallerbur är i en krock eller hård inbromsning?

Ursäkta eventuella grammatiska misstag då jag skriver på mobilen.

Tack på förhand och trevlig helg
// Freddie
Citera
2022-05-07, 15:27
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddieLjungberg8
Admin får gärna flytta om tråden ligger fel.

Två frågor.
1. Är det lagligt att ha en gallerbur till sin hund i bilen, eller måste det vara en så kallad transportbur?
2. Hur mycket sämre tror ni en gallerbur är i en krock eller hård inbromsning?

Ursäkta eventuella grammatiska misstag då jag skriver på mobilen.

Tack på förhand och trevlig helg
// Freddie

Är buren CE märkt och avsedd för att transportera hund i fordon så torde det inte vara något problem. Men eftersom du sitter med telefonen så kan du säkert googla för att säkerställa.
Citera
2022-05-07, 15:28
Medlem
För att förtydliga.
Gallerbur:
Https://www.xxl.se/creston-skravegg-...E&gclsrc=aw.ds

Transportbur: https://www.hobbyhallen.se/trekker-h...CABEgJ0RPD_BwE
Citera
2022-05-07, 16:24
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddieLjungberg8
För att förtydliga.
Gallerbur:
Https://www.xxl.se/creston-skravegg-...E&gclsrc=aw.ds

Transportbur: https://www.hobbyhallen.se/trekker-h...CABEgJ0RPD_BwE

Din länk till gallerburen funkar inte för mig.

Men det verkar finnas transportburar i samma prisklass som burarna.

Buren/gallerburen skall hålla hunden säker under normala förhållande så som inbromsning ECT.
https://jordbruksverket.se/djur/hund...portera-hundar

Det känns som hunden är betydligt säkrare i en transportbur om det skulle ske en krock.
En galler bur kan jag tycka är olämpligt för annat än små hundar, den är alldeles för rapplig.
Vad är det för hundras du har?
Citera
2022-05-07, 19:44
Medlem
yz44s avatar
Finns inget krav på att man ska ha bur i bilen, även om det är en bra lösning.
Citera
2022-05-07, 20:40
Medlem
I en av mina bilar, f ö en s k SUV, har jag hunden i baksätet eller på passagerarstolen med hundsele kopplad till bilens ordinarie säkerhetsbälte på platsen.
På mina mindre hobbybilar har jag fällt baksätet och monterat lastförskjutningsskydd bakom framstolarna.
På så sätt har hunden "en stor hundbur" och kan inte vid en frontalkrock slungas fram och skada sig själv eller någon framsätespassagerare.
Citera
2022-05-07, 23:33
Medlem
vadsadusadus avatar
Kravet säger att hunden ska räknas som lös last och säkrast därefter. Känner spontant att bur anpassad för just din bil och hund är säkrast, finns tex Mim att beställa uefter din bilmodell. Får inte din länk till gallergrind att funka, men så som jag tror du menar är det en sån där lätt, tunn i standarsmått, typ kompostgaller. Det är garanterat minst säkert för både hund och människor.
Citera
2022-05-08, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
I en av mina bilar, f ö en s k SUV, har jag hunden i baksätet eller på passagerarstolen med hundsele kopplad till bilens ordinarie säkerhetsbälte på platsen.
På mina mindre hobbybilar har jag fällt baksätet och monterat lastförskjutningsskydd bakom framstolarna.
På så sätt har hunden "en stor hundbur" och kan inte vid en frontalkrock slungas fram och skada sig själv eller någon framsätespassagerare.
hoppas du skojar, har du gjort en hård inbromsning när hunden är längst bak?
Citera
2022-05-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
hoppas du skojar, har du gjort en hård inbromsning när hunden är längst bak?
Jag skojar INTE.
Har inte behövt göra någon hård inbromsning, tack och lov.
Hunden ligger ALLTID och trycker/vilar mot lastförskjutningsskyddet och en hoprullad pläd där.

Men du har rätt - en hund längst bak i en lång kombibil - kan få förödande effekter vid hård inbromsning eller en kollision i färdriktningen.

Hade för några decennier sedan oturen att bli påkörd bakifrån.
Bilen i fråga var en Nissan Terrano II 2.3 3-d.
Till den hade jag själv svetsat ihop en "skräddarsydd" hundbur - min första egentillverkade bilhundbur.
Tyvärr hade jag missat att gör en "reservutgång" framåt.
Bakdörren skadades, eller egentligen bakbumpern, så att bakdörren inte gick att öppna.
Som tur var hade jag inget golv i hundburen, så den gick att med möda sidotippa för att få ut hunden.

Så ni som tillverkar eller köper färdiga hundburar - se till att det finns en "nödutgång" framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in