• 1
  • 2
2022-05-05, 22:19
Medlem
AldoRaines avatar
Har gardenas kopplingar, har förgrenat en vatten slang med y koppling. Men det läcker från kopplingarna så fort jag skruvar upp vattentrycket

Kan man få lite tips för att få kopplingarna täta?
Citera
2022-05-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Har gardenas kopplingar, har förgrenat en vatten slang med y koppling. Men det läcker från kopplingarna så fort jag skruvar upp vattentrycket

Bild?
Citera
2022-05-06, 00:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Kolla att oringarna är hela framförallt. Plastkopplingar garanterar bara täthet upp till ca 6 bar, metallkopplingar upp till 10 bar. Det innebär att om man har 10 bars tryck så kan plastkopplingarna läcka lite.
Citera
2022-05-06, 04:49
Medlem
sverjevenns avatar
1.kolla o-ringarna
2.smörj in kopplingarna med vaselin el dyl.
3.Om kopplingarna suttit länge på slangarna; kapa en dec och återmontera.
Citera
2022-05-06, 11:55
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kolla att oringarna är hela framförallt. Plastkopplingar garanterar bara täthet upp till ca 6 bar, metallkopplingar upp till 10 bar. Det innebär att om man har 10 bars tryck så kan
plastkopplingarna läcka lite.

Okey! Misstänker att det då är det är problemet. Hur vet jag vad 6 bar är ungefär? Från en vanlig utkastare
Citera
2022-05-06, 12:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Okey! Misstänker att det då är det är problemet. Hur vet jag vad 6 bar är ungefär? Från en vanlig utkastare

Det normala är att man har 4-5 bar i kranarna hemma. I undantagsfall i lägre områden kan det vara 6 bar. Ute på landsbygden är det vanligare att man har bortåt 10 bar i låglänta områden, men då har man i regel tryckreducering efter vattenmätaren.

10 bar märks på det ganska kraftiga sprut man får om man öppnar en kran fullt. Dock brukar man ha strypbricka i kranen för att hålla nere trycket till 3-4 bar.
Citera
2022-05-06, 14:00
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Det normala är att man har 4-5 bar i kranarna hemma. I undantagsfall i lägre områden kan det vara 6 bar. Ute på landsbygden är det vanligare att man har bortåt 10 bar i låglänta områden, men då har man i regel tryckreducering efter vattenmätaren.

10 bar märks på det ganska kraftiga sprut man får om man öppnar en kran fullt. Dock brukar man ha strypbricka i kranen för att hålla nere trycket till 3-4 bar.

Hmm okey, då kan jag konstatera att det läcker under ett lägre tryck än 6 bar. Kan det ha med slangen att göra? Köpte biltemas billigaste (grön)
Citera
2022-05-06, 14:15
Medlem
killawifes avatar
Det vanligaste när det läcker är att man har kombinerat olika märken av kopplingar. Så det kan vara gardena på en och hozelock på en annan. Eller nåt billigt kinajunk typ biltemas. De ser identiska ut med varandra men det räcker med minsta lilla skillnad i tillverkning så läcker de. Plasten slits också och efter ett tag läcker de och man får byta dem.
Citera
2022-05-06, 15:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hmm okey, då kan jag konstatera att det läcker under ett lägre tryck än 6 bar. Kan det ha med slangen att göra? Köpte biltemas billigaste (grön)

Om det läcker mellan slangen och kopplingen beror främst på hur klämkopplingen är uppbyggd och om de går att skruva åt den ordentligt. Original gardena är bättre än kopiorna på det. Vissa kopior är så dåliga att slangen lossnar väldigt lätt..
Citera
2022-05-07, 08:17
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Om det läcker mellan slangen och kopplingen beror främst på hur klämkopplingen är uppbyggd och om de går att skruva åt den ordentligt. Original gardena är bättre än kopiorna på det. Vissa kopior är så dåliga att slangen lossnar väldigt lätt..

Men jag har original, ska man skruva åt den rejält, så att man tar i?
Citera
2022-05-07, 09:03
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Men jag har original, ska man skruva åt den rejält, så att man tar i?

Det är slangen från biltema som är problemet, gissar jag på..
Citera
2022-05-07, 22:41
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Det är slangen från biltema som är problemet, gissar jag på..

Ok, för att den är för tunn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in