2022-05-05, 18:05
Medlem
Ja som frågan lyder. Varenda jag har provat kräver att jag kollar någon jävla tutorial och skriver in massa grejer som krånglar. Jag vill bara installera boom, använda direkt, utan att hålla på med massa annat i en terminal.
Senast redigerad av Morgonsolen200 2022-05-05 kl. 18:20.
Citera
2022-05-05, 19:08
Medlem
Finns ju hur mycket som helst.
Den mest vanliga för MySQL lär väl vara phpMyAdmin som är en del av XAMPP bland annat.
Duger gott och väl till projekt där du iaf håller dig till under 5 miljoner rader i sökningarna.
Då slipper du hålla på i terminalen och kan klicka i gränssnittet som finns på localhost webbsidan som körs igång.

https://www.apachefriends.org/download.html

Klicka start på både Apache & MySQL i XAMPP, sen är den igång.
Databaserna skapar du, & lösenord till databasen ändrar du på sidan (länk nedan), samt i config-filen (vilket du kommer åt via XAMPP kontrollpanelen [Apache -> Config -> phpMyAdmin(config.inc.php)].

Specifikt denna raden, ska matcha lösenordet du valde i gränssnittet (sidan).
$cfg['Servers'][$i]['password'] = '<LÖSENORD HÄR>';

url: localhost/phpmyadmin

Om du bara ska testa lokalt, skit i lösenord ö.h.t och kör den som den är bara.
Senast redigerad av Yiputi 2022-05-05 kl. 19:15.
Citera
2022-05-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiputi
Finns ju hur mycket som helst.
Den mest vanliga för MySQL lär väl vara phpMyAdmin som är en del av XAMPP bland annat.
Duger gott och väl till projekt där du iaf håller dig till under 5 miljoner rader i sökningarna.
Då slipper du hålla på i terminalen och kan klicka i gränssnittet som finns på localhost webbsidan som körs igång.

https://www.apachefriends.org/download.html

Klicka start på både Apache & MySQL i XAMPP, sen är den igång.
Databaserna skapar du, & lösenord till databasen ändrar du på sidan (länk nedan), samt i config-filen (vilket du kommer åt via XAMPP kontrollpanelen [Apache -> Config -> phpMyAdmin(config.inc.php)].

Specifikt denna raden, ska matcha lösenordet du valde i gränssnittet (sidan).
$cfg['Servers'][$i]['password'] = '<LÖSENORD HÄR>';

url: localhost/phpmyadmin

Om du bara ska testa lokalt, skit i lösenord ö.h.t och kör den som den är bara.

Ok nu har jag startat XAMPP. Vad du menar med

"Databaserna skapar du, & lösenord till databasen ändrar du på sidan (länk nedan), samt i config-filen (vilket du kommer åt via XAMPP kontrollpanelen [Apache -> Config -> phpMyAdmin(config.inc.php)]."

har jag ingen aning om (hittar inte ens apache -> config osv).

När jag trycker på start i på Apache och MySQL i XAMPP händer ingenting.

Det var precis det här jag menar med att det är krångligt. Jag vill starta, få upp en ruta där jag kan skriva "create table" eller något skit och köra igång och inte hålla på med en massa grejer som du skrev nyss (ja, jag ska bara köra lokalt).
Senast redigerad av Morgonsolen200 2022-05-05 kl. 19:46.
Citera
2022-05-05, 20:28
Medlem
covf33fs avatar
Vilka GUIs har du testat? DataGrip, Sequel Pro & PHPMyAdmin har jag använt genom åren utan problem
Citera
2022-05-05, 21:35
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Ja som frågan lyder. Varenda jag har provat kräver att jag kollar någon jävla tutorial och skriver in massa grejer som krånglar. Jag vill bara installera boom, använda direkt, utan att hålla på med massa annat i en terminal.
Mysql funkar väl mer eller mindre out of the box?
Citera
2022-05-05, 21:37
Moderator
Protons avatar
Citat:

"Databaserna skapar du, & lösenord till databasen ändrar du på sidan (länk nedan), samt i config-filen (vilket du kommer åt via XAMPP kontrollpanelen [Apache -> Config -> phpMyAdmin(config.inc.php)]."

Det var precis det här jag menar med att det är krångligt. Jag vill starta, få upp en ruta där jag kan skriva "create table" eller något skit och köra igång och inte hålla på med en massa grejer som du skrev nyss (ja, jag ska bara köra lokalt).
Kan du inte prova mysqls egna mysql workbench?
Citera
2022-05-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton

Ja herregud… fy fan vad jag small av, visste inte att det var en grej. Liksom allt jag googlat pratar bara om mysql, av rn slump upptäckte jag att mysql workbench fanns också och bips så var jag igång med databasandet 2 minuter senare…
Citera
2022-05-05, 22:54
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Detta!
Varför hålla på med att installera, konfigurera och underhplla webbserver, php och annat som föreslagits i tråden om det bara är en relationsdatabas man vill åt?
Citera
2022-05-06, 01:49
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ja herregud… fy fan vad jag small av, visste inte att det var en grej. Liksom allt jag googlat pratar bara om mysql, av rn slump upptäckte jag att mysql workbench fanns också och bips så var jag igång med databasandet 2 minuter senare…
Min favorit är dbeaver. Samma stuk som workbench, installera och köra igång. Funkar utmärkt i alla operativsystem.
Citera
2022-05-06, 12:12
Medlem
Helt sjukt att jag la ner så många timmar på att försöka få till "mysql" i terminalen, när det alltså fanns en "mysql workbench"...
Citera
2022-05-17, 09:31
Medlem
Julle128s avatar
Citat:

"Hittar inte Apache.." Har du installerat det ?
Citera
2022-05-17, 12:20
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Min favorit är dbeaver. Samma stuk som workbench, installera och köra igång. Funkar utmärkt i alla operativsystem.

++ för dbeaver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in