2022-05-06, 16:33
Medlem
framtands avatar
Min snåla gamla mormor har en pension på 7000:- och har de senaste åren gett med sig och ansökt om bostadstillägg. Nu har det rasslat till och hon har 80.000:- på kontot.

Har hon rätt av swisha några tusen till hennes barn och barnbarn när de fyller år och vid jul eller vart går den gränsen för att ge bort pengar? Det handlar alltså om att hålla sig under de 100.000:- samtidigt som ingen vill ha några kontanter. Jag tycker det ingår i ett värdigt liv att kunna ge en liten peng till familjen vid högtider så jag har inga moraliska invändningar, men vill inte riskera hennes bostadstillägg.
Citera
2022-05-06, 16:37
Medlem
Din fråga är lite oklar.
Men vad menar du bostadstillägget har med swishande att göra?
Hon väljer väl själv vad hon spenderar sina pengar på.
Citera
2022-05-06, 16:37
Medlem
Hon får ha upp till 100 000 på kontot utan att bostadstillägget påverkas på något sätt.

Hon får lägga sina pengar på precis vad hon vill; tex swisha bort till nära och kära.

Så det korta svaret; ja, hon får swisha bort pengar - precis hur mycket hon vill. Inget som påverkar bostadstilläget för fem öre. På samma sätt som att hon lika gärna skulle kunna lägga pengarna på mat, resor, skänka till Röda Korset eller vad som.
Citera
2022-05-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Min snåla gamla mormor har en pension på 7000:- och har de senaste åren gett med sig och ansökt om bostadstillägg. Nu har det rasslat till och hon har 80.000:- på kontot.

Har hon rätt av swisha några tusen till hennes barn och barnbarn när de fyller år och vid jul eller vart går den gränsen för att ge bort pengar? Det handlar alltså om att hålla sig under de 100.000:- samtidigt som ingen vill ha några kontanter. Jag tycker det ingår i ett värdigt liv att kunna ge en liten peng till familjen vid högtider så jag har inga moraliska invändningar, men vill inte riskera hennes bostadstillägg.
Så du tänker att din gamla mormors bostadstillägg ryker om hon blir för generös med pensionspengarna? HUR kom du på den tanken? Mormor fick väl retroaktivt bostadstillägg som hon BORDE sökt tidigare och det är ju fantastiskt. När jag gick i pension så ansökte jag också om tillägget men det tog ett år för FK (eller vilken myndighet det handlar om?) att fatta beslut.......och VIPS hade jag 20000 på kontot. Pengar jag klarat mig utan hela året men en fin sparad slant.
Citera
2022-05-06, 16:51
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Så du tänker att din gamla mormors bostadstillägg ryker om hon blir för generös med pensionspengarna? HUR kom du på den tanken? Mormor fick väl retroaktivt bostadstillägg som hon BORDE sökt tidigare och det är ju fantastiskt. När jag gick i pension så ansökte jag också om tillägget men det tog ett år för FK (eller vilken myndighet det handlar om?) att fatta beslut.......och VIPS hade jag 20000 på kontot. Pengar jag klarat mig utan hela året men en fin sparad slant.

Nej hon fick inget retroaktivt och hon har haft det några år nu, det är hennes snåla leverne som skapat de 80 tusen.

Man måste ju hålla sig under 100k det förstår jag.
Tanken är såklart att tillägget inte ska bidra till massa överflöd och ska skänkas bort såklart, men jag fick för mig att tillägget hotas om man sätter det i system att skänka bort större summor för att hålla sig under de 100k.

Det är detta jag undrar om, om några tusen då och då vid högtider räknas som större summor och man flaggas av någon kontrollinstans. Typ.
Citera
2022-05-06, 18:00
Medlem
Citat:
Det är detta jag undrar om, om några tusen då och då vid högtider räknas som större summor och man flaggas av någon kontrollinstans. Typ.

Nej. Hon kan helt och hållet skänka bort hur mycket pengar hon vill. De bidrag hon får har hon rätt att lägga på precis vad hon vill.
Citera
2022-05-06, 18:08
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Nej. Hon kan helt och hållet skänka bort hur mycket pengar hon vill. De bidrag hon får har hon rätt att lägga på precis vad hon vill.

Vet du om detta finns definierat eller i någon officiell text?
Citera
2022-05-06, 18:14
Medlem
Citat:
Vet du om detta finns definierat eller i någon officiell text?

Lag (2001:761) om bostadstillägg till pensionärer m.fl.

https://lagen.nu/2001:761

Där anges samtliga krav och skyldigheter.

Men detta gäller alla bidrag. Bidragspengar får bidragstagaren göra av med på precis vad de vill.
Varken du eller mormor behöver vara oroliga, hon får skänka precis hur mycket pengar hon vill till vem hon vill. Tror du inte på våra svar här i tråden så ring till Pensionsmyndigheten (anonymt om du vill) och ställ det som en "allmän fråga".
Senast redigerad av GrevenFB 2022-05-06 kl. 18:16.
Citera
2022-05-06, 19:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag tycker du skall försöka övertyga henne om att unna sig lite själv hellre än att ge bort pengar till nån som redan har. Om de nu har det vill säga.
Citera
2022-05-07, 08:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Rubrik ändrad från : Ge kontanta presenter när man har bostadstillägg / Moderator
Citera
2022-05-07, 17:28
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tycker du skall försöka övertyga henne om att unna sig lite själv hellre än att ge bort pengar till nån som redan har. Om de nu har det vill säga.

Självklart, det är prio men det är som att vrida vatten ur sten. Hoppas lagtexten bär lite vikt, tackar för hjälpen.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Rubrik ändrad från : Ge kontanta presenter när man har bostadstillägg / Moderator

Du kan inte ge ändringen en omgång till tror du? Svenskan känns inte 100.
Citera
2022-05-09, 15:41
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Citat:

Hej framtand!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om bostadstillägg.

Precis som flera trådskrivare har påtalat så finns det inga restriktioner för hur mycket pengar man får ge bort när man har bostadstillägg. Har man under 100 000 kronor som ensamstående så påverkas inte bostadstillägget. Värdet på tillgångar över gränsen ska uppdateras med värdet per den 31 december föregående år. Men man behöver bara skicka in en ändringsanmälan till oss om att värdet låg över 100 000 kronor föregående år och att värdet har ändrats.

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776, eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.

Hälsningar August, Pensionsmyndigheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in