Citat:
Ursprungligen postat av
Sjalenskrigare
Efter att ha pressat mig själv alldeles för hårt inom träning och jakten på karriär har jag utlöst en kraftig sömnstörning vilket senare lett till depression. Jag känner mig oerhört trött konstant och kroppen skriker efter djupsömn trots att hjärnan går på högvarv dygnet runt. Någon som varit med om liknande tidigare och hur gjorde du för att komma tillbaka?
Satt själv i samma sits med utbrändhet och symptom som du har. Känns som att hjärnan ligger i ettans växel och högvarvar hela dagarna. Man kommer hem och är det känns som att man haft bomull och bly i tankarna.
Jag kan bara ge tips på hur jag löste det, med psykologhjälp att tillägga -
1: ta en sak i taget. Absolut inget mer än så. Gör EN sak i taget.
2: rutiner - dom är svåra att ta tag i efter en krasch. börja med att bädda sängen som första sak du gör varje dag. Gör du det så har du avklarat starten på varje enskild dag, och även om dagen isäg vart skit så kommer du hem till en säng som DU har bäddat.
3: Fysisk fostran: kroppen äter upp mycket av muskelmassan för att ta tillvara på energi i den här situationen. Att bara gå en 20 minuter varje dag är ett stort steg i rätt riktning. Om du kan, gör detta på lunchen eller 9/14 fikat. JA, det är vetenskapligt bevisat i tusentals studier att röra på sig har en stark positiv effekt för psyket.
4: ABSOLUT VIKTIGASTE PUNKTEN: se dom små vinsterna/segrarna i vardagen:
Bädda sängen - en seger
diska - också en seger.
Underskatta inte det viktiga i att se dom sakerna som segrar för dig när du är i detta sjukdomstillstånd.
EN SAK I TAGET!
Känns det som att det går åt helvete - stå still. Frys läget. Det får ta den tid det tar -
Kollegor/familj/Tomten får allihopa vänta - det är DU som skall tillfriskna, finns absolut inget annat som har samma prioritet som detta.