2022-05-05, 19:59
Medlem
Fabianzzos avatar
Det är så att jag har ett problem som jag har börjat uppmärksamma på sistone. För att försöka förklara det så kan jag säga att jag sällan, om någonsin gör en sak i taget. Kollar jag på fotboll eller liknande sitter jag ändå med telefonen, städar jag eller liknande lyssnar jag alltid på någon podd eller liknande. Detta har blivit ett stort problem på sistone då det har blivit så fruktansvärt tråkigt att göra saker, samtidigt som det känns som jag aldrig kan slappna av. Har inte bara kollat på en fotbollsmatch eller serie utan fokus på annat på LÄÄÄÄÄNGE. Så, vad ska jag göra för att förbättra detta?
Citera
2022-05-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Det är så att jag har ett problem som jag har börjat uppmärksamma på sistone. För att försöka förklara det så kan jag säga att jag sällan, om någonsin gör en sak i taget. Kollar jag på fotboll eller liknande sitter jag ändå med telefonen, städar jag eller liknande lyssnar jag alltid på någon podd eller liknande. Detta har blivit ett stort problem på sistone då det har blivit så fruktansvärt tråkigt att göra saker, samtidigt som det känns som jag aldrig kan slappna av. Har inte bara kollat på en fotbollsmatch eller serie utan fokus på annat på LÄÄÄÄÄNGE. Så, vad ska jag göra för att förbättra detta?

Ja. Vad du måste göra är att detoxa dig från allt. Ingen skärmtid, musik eller liknande. Läs böcker, gör tråkiga sysslor, motionera, lite "tv" sen på kvällen får du belöna dig med. Men inga hörlurar, lägg ifrån telefonen på ljudlös/stör ej. Prova att ta en lång promenad utan telefonen. Såna grejer.
Citera
2022-05-05, 20:16
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Det löser du på en vecka. Ingen mobil och ingen tv eller dator under den veckan.

Sjukanmäl dig till arbete och eventuella åtaganden med familj och vänner.

Dag 1. Gå ut i skogen och leta reda på en glänta och den gläntans vackraste lilla blomma och sedan sätta dig ned på marken och dofta på den på fyra olika sätt och fundera ut sju olika vis att beskriva dess doft för en person från Tyskland och en person från Norge.

Dag 2. Sträckläsa en bok som den samlade kulturparnassen anser vara en modern ”klassiker”.

Dag 3. Fundera ut vem av Nietzsche, Swedenborg och Kirkegaard som är mest betydelsefull för en svensk och på vilket vis.

Dag 4. Skriv en kort berättelse på tjugo trettio sidor om ditt eget sexuella uppvaknande, dess höjdpunkt och dess förmodade utslocknande.

Dag 5. Tala högt till dig själv hela dagen som om du är två olika individer där en är stressad och ständig försenad och den andre är lugn och alltid kommer i tid. Tala om framtiden och om era olika drömmar och fantasier och hur lika ni är, men ändå skiljer er åt på flera plan.

Dag 6. Promenera utan karta eller kompass så långt iväg till fots från ditt hem du någonsin tidigare gått och sedan hem igen. När du är på punkten längst bort dricker du medhavd kaffe ur en liten termos och äter en prickig korvmacka.

Dag 7. Ägna hela dagen åt att reflektera över vem av din farfar, morfar eller far som är den bästa manliga förebilden för dig och hitta två sidor hos alla tre du ser upp till och två du föraktar.

Så. Nu är du en lugn person.
Citera
2022-05-05, 20:22
2 timmar styrketräning på morgonen och en långpromenad på kvällen
Citera
2022-05-05, 22:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Det löser du på en vecka.

[tips]
Det här borde sättas upp på en vägg nånstans. Eller många väggar. Typ överallt.
Citera
2022-05-05, 23:10
Medlem
vantablacks avatar
Du har fått många bra tips och mina tips är väl lite i linje med dom.

Du är antagligen rastlös för att du matar din hjärna med underhållning hela tiden, TV, mobil, poddar. Du måste tillåta dig själv att ha lite tråkigt och vila hjärnan från konstanta dopaminkickar. Läs lite om skärmberoende och hur det funkar.

Det här kommer låta sjukt trist och det är meningen att det ska vara just det; trist. Sätt mobilen i garderoben, på flygplansläge. Stäng av TV:n. Gå ut på en mobilfri promenad. Gör en utflykt till en plats du aldrig varit på. Hälsa på en kompis. Cykla till ett bostadsområde du aldrig besökt tidigare. Läs en bok. Eller ligg raklång på sängen och fundera på grejer. Tillåt dig att tänka. För det du gjort hittills med poddar, mobil och TV är bara brus och distraktion.

Har du någon hobby du skulle vilja plocka upp igen eller något helt nytt du vill testa? Finns det någon du hade behövt höra av dig till? Behöver du rensa ur alla garderober i lägenheten? Gå igenom förrådet? Skriv ett handskrivet brev till ditt framtida jag? Börja motionera? Planera din drömresa (oavsett om den blir av eller inte). Finns det maträtter du hade velat prova laga? Goda idéer föds ur en viss mängd av uttråkning, eller (för min del) när man gör något annat, gärna praktiskt, t.ex. storstädar toaletten och skrubbar kakel med tandborste, eller sorterar prylar. Gör det du kommer på, lugnt och metodiskt och ordentligt. DET är mindfulness.
Citera
2022-05-06, 01:09
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo

Hej

Skaffa en trädgårdslott eller fråga någon som har om du får köpa in dig på en kvadratmeter eller två.

Odla din egen potatis, lök och morötter.

Du kommer bli lugn för det är hårt fysiskt arbete och av det blir man trött, på riktigt.

Men du kommer också känna dig nöjd för att du nu odlar din egen mat

Du kommer uppskatta maten du äter på ett helt nytt sätt även när du köper färdigodlad potatis i affären

Plus det de andra skriver, skippa alla skärmar och lev i verkligheten istället

Hoppas det funkar

Lycka till nu
Citera
2022-05-06, 01:26
Medlem
Casual-Cultures avatar
Jag är det samma.
Men jag självmedicinerar med cannabis håller på tills jag däckar sen när jag vaknar är jag jätte pigg i psyket även om jag jobbat tränat och rökt en massa dagen innan, Jag antar att det är stress för mycket negativa trauman mm.
Citera
2022-05-06, 12:10
Medlem
Flufffens avatar
Den där jävla telefonen är behoven till mycket ont. Den producerar inget rus likt knark men den har samma effekt på hjärnan som knark. Du har åtkomst till omedelbar belöning i fickan 24/7 och självklart kommer du utnyttja det, vi är lata trots allt och tar gärna genvägar. Du behöver aktivera dig fysiskt och dra ner på skärmtiden ordentligt. Det kommer att vara jobbigt för dig till en början men ju längre bort från skärmen du kommer desto mer kommer du förstå hur mycket luren stjälper mer än den hjälper.

Ge livet på andra sidan skärmen en chans.
Citera
2022-05-06, 13:12
Medlem
Depression.
Citera
2022-10-03, 21:36
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
Jag är det samma.
Men jag självmedicinerar med cannabis håller på tills jag däckar sen när jag vaknar är jag jätte pigg i psyket även om jag jobbat tränat och rökt en massa dagen innan, Jag antar att det är stress för mycket negativa trauman mm.
Som taget ur munnen på mig kompis.
Citera
2022-10-03, 21:54
Medlem
Till TS. Känner igen det där. Depressionen kommer läka av sig själv, men det kan ta lång tid.
Tyvärr. En fas i livet som dom flesta går igenom.

Att ta långa promenader och gym som många rekommenderar fungerade absolut inte för mig när jag var i en djup depression. Men jag förstår att det är med välvilja som det rekommenderas.

Håller med om att nu under hösten är den bästa tiden att vara ute. Men sen när november-februari mörkret kommer är det fruktansvärt om man är deprimerad.
Sök hjälp och säg att du inte mår bra. Undvik SSRI-läkemedel. Om du ändå bestämmer dig för att prova SSRI-läkemedel, se till att få diazepam utskrivet samtidigt. SSRI-läkemedel förvärrar depressionen i flera månader, innan det eventuellt blir bättre. Samt att det förstör sex-livet fullkomligt om du är kille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in