Citat:
Ursprungligen postat av
framtand
Min snåla gamla mormor har en pension på 7000:- och har de senaste åren gett med sig och ansökt om bostadstillägg. Nu har det rasslat till och hon har 80.000:- på kontot.
Har hon rätt av swisha några tusen till hennes barn och barnbarn när de fyller år och vid jul eller vart går den gränsen för att ge bort pengar? Det handlar alltså om att hålla sig under de 100.000:- samtidigt som ingen vill ha några kontanter. Jag tycker det ingår i ett värdigt liv att kunna ge en liten peng till familjen vid högtider så jag har inga moraliska invändningar, men vill inte riskera hennes bostadstillägg.
Hej framtand!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om bostadstillägg.
Precis som flera trådskrivare har påtalat så finns det inga restriktioner för hur mycket pengar man får ge bort när man har bostadstillägg. Har man under 100 000 kronor som ensamstående så påverkas inte bostadstillägget. Värdet på tillgångar över gränsen ska uppdateras med värdet per den 31 december föregående år. Men man behöver bara skicka in en ändringsanmälan till oss om att värdet låg över 100 000 kronor föregående år och att värdet har ändrats.
Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på
www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776, eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.
Hälsningar August, Pensionsmyndigheten