2022-05-05, 19:46
Medlem
Det började med att jag tryckte på en suspekt länk för 2 dagar sedan (fick varningen att länken inte var säker men jag klickade ändå). Sedan dess har min dator visat olika IP-adresser, bland annat från Gällivare och USA. Själv bor jag i Stockholm.

Tankade antivirusprogram med det visar inga problem. Jag upplever heller inga problem (hittills) men tänker att den "storskaliga" invasionen bara inte börjat än.

Det är alltså det här avvikande IP-mönstret som gör mig lite nojig.

Har någon upplevt något liknande?

Jag använder inget VPN eller liknande.
Citera
2022-05-05, 19:52
Medlem
Loxuss avatar
Vad för antivirusprogram använde du?
Föreslår en genomsökning med Malwarebytes.
Citera
2022-05-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Vad för antivirusprogram använde du?
Föreslår en genomsökning med Malwarebytes.

Körde Panda Security.

Tack för tipset, ska testa.
Citera
2022-05-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VILD_PUNG
Körde Panda Security.

Tack för tipset, ska testa.
Vilka sidor är det som visar att du bor i USA? Är det alla IP-sidor eller bara 1?
Citera
2022-05-05, 20:15
Stäng av din tillgång till internet, kör Malwarebytes.

Vill du vara mer säker, starta datorn i felsäkert läge sen kör Malwarebytes.

Datorn ska inte vara uppkopplad under processen.
Citera
2022-05-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyBezos
Vilka sidor är det som visar att du bor i USA? Är det alla IP-sidor eller bara 1?

Går jag in på t.ex smhi just nu så står det att jag befinner mig i Bergholm. Går jag in på whatsmyip och söker så visar det USA

Citat:
Ursprungligen postat av PeterJ86
Stäng av din tillgång till internet, kör Malwarebytes.

Vill du vara mer säker, starta datorn i felsäkert läge sen kör Malwarebytes.

Datorn ska inte vara uppkopplad under processen.

Tack.
Citera
2022-05-05, 20:21
Medlem
Citat:
Går jag in på t.ex smhi just nu så står det att jag befinner mig i Bergholm. Går jag in på whatsmyip och söker så visar det USA
Om din IP range använts i ett annat land innan det köptes upp av din internetleverantör så kan det stå fel i månader.

För mig står det USA på någon enstaka sida sen 4 månader tillbaka, det är inget konstigt.
Citera
2022-05-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyBezos
Om din IP range använts i ett annat land innan det köptes upp av din internetleverantör så kan det stå fel i månader.

För mig står det USA på någon enstaka sida sen 4 månader tillbaka, det är inget konstigt.

Det var lite betryggande att höra, men min plats visar olika från minut till minut verkar det som. För 5 mínuter sen var det Bergholm, nu är det Falkenberg. Fortfarande USA på IP dock.

Sökte igenom med malware och 2 filer hittades, en med namnet "trojan....något mer" lol. Inte så smart att döpa en trojan till "trojan"? Tog bort filerna såklart, borde väl vara safe nu.
Citera
2022-05-05, 20:52
Medlem
Citat:
Det var lite betryggande att höra, men min plats visar olika från minut till minut verkar det som. För 5 mínuter sen var det Bergholm, nu är det Falkenberg. Fortfarande USA på IP dock.

Sökte igenom med malware och 2 filer hittades, en med namnet "trojan....något mer" lol. Inte så smart att döpa en trojan till "trojan"? Tog bort filerna såklart, borde väl vara safe nu.
Varför skulle ett virus bolla runt din IP...?

Bara för att "bara" 2 filer hittades innebär ju inte att du är säker. Seriösa virus gömmer sig jö.
Citera
2022-06-05, 01:03
Medlem
Amnshnocks avatar
Citat:

Det är generisk analys som antivirus har klassat vilket då genererar namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in