• 1
  • 2
2022-05-06, 11:01
Medlem
Sladdarens avatar
För en stund sen började min lokala coop butik med tjänsten :

"Att de plockar ihop min matkasse som jag lägger online för att upphämta den (med min bil) inom vissa valda klockslag, men betalar såklart i förskott". Vad kallar man det för : plockorder eller?

För övrigt har jag inte många matbutiker att välja på om jag inte vill åka 6 mil

Har alldrig provat det här och jag anser i grunden att coop inte har dom standard-bästa kvaliten tyvärr ang kött, ost grönsaker mm men men det hör inte till saken just nu

Nåväl så undrar jag hur mycket det kostar att eller hur de beräknar notan av tjänsten ?

Är det både i vikt eller fast pris och kommer man över ett viss inköpskostnad på tex 2000 kr så är tjänsten gratis liksom. Hur funkar det här egentligen.

Jag tycker inte om att handla jämt (det tar tid) så kan gärna betala nån för att plocka varorna beroende på vad det kostar såklart

Det avser alltså Coop, inget annat

Kan priserna variera lokalt ochså ?

För övrigt får ni gärna diskuttera andra butikers likadana tjänster inkl dess prisbild willys Lidl, ica maxi etc
Senast redigerad av Sladdaren 2022-05-06 kl. 11:05.
Citera
2022-05-06, 11:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

"Att de plockar ihop min matkasse som jag lägger online för att upphämta den inom vissa valda klockslag, men betalar såklart i förskott". Vad kallar man det för : plockorder eller?

För övrigt har jag inte många matbutiker att välja på om jag inte vill åka 6 mil

Har alldrig provat det här och jag anser i grunden att coop inte har dom standard-bästa kvaliten tyvärr ang kött, ost grönsaker mm men men det hör inte till saken just nu

Nåväl så undrar jag hur mycket det kostar att eller hur de beräknar notan av tjänsten ?

Är det både i vikt eller fast pris och kommer man över ett viss inköpskostnad på tex 2000 kr så är tjänsten gratis liksom. Hur funkar det här egentligen.

Jag tycker inte om att handla jämt (det tar tid) så kan gärna betala nån för att plocka varorna beroende på vad det kostar såklart

För övrigt får ni gärna diskuttera andra butikers likadana tjänster inkl dess prisbild willys Lidl, ica maxi etc

Jag har själv endast använt tjänsten en gång under corona då både jag och sambon var smittade men på bättringsvägen. För mig är det en onödig tjänst då jag har tid att åka till affären innan jobbet en gång i veckan och handlar det jag ska på ca 45-60 minuter. Det är då dessutom otroligt lugnt i affären och har alltid lista som är skriven i någorlunda rätt ordning så går väldigt fort att plocka det jag ska ha.
Fördelen att plocka själv är att jag får välja vilken köttbit jag ska ha, vilka potatisar jag vill ha, vilken gurka och vilket bröd jag får med mig hem. Jag slipper packa upp en limpa som är bakad för två dagar sen, är jag i butiken så tar jag en annan sort med bättre bakdag.

Har tyvärr ingen koll på vad det kostade för oss att använda tjänsten då det var ett tag sen men har för mig att det var gratis men priserna i onlineshopen var lite högre. Kan ha fel.
Citera
2022-05-06, 11:13
Medlem
Det fungerar överlag bra. Nackdelarna är att du inte kan välja frukt, storlekarna på potatis mm. Finns inte det du beställde ersätter de det med en annan likvärdig vara. En annan är du får så satans med kassar.

Läste inte hela ditt inlägg, passar barn - ursäkta
Det kostar 60 kronor har jag för mig, visst är online priserna högre. MatHem är dyrt som fan.
Senast redigerad av M--M--X 2022-05-06 kl. 11:17. Anledning: tillägg
Citera
2022-05-06, 11:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

"Att de plockar ihop min matkasse som jag lägger online för att upphämta den (med min bil) inom vissa valda klockslag, men betalar såklart i förskott". Vad kallar man det för : plockorder eller?

Gå in på COOP, slå in ditt postnummer och lägg en vara i korgen så får du priserna. När jag gjorde så fick jag upp priset 99 kr för hemkörning respektive 49 kr för att hämta i skåp/butiken. Så 49 kr oavsett hur mycket du köper, om det inte skiljer såg åt mellan butikerna:
https://www.coop.se/handla/
Citera
2022-05-06, 11:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har själv endast använt tjänsten en gång under corona då både jag och sambon var smittade men på bättringsvägen. För mig är det en onödig tjänst då jag har tid att åka till affären innan jobbet en gång i veckan och handlar det jag ska på ca 45-60 minuter. Det är då dessutom otroligt lugnt i affären och har alltid lista som är skriven i någorlunda rätt ordning så går väldigt fort att plocka det jag ska ha.
Fördelen att plocka själv är att jag får välja vilken köttbit jag ska ha, vilka potatisar jag vill ha, vilken gurka och vilket bröd jag får med mig hem. Jag slipper packa upp en limpa som är bakad för två dagar sen, är jag i butiken så tar jag en annan sort med bättre bakdag.

Har tyvärr ingen koll på vad det kostade för oss att använda tjänsten då det var ett tag sen men har för mig att det var gratis men priserna i onlineshopen var lite högre. Kan ha fel.

Nåväl ibland är det så att även om du har en lista för en hel månad eller vecka , saknas nån grej för ett recept som kanske är nytt eller standard. Klart att det är bäst att plocka själv, man tar det man ser är bra kvalla på och datum. Men om man ponerar att frysen (har 2) inkl kylen håller på bli tom så kan det i vissa fall vara helt sjukt kul att köpa in varor för 20 olika recept

Sen så handlar det om att försöka bevara grönsakerna på bästa sätt. Men kan ägna en hel dag i veckan att bara laga mat istället för att sprida ut det på flera dagar i veckan. Sen är det matlådor och frysningsdax som gäller så det blir proppat (fast smaken är ju bäst som nylagat- ibland). Då gäller det att man har koll på sina recept och inte missar nåt inköp. Då kan ja se tjänsten som nödvändig

En kock står och lagar mat 8 timmar pr dag så... vill man själv stå å göra mat varje dag så visst ... När jag är igång så är jag igång

Jag kan köra i ugnen en grej, en i crockpotten , en i airfyern, en i stekpanna och en i gryta simultant
Senast redigerad av Sladdaren 2022-05-06 kl. 11:30.
Citera
2022-05-06, 11:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Nåväl ibland är det så att även om du har en lista för en hel månad eller vecka , saknas nån grej för ett recept som kanske är nytt eller standard. Klart att det är bäst att plocka själv, man tar det man ser är bra kvalla på och datum. Men om man ponerar att frysen (har 2) inkl kylen håller på bli tom så kan det i vissa fall vara helt sjukt kul att köpa in varor för 20 olika recept

Sen så handlar det om att försöka bevara grönsakerna på bästa sätt. Men kan ägna en hel dag i veckan att bara laga mat istället för att sprida ut det på flera dagar i veckan. Sen är det matlådor och frysningsdax som gäller så det blir proppat (fast smaken är ju bäst som nylagat- ibland). Då gäller det att man har koll på sina recept och inte missar nåt inköp. Då kan ja se tjänsten som nödvändig

En kock står och lagar mat 8 timmar pr dag så... vill man själv stå å göra mat varje dag så visst ... När jag är igång så är jag igång

Jag lagar oftast mat för en dag i taget men visst händer det att det blir mat över som antingen används till en ny middag, matlåda eller så blir det rester som man blandar i till en annan middag.

När vi äter på onsdagar så går vi samtidigt genom nästa veckas middagar och skriver då en inköpslista baserat på vad som behövs köpas hem. Missas sällan saker men det händer då och då att man inte följer den förutbestämda listan då man kanske inte är sugen på den tänkta maten eller det blev mer rester än vad man tänkt dagen innan. Det finns också mat i frys, kyl och skafferi så man kan göra en hel del rätter utan att behöva åka till butiken.

Inköpslistan tar jag sen med till affären och plockar ihop rätt snabbt då det är max 50 personer i butiken på morgonen när jag är där.

Jag har det säkert lättare än många andra familjer då vi inte har några barn men detta systemet funkar för mig och min sambo.
Citera
2022-05-06, 11:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Gå in på COOP, slå in ditt postnummer och lägg en vara i korgen så får du priserna. När jag gjorde så fick jag upp priset 99 kr för hemkörning respektive 49 kr för att hämta i skåp/butiken. Så 49 kr oavsett hur mycket du köper, om det inte skiljer såg åt mellan butikerna:
https://www.coop.se/handla/

Okej loggade in bankid eller lösen, slog in postnr, ett test med 30 Bravo Juice Apelsin

Varor
868:50 kr
Plockavgift
49:00 kr
Reservation för viktvaror och kassar
20:00 kr

Total rabatt
-18:10 kr
Rabatt på varor
Totalt (30 varor)
919:40 kr

Här är resultaten..

Verkar billigt
Citera
2022-05-06, 11:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag lagar oftast mat för en dag i taget men visst händer det att det blir mat över som antingen används till en ny middag, matlåda eller så blir det rester som man blandar i till en annan middag.

När vi äter på onsdagar så går vi samtidigt genom nästa veckas middagar och skriver då en inköpslista baserat på vad som behövs köpas hem. Missas sällan saker men det händer då och då att man inte följer den förutbestämda listan då man kanske inte är sugen på den tänkta maten eller det blev mer rester än vad man tänkt dagen innan. Det finns också mat i frys, kyl och skafferi så man kan göra en hel del rätter utan att behöva åka till butiken.

Inköpslistan tar jag sen med till affären och plockar ihop rätt snabbt då det är max 50 personer i butiken på morgonen när jag är där.

Jag har det säkert lättare än många andra familjer då vi inte har några barn men detta systemet funkar för mig och min sambo.

Jag brukar köra tre rätter i taget och frysa in eller 3 varianter av rätten och frysa in

brukar köra så 2 ggr i veckan

Är det 10-20 minuters rätter liksom så fryser jag inte in eller bryr mig inte så hårt ang tiden, dvs det kan jag ägna att göra mer fler dagar i veckan..men är det långsamma recept så slår jag ihop dem gärna till 3

Tex köttbullar.. eller biffar eller gratänger då gör jag gärna tre varianter på en gång
Senast redigerad av Sladdaren 2022-05-06 kl. 11:49.
Citera
2022-05-06, 11:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Okej loggade in bankid eller lösen, slog in postnr, ett test med 30 Bravo Juice Apelsin

Varor
868:50 kr
Plockavgift
49:00 kr
Reservation för viktvaror och kassar
20:00 kr

Total rabatt
Rabatt på varor
Totalt (30 varor)
919:40 kr

Här är resultaten..

Verkar billigt

Vad mycke juice du ska dricka eller ska du blanda juicagrogg hela helgen

Citat:
Jag brukar köra tre rätter i taget och frysa in eller 3 varianter av rätten och frysa in

brukar köra så 2 ggr i veckan

Är det 10-20 minuters rätter liksom så fryser jag inte in eller bryr mig inte så hårt ang tiden, dvs det kan jag ägna att göra mer fler dagar i veckan..men är det långsamma recept så slår jag ihop dem gärna till 3

Tex köttbullar.. då gör jag gärna tre varianter på en gång

Är också en lösning för att hålla ner tiden vid spisen. Många gånger tar matlagningen i veckorna inte så lång tid att tillaga för oss, oftast 20-30 minuter och det kastar jag oftast ihop medans sambon går hem från jobbet. De mer långsamma rätterna görs på helgen när mer tid finnes och det är lite roligare att äta något extra.
Citera
2022-05-06, 12:01
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Vad mycke juice du ska dricka eller ska du blanda juicagrogg hela helgen

Det är just det jag menar med reservation för viktvaror .. kassar får man ju tyvärr lägga ut 7 spänn på

Vad menar man med det reservation för viktvaror? Kanske blir ett helt annat pris om jag varierar en massa varor. För då måste ju butiksarbetaren kila runt hela butiken för att plocka, kanske otympligheten i varornas volymer gör det ochså

Nä det var ett test bara med 30 juice

Finns det några garantier ang kvaliten de plockar, de kan ju inte plocka liksom ruttna grönsaker eller olikformade pären. Eller gammal nära datumet slut -köttfärs eller ej vaccum packade köttstycken? På vilket sätt tror du att de skulle göra det.

Om vi säger så här, vad är du mest orolig för ang att de plockar din mat? Och varför skulle man inte kunna lägga in en liten notering till dom att det ska vara en visst utseende på köttet eller grönsaken?
Citera
2022-05-06, 12:06
Medlem
george.sthlms avatar
Under pandemin beställde min far på coop för hämtning i skåp mot mindre avgift ( under 50 kr )

Fungerade smidigt men med följande nackdelar:

- Sämsta möjliga datum på färsvaror, tex skinka 100 gr 2 dagar kvar på bäst före
- Köttfärs, 1 dag innan sista förbrukningsdag
- Purjolök, fulaste och trasigaste du kan hitta
- Dill/ gräslök i kruka vissen

I princip plockar personalen sånt som du aldrig skulle ha valt utan som skulle blivit deras svinn.
Citera
2022-05-06, 12:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Är också en lösning för att hålla ner tiden vid spisen. Många gånger tar matlagningen i veckorna inte så lång tid att tillaga för oss, oftast 20-30 minuter och det kastar jag oftast ihop medans sambon går hem från jobbet. De mer långsamma rätterna görs på helgen när mer tid finnes och det är lite roligare att äta något extra.

Nja alltså matlagningen är jag okej med egentligen men jag har ett upplägg för det.
Nu handlar det om att spara tid för själva handlingen och bensin om jag behöver nåt dagen efter som jag kom på senare och springa runt butiken för att storhandla en gång i veckan för i princip en hel månad eller för 2 veckor för en stackars 50 lapp för att slippa det

Jag slipper skriva en lapp, jag slipper besväret att varan tog slut, jag slipper ev leta vissa varor som jag inte har stenkoll på vars de är i butiken, jag slipper köa, jag slipper mm

Sen vet jag inte om varorna är dyrare online utan att de säger det, det är fult isf. Jag kan heller inte få nedsatta varor i pris ..

vill jag testa nån ny produkt så bör ju den finnas ochså på deras hemsida
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in